Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis for Biomedical Sciences | D |
Gloria Menegaz
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
1° 2° | Matlab-Simulink programming | D |
Bogdan Mihai Maris
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to 3D printing | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | HW components design on FPGA | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | Rapid prototyping on Arduino | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright | D |
Roberto Giacobazzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Python programming language | D |
Giulio Mazzi
(Coordinator)
|
Sicurezza del Software (2021/2022)
Teaching code
4S008903
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
INF/01 - INFORMATICS
The teaching is organized as follows:
Teoria
Laboratorio
Learning outcomes
The course aims at providing knowledge on the main problems related to software security, currently available solutions, and open problems. In particular, we will consider both security issues related to the protection of the intellectual property and the integrity of the code, and those security issues related to the protection of sensitive information. At the end of the course the student must demonstrate that he has acquired the necessary knowledge to define techniques for the protection of the intellectual property of the code and its integrity, evaluating the trade-off between safety and cost of the proposed technique and providing a critical analysis of the potentials attacks. This knowledge will allow the student to: i) evaluate the resistance of code protection techniques with respect to potential attack scenarios; ii) assess the security of a system in protecting sensitive information. At the end of the course the student will be able to: i) compare and choose from among the different existing software protection techniques those that best meet the specific needs of a system; ii) autonomously continue the study (also in the field of research) of code protection and system security.
Program
The course will treat the followings: Software Security: * Secure Systems * Access Control and Authentication * Software Vulnerabilities Software Protection * Obfuscation Techniques * Watermarking Techniques * Tamper-proofing Techniques * Similarity Analysis: Known Algorithms & Applications and open challenges * Code Attribution
Bibliography
Examination Methods
Project on software security and/or software protection. The project can be assigned to groups of at most 3 people. During the course the teacher will present possible topics for projects. The topic of the project can also be suggested by the students to the teacher.
The results of the project will be organized in a written relation and then presented orally to the teacher.
During the oral presentation of the project the teacher will ask questions on the whole program of the course.
After the oral exam the teacher will read the relation and propose an evaluation.
Each individual or group exam has to be scheduled by appointment with the teacher.