Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Matematica applicata - Enrollment from 2025/2026Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
5. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Algorithms | D |
Roberto Segala
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Basis of general chemistry | D |
Silvia Ruggieri
|
1° 2° 3° | Genetics | D |
Massimo Delledonne
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Introduction to quantum mechanics for quantum computing | D |
Claudia Daffara
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Andrea Calanca
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Web and mobile app design using react and react native | D |
Graziano Pravadelli
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Firmware development with bluetooth low energy (BLE) protocol and freertos operating system | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Algebraic Geometry | F |
Rosanna Davison Laking
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Algorithms | D |
Roberto Segala
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Artificial intelligence | D |
Alessandro Farinelli
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Andrea Calanca
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | LaTeX Language | D |
Enrico Gregorio
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Python programming language | D |
Carlo Combi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Organization Studies | D |
Serena Cubico
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Scientific Programming | F |
Pietro Sala
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming Challanges | D |
Romeo Rizzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° | Subject requirements: mathematics | D |
Franco Zivcovich
(Coordinator)
|
Numerical analysis II with laboratory (2023/2024)
Teaching code
4S004793
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
MAT/08 - NUMERICAL ANALYSIS
Period
Semester 1 dal Oct 2, 2023 al Jan 26, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course will discuss, from both the analytic and computational points of view, the numerical solution of Mathematical problems such as: non linear systems, linear systems, matrix eigenvalues, interpolation and approximation, Gaussian quadrature. The objective therefore is to expand on the material introduced in Calcolo Numerico I and to introduce new and more sophisticated solution algorithms. In particular, we will present techniques that are fundamental for important modern problems of Applied Mathematics such as that of high dimensional datasets (SVD and PCoA) and optimization (conjugate gradient method). The course has a Laboratory component where the methods studied will be implemented using the MATLAB programming platform (using either the official Matlab from Mathworks or else the open source version GNU OCTAVE). At the end of the course the student will be expected to demonstrate that s/he has attained a level of competence in the computational and computer aspects of the course subject, as well as the ability to recognize which algorithms are appropriate for basic and advanced problems of numerical analysis.
Prerequisites and basic notions
Linear algebra, differential calculus in one and more variables, integral calculus, basic methods of numerical analysis.
Program
The course will discuss the following topics:
* Methods for finding zeros of (systems of) functions (fixed point iterations)
* Methods for linear systems (classical iterative methods, conjugate gradient, QR factorization, SVD factorization, overdetermined systems)
* Methods for finding eigenvalues and eigenvectors (the Power method, the QR iteration)
* Spline and Bezier curve interpolation
* Gaussian quadrature
* Introduction to preconditioning and iterative methods for non symmetric systems (GMRES)
* Introduction to numerical optimization
It is expected that there will be a tutor to help with the correction of assigned exercises and with the Laboratory sessions.
Bibliography
Didactic methods
The teaching will be delivered in 52 classroom hours, of which about 12 in the computer lab.
The rights of students will be preserved in situations of travel limitation or confinement due to national provisions to combat COVID or in particular situations of fragile health. In these cases, you are invited to contact the teacher directly to organize the most appropriate remedial strategies
Learning assessment procedures
The purpose of the exam is to see if the student is able to recall and produce the theory of the Numerical Analysis presented during the lectures and Laboratory and knows how to use Computer resources for possible further investigation. Moreover, the student must show that s/he knows how to program in the specific software introduced during the course. The exam will consist of two parts. The first part will be held in a Laboratory where the student will be given two hours to individually implement the numerical methods necessary for the solution of the assigned questions. The questions will be based on the entire course material. A pass will be given for a mark of 18/30 or higher. To be admitted to the second part of the exam, the oral, it is required to have first passed the written part. Marks for the written part will remain valid until, and not after, the beginning of the following semester. The oral exam will be based on the topics discussed during the classroom lectures.
Evaluation criteria
To pass the exam, students must demonstrate: * knowing and understanding the fundamental iterative methods of the numerical resolution of linear systems * knowing and understanding the fundamental methods of numerical resolution of non-linear systems * knowing and understanding the fundamental methods of 'piecewise numerical approximation * knowing and understanding the fundamental methods of the Gaussian quadrature * having an adequate capacity for analysis and synthesis and abstraction * knowing how to apply this knowledge to solve problems and exercises, knowing how to argue one's reasoning with mathematical rigor.
Criteria for the composition of the final grade
The final course mark will be the weighted average of the marks for the two parts of the exam, with weight 1/4 for the written part and 3/4 for oral.
Exam language
Italiano