Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
8
B
ING-INF/05 ,MED/01 ,SECS-S/02 ,SECS-S/05
10
B
MED/26 ,MED/34 ,MED/48
12
B/C
MED/48 ,M-PED/01 ,M-PED/04 ,M-PSI/08
10
B
IUS/07 ,IUS/09 ,MED/42 ,SECS-P/07

2° Year  activated in the A.Y. 2013/2014

ModulesCreditsTAFSSD
5
B
MED/45 ,MED/48 ,SPS/09
Prova finale
7
E
-
ModulesCreditsTAFSSD
8
B
ING-INF/05 ,MED/01 ,SECS-S/02 ,SECS-S/05
10
B
MED/26 ,MED/34 ,MED/48
12
B/C
MED/48 ,M-PED/01 ,M-PED/04 ,M-PSI/08
10
B
IUS/07 ,IUS/09 ,MED/42 ,SECS-P/07
activated in the A.Y. 2013/2014
ModulesCreditsTAFSSD
5
B
MED/45 ,MED/48 ,SPS/09
Prova finale
7
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S01766

Credits

1

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

MED/45 - NURSING

Period

Lezioni 2^ ANNO -1^ SEMESTRE dal Oct 11, 2013 al Feb 15, 2014.

Location

VERONA

To show the organization of the course that includes this module, follow this link:  Course organization

Learning outcomes

1. Identificare le caratteristiche, finalità, funzioni e livelli decisionali del Dipartimento
2. Riconoscere i punti di forza e debolezza della Lean Healthcare (teorie e principi di Lean Organization applicati alla sanità)
3. Definire le caratteristiche dei modelli organizzativi assistenziali
4. Saper leggere il contesto organizzativo di riferimento
5. Riconoscere le azioni gestionali per rendere magnetico il luogo di lavoro e i principali strumenti di lavoro e di integrazione
6. Acquisire le logiche necessarie alla corretta gestione delle risorse umane

Program

L’organizzazione Dipartimentale
1definizione e finalità
2.fonti normative
3.funzioni e livelli decisionali
Teorie e principi di Lean Organization applicati alla sanità
1.Il cambio di paradigma in sanità
2.Perché applicare i concetti lean al Coordinamento
3.strumenti per applicare la Lean Organization
Lettura del contesto organizzativo
1.definizione, finalità e rilevanza
2.analisi delle variabili organizzative (fattori di ingresso e uscita)
Modelli organizzativi assistenziali
1.Assistenza per compiti;
2.Team Nursing; Primary Nursing;
3.Patient Focused Care;
4.Assistenza modulare;
5.Case Management
Strumenti di lavoro e di integrazione
1.la documentazione scritta
2.i piani di assistenza
3.i percorsi clinico assistenziali
4.la cartella integrata
5.protocolli- procedure –linee guida
Gestione delle risorse umane
1. Il processo di direzione nella gestione delle risorse umane
2. Il processo di acquisizione, inserimento e valutazione del personale
Argomentare sulle azioni gestionali per rendere magnetico il luogo di lavoro
1. Aspetti fondamentali del Magnet Hospital
2. Azioni core per rendere magnetico un luogo di lavoro

Examination Methods

Esame ORALE

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Teaching materials e documents