Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

A.A. 2016/2017

Academic calendar

The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..

Definition of lesson periods
Period From To
INF LEG - 2° anno 1° sem Oct 3, 2016 Dec 22, 2016
INF LEG - 1° anno 1° sem Oct 4, 2016 Dec 22, 2016
INF LEG - 3° anno 1° sem Oct 17, 2016 Dec 22, 2016
INF LEG - 1° anno 2° sem Feb 1, 2017 Apr 7, 2017
INF LEG - 3° anno 2° sem Mar 13, 2017 May 12, 2017
INF LEG - 2° anno 2° sem Apr 19, 2017 Jun 30, 2017
Exam sessions
Session From To
INF LEG SESSIONE INVERNALE 1° - 2° ANNO Jan 9, 2017 Jan 31, 2017
INF LEG SESSIONE INVERNALE 3° ANNO Feb 13, 2017 Mar 10, 2017
INF LEG SESSIONE ESTIVA Jul 3, 2017 Jul 31, 2017
INF LEG SESSIONE AUTUNNALE Sep 4, 2017 Sep 29, 2017
Degree sessions
Session From To
SESSIONE AUTUNNALE Nov 1, 2017 Dec 31, 2017
SESSIONE PRIMAVERILE Mar 1, 2018 Apr 30, 2018
Holidays
Period From To
Festa di Tutti i Santi Nov 1, 2016 Nov 1, 2016
Festa dell'Immacolata Dec 8, 2016 Dec 8, 2016
Vacanze Natalizie Dec 23, 2016 Jan 7, 2017
Vacanze Pasquali Apr 14, 2017 Apr 18, 2017
Festa della Liberazione Apr 25, 2017 Apr 25, 2017
Festa dei Lavoratori May 1, 2017 May 1, 2017
Festa della Repubblica Jun 2, 2017 Jun 2, 2017
Vacanze Estive Aug 14, 2017 Aug 19, 2017
Other Periods
Description Period From To
INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (1 esp.) INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (1 esp.) Jan 9, 2017 Feb 10, 2017
INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (1 esp.) INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (1 esp.) Feb 6, 2017 Mar 10, 2017
INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (2 esp.) INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (2 esp.) Mar 20, 2017 Apr 13, 2017
INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (1 esp.) INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (1 esp.) Apr 19, 2017 May 23, 2017
INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (2 esp.) INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (2 esp.) May 15, 2017 Jun 28, 2017
INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (2 esp.) INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (2 esp.) May 29, 2017 Jun 30, 2017
INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (3 esp.) INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (3 esp.) Sep 4, 2017 Oct 6, 2017
INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (3 esp.) INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (3 esp.) Sep 4, 2017 Oct 13, 2017

Exam calendar

Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.

Exam calendar

Should you have any doubts or questions, please check the Enrolment FAQs

Academic staff

A B C D F G I L M P R S T V Z

Baldo Sandro

sandro.baldo64@gmail.com

Bertoldo Francesco

francesco.bertoldo@univr.it +39 045 812 6485

Boaretti Marzia

marzia.boaretti@univr.it 045 8027661

Bonetti Andrea

oncologia.medica.leg@aulsslegnago.it

Bortolotti Federica

federica.bortolotti@univr.it 045 8124618

Cafaro Daniela

daniela.cafaro@univr.it 0458128121

Cavallaro Maddalena

Cecchini Maria Paola

mariapaola.cecchini@univr.it +39 045 802 7670

Cesaro Giulio

giulio.cesaro@aulsslegnago.it

Conti Michela

michela.conti@univr.it 0458123295

Cunico Laura

laura.cunico@univr.it

Cuzzolin Laura

laura.cuzzolin@univr.it 0458027609

Dalle Carbonare Luca Giuseppe

luca.dallecarbonare@univr.it +39 045 812 6062

Dal Prà Ilaria Pierpaola

ilaria.dalpra@univr.it +39 045 802 7161

Friso Simonetta

simonetta.friso@univr.it +39 045 812 6369

Gasparini Romildo Maurizio

Guarese Olga

olga.guarese@libero.it

Guilarte Valentina

valentina.guilarte@aovr.veneto.it 0458122796

Laudanna Carlo

carlo.laudanna@univr.it 045-8027689

Liziero Luciano

luciano.liziero@univr.it 0429788181/85

Lonardi Cristina

cristina.lonardi@univr.it 045/8028360

Mariotto Sofia Giovanna

sofia.mariotto@univr.it 0458027167

Martinelli Paolo

Pedrazzani Corrado

corrado.pedrazzani@univr.it +39 045 812 6719

Pellini Francesca

francesca.pellini@azosp.vr.it 045 8124967

Pietrobelli Angelo

angelo.pietrobelli@univr.it +39 045 812 7125

Poli Albino

albino.poli@univr.it 045 8027658

Princivalle Andrea

andrea.princivalle@univr.it 045 8124805

Romanelli Maria

mariagrazia.romanelli@univr.it +39 045 802 7182

Siani Roberta

roberta.siani@univr.it 045 - 812 4996

Tollini Morena

morena.tollini@univr.it 0442/622137

Tosato Sarah

sarah.tosato@univr.it 045 8124441

Vecchini Eugenio

eugenio.vecchini@univr.it +39 045 812 3575 - 3553 - 3549

Verlato Giuseppe

giuseppe.verlato@univr.it 045 8027628

Volta Silvia

silvia.volta74@tiscali.it

Zaffanello Marco

marco.zaffanello@univr.it +39 045 812 7126

Zoppini Giacomo

giacomo.zoppini@univr.it +39 045 8123115

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

ModulesCreditsTAFSSD
9
A/B
(BIO/14 ,MED/04 ,MED/09 ,MED/45)
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
3
E/F
(L-LIN/12)
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)
ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
9
A/B
(BIO/14 ,MED/04 ,MED/09 ,MED/45)
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
3
E/F
(L-LIN/12)

2° Year

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)

3° Year

ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000104

Credits

1

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

MED/45 - NURSING

Language

Italian

Period

INF LEG - 1° anno 1° sem, INF LEG - 1° anno 2° sem

Learning outcomes

Professional laboratories teaching aims at the acquisition of technical and practical skills along with organizational, social and problem solving abilities. Learning takes place in protected contexts and it is based on written cases and role-playing with simulated operators. All this means to reduce the emotional impact of experiencing real life situations but also to ensure ethics and safety to patients. Additionally, the lab offers students the opportunity to train and combine both clinical theory and practice. Laboratory activities occur in well-equipped settings where small groups of students are supervised by a tutor. This is an essential aspect of traineeship activities.

The contents are related to the lessons of Nursing Clinical Methodology, Nursing Clinic 1 and Nursing Clinic 2

Program

Teaching involves the following skill-tested experimentation:

Personal care and hygiene
Settings / Scenarios will be set up allowing the student to practice in:

Preparation of the material to perform perineal hygiene on a dummy
Technique performance, respecting the principles of hygiene and safety both for the patient and the operator.
Change of bed linen.

Person mobilization
Simulated situations where the trainees are expected to experience.

Peer-assisted mobility facilitation when slight mobility deficits are involved (i.e. mobilization in bed, bed-armchair, wheelchair-bed)
Selection and use of some tools to ease mobilization (i.e. high roller, hoist, etc.).
Technique performance, respecting the ergonomic and safety principles both for the patient and the operator.

Case histories: simulated data collection
First students will be shown a video and then, in groups, they will have to highlight sources, methods, organization of the survey.



Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Saiani e Brugnolli Trattato di cure infermieristiche 3° edizione (Edizione 3) Sorbona 2020 9788879477314

Examination Methods

At the end of the course year, students will get the "approved" mark in their exam minutes, if they have attended the labs regularly (100%) and their attendance is certified. Otherwise, they will have to catch up for their absence or if any remedial work is needed.

Type D and Type F activities

Modules not yet included

Career prospects


Module/Programme news

News for students

There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details.

Orario lezioni

Carissime Studentesse,

Carissimi Studenti,

di seguito un promemoria relativo alle modalità di erogazione della didattica per il corso di studio A.A. 2021-2022 in Infermieristica (triennale) e Scienze Infermieristiche ed Ostetriche (LM).

Il 29 giugno 2021 il Senato Accademico ed il Consiglio di Amministrazione hanno approvato le Linee guida per l’erogazione della didattica dei corsi di studio A.A. 2021-2022, che prevedono il graduale ritorno all’erogazione della didattica in presenza (previa verifica GREEN PASS) affiancato da organizzazione logistica, modalità̀, metodologie e tecnologie didattiche già̀ adottate dallo scorso anno.

In considerazione della peculiarità del corso professionalizzante, che prevede la presenza obbligatoria sia per le lezioni frontali che numerosi laboratori pratici in presenza, si ricorda che non sarà possibile ottenere la frequenza richiesta solamente con la frequenza streaming o tramite lezioni registrate. La gestione delle presenze in aula/streaming verrà quindi garantita dai coordinatori, in un piano di presenze che dovrà essere seguito dallo studente.

Nei giorni in cui i coordinatori proporranno allo studente la frequenza in streaming si sottolinea l’importanza di avere il video acceso ed una postura ed un abbigliamento consono alla lezione universitaria. In mancanza di questi elementi, la frequenza non verrà conteggiata.  La registrazione della lezione non potrà considerarsi come sostitutiva ma come elemento di supporto didattico. Non varrà quindi come frequenza.

Sperando che, anche grazie all’importantissima campagna vaccinale in corso, si possa tornare quanto prima ad una situazione pre-COVID-19, vi auguro buon lavoro!

In fede

Prof. Paolo F Fabene

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf Calendario lezioni 1° anno 1° sem. 120 KB, 03/12/21 
Doc_Univr_pdf Calendario lezioni 2° anno 1° sem. 123 KB, 15/11/21 
Doc_Univr_pdf Calendario lezioni 3° anno 1° sem. 170 KB, 07/12/21 

Guida ai programmi degli insegnamenti

Guida ai programmi degli insegnamenti

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf Guida ai programmi degli insegnamenti 1598 KB, 08/11/21 
Doc_Univr_pdf Guida ai programmi degli insegnamenti - inglese 1310 KB, 02/09/21 

Graduation

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf date 1^ sessione 2020/2021 243 KB, 24/09/21 
Doc_Univr_pdf scadenziario 1^ sessione 2020/2021 179 KB, 24/09/21 

Gestione carriere


Tirocinio professionalizzante

Finalità del Tirocinio
Le attività di tirocinio sono finalizzate a far acquisire allo studente competenze specifiche previste dal profilo professionale. Per conseguire tali finalità formative, si possono attivare convenzioni con strutture, che rispondano ai requisiti di idoneità per attività, dotazione di servizi e strutture.  
I 60 crediti minimi riservati al tirocinio sono da intendersi come impegno complessivo necessario allo studente per raggiungere le competenze professionali “core” previste dal rispettivo profilo professionale. 
Il tirocinio professionale comprende:
  • sessioni tutoriali che preparano lo studente all’esperienza;
  • esercitazioni e simulazioni in cui si sviluppano le abilità tecniche, relazionali e metodologiche in situazione protetta prima o durante la sperimentazione nei contesti reali;
  • esperienze dirette sul campo con supervisione;
  • sessioni tutoriali e feedback costanti;
  • compiti didattici, elaborati e approfondimenti scritti specifici e mandati di studio guidato.
 La valutazione delle competenze acquisite in tirocinio.
Le esperienze di tirocinio devono essere progettate, valutate e documentate nel percorso dello studente. Durante ogni esperienza di tirocinio lo studente riceve valutazioni formative sui suoi progressi sia attraverso colloqui e schede di valutazione.
Al termine di ciascun anno di corso viene effettuata una valutazione sommativa (certificativa) per accertare i livelli raggiunti dallo studente nello sviluppo delle competenze professionali attese. La valutazione viene effettuata da una Commissione presieduta dal Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), e composta da almeno un docente e da un Tutor professionale. Tale valutazione è la sintesi delle valutazioni formative, via via, documentate durante l’anno di corso, il profitto raggiunto negli elaborati scritti e le performance delle abilità tecniche assistenziali e relazionali dimostrate all’esame di tirocinio che può essere realizzato con esami simulati, colloqui, prove scritte applicative.
L’esame annuale di tirocinio prevede un unico appello per anno accademico, salvo particolari situazioni per le quali la commissione didattica potrà concedere un appello straordinario.
La valutazione sommativa del tirocinio sarà espressa e registrata nella carriera in trentesimi in base al livello di raggiungimento degli obiettivi. Le modalità di registrazione del voto di profitto sono:
  1. “assente”  pre-iscritto che non ha frequentato alcuna esperienza di tirocinio;
  2. “ritirato” sospensione durante il tirocinio per problemi di salute, gravidanza o per motivazioni personali;
  3. “insufficiente” non raggiungimento del livello atteso negli obiettivi formativi (anche se lo studente ha sospeso la frequenza al tirocinio o non sostenuto l’esame finale).
 Prerequisiti di accesso al tirocinio.
Il Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), ammette alla frequenza dell’esperienza di tirocinio previsto per l’anno di corso, gli studenti che hanno frequentato regolarmente:
  • le attività teoriche, in particolare gli insegnamenti delle discipline professionali dell’anno in corso e dell’anno precedente
  •  laboratori professionali ritenuti propedeutici al tirocinio
Ulteriori dettagli sono disciplinati dal Regolamento del corso di studio 
Per maggiori informazioni consultare la pagina del servizio 

Linee guida per riconoscimento cfu

Lo studente che intende chiedere il riconoscimento di moduli o insegnamenti pregressi dovrà presentare domanda, entro il 30 novembre dell’anno accademico in corso, seguendo le indicazioni indicate al link seguente: https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/gestione-carriere-studenti-medicina-e-chirurgia/riconoscimento-crediti-acquisiti-da-una-carriera-pregressa-medicina

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf linee guida per riconoscimento cfu 295 KB, 09/11/21 

Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.