Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

A.A. 2017/2018

Academic calendar

The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..

Definition of lesson periods
Period From To
2°anno 1°semestre CLO Oct 2, 2017 Nov 19, 2017
1°anno 1°semestre CLO Oct 2, 2017 Dec 10, 2017
3°anno 1°semestre CLO Nov 27, 2017 Jan 28, 2018
1°anno 2°semestre CLO Mar 5, 2018 Apr 29, 2018
2°anno 2°semestre CLO Mar 5, 2018 Apr 29, 2018
3°anno 2°semestre CLO Apr 30, 2018 May 27, 2018
Exam sessions
Session From To
Sessione invernale 2° anno CLO Jan 8, 2018 Feb 4, 2018
Sessione invernale 3° anno CLO Jan 29, 2018 Feb 25, 2018
Sessione invernale 1° anno CLO Feb 5, 2018 Mar 4, 2018
Sessione estiva 1° anno CLO Apr 30, 2018 May 27, 2018
Sessione estiva 3° anno CLO May 28, 2018 Jun 24, 2018
Sessione estiva 2° anno CLO Jul 2, 2018 Jul 29, 2018
Sessione autunnale triennio CLO Aug 27, 2018 Sep 30, 2018
Degree sessions
Session From To
1° Sessione Oct 1, 2017 Nov 30, 2017
2° Sessione Mar 1, 2018 Apr 30, 2018
Holidays
Period From To
All Saints Day Nov 1, 2017 Nov 1, 2017
Immaculate Conception Dec 8, 2017 Dec 8, 2017
Christmas break Dec 22, 2017 Jan 7, 2018
Easter break Mar 30, 2018 Apr 3, 2018
Liberation Day Apr 25, 2018 Apr 25, 2018
Labour Day May 1, 2018 May 1, 2018
Patron Saint Day May 21, 2018 May 21, 2018
Republic Day Jun 2, 2018 Jun 2, 2018
VACANZE ESTIVE Aug 6, 2018 Aug 19, 2018
Other Periods
Description Period From To
1° periodo di tirocinio 3°anno CLO 1° periodo di tirocinio 3°anno CLO Oct 2, 2017 Nov 26, 2017
1 ° periodo di tirocinio 2°anno CLO 1 ° periodo di tirocinio 2°anno CLO Nov 20, 2017 Dec 21, 2017
1 ° periodo di tirocinio 1°anno CLO 1 ° periodo di tirocinio 1°anno CLO Dec 11, 2017 Feb 4, 2018
2° periodo di tirocinio 2°anno CLO 2° periodo di tirocinio 2°anno CLO Feb 5, 2018 Mar 4, 2018
2° periodo di tirocinio 3°anno CLO 2° periodo di tirocinio 3°anno CLO Feb 26, 2018 Apr 29, 2018
3° periodo di tirocinio 2°anno CLO 3° periodo di tirocinio 2°anno CLO Apr 30, 2018 Jul 1, 2018
2 ° periodo di tirocinio 1°anno CLO 2 ° periodo di tirocinio 1°anno CLO May 28, 2018 Jul 29, 2018
3° periodo di tirocinio 3°anno CLO 3° periodo di tirocinio 3°anno CLO Jun 25, 2018 Jul 29, 2018
3 ° periodo di tirocinio 1°anno CLO 3 ° periodo di tirocinio 1°anno CLO Aug 27, 2018 Sep 30, 2018
4° periodo di tirocinio 2°anno CLO 4° periodo di tirocinio 2°anno CLO Aug 27, 2018 Sep 30, 2018
4° periodo di tirocinio 3°anno CLO 4° periodo di tirocinio 3°anno CLO Aug 27, 2018 Sep 30, 2018

Exam calendar

Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.

Exam calendar

Should you have any doubts or questions, please check the Enrolment FAQs

Academic staff

A B C D F G M N P R T U V Z

Accordini Simone

simone.accordini@univr.it +39 045 8027657

Adami Anna

anna.adami@univr.it 045 802 7236

Bombieri Cristina

cristina.bombieri@univr.it 045-8027209

Bonifacio Massimiliano

massimiliano.bonifacio@univr.it +39 045 812 4034

Boschi Federico

federico.boschi@univr.it +39 045 802 7816 - 7272 (lab.)

Bravi Elena

elena.bravi@apss.tn.it

Busa Emanuela

emanuelabusa@virgilio.it

Cafaro Daniela

daniela.cafaro@univr.it 0458128121

Calderan Laura

laura.calderan@univr.it 0458027562

Camoglio Francesco Saverio

francesco.camoglio@univr.it +39 045 812 7129-7130-7318

Carfagna Marina

mcarfagna@ausl-cesena.emr.it

Donadelli Massimo

massimo.donadelli@univr.it 0458027281

Donadello Katia

katia.donadello@univr.it +39 045 812 4311

Fava Cristiano

cristiano.fava@univr.it +39 045 8124732

Franchi Massimo Piergiuseppe

massimo.franchi@univr.it +39 045 812 2720

Fumagalli Guido Francesco

guido.fumagalli@univr.it 045 802 7605 (dipartimento)

Gibellini Davide

davide.gibellini@univr.it +390458027559

Maffeis Claudio

claudio.maffeis@univr.it +39 045 812 7664

Mariotti Raffaella

raffaella.mariotti@univr.it 0458027164

Montagnana Martina

martina.montagnana@univr.it +39 045 812 6698

Nadalet Sylvain Giovanni

sylvain.nadalet@univr.it +39 045 8028848

Parisi Alice

alice.parisi@ospedaleuniverona.it

Pietrobelli Angelo

angelo.pietrobelli@univr.it +39 045 812 7125

Poli Albino

albino.poli@univr.it 045 8027658

Pollini Giovanni Paolo

giovanni.pollini@univr.it +39 045 812 7322

Raffaelli Ricciarda

ricciarda.raffaelli@univr.it +39 045 812 2720

Tagliaro Franco

franco.tagliaro@univr.it 045 8124618-045 8124246

Tosato Sarah

sarah.tosato@univr.it 045 8124441

Turco Alberto

alberto.turco@univr.it 0458027189

Urli Nadia

nadia.urli@univr.it +39 045 812 4736 - +39 045 812 4408

Valletta Sabrina

sabrina.valletta@ospedaleuniverona.it 0458027236

Zoppini Giacomo

giacomo.zoppini@univr.it +39 045 8123115

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

ModulesCreditsTAFSSD
7
A/B
(MED/07 ,MED/36 ,MED/42 ,MED/47)
6
A
(BIO/10 ,BIO/13 ,FIS/07 ,MED/03)
5
A/B
(BIO/14 ,MED/40 ,MED/47)
3
E/F
(L-LIN/12)
ModulesCreditsTAFSSD
7
B
(INF/01 ,MED/40 ,MED/47)
6
A/B
(MED/40 ,MED/41 ,MED/47)
6
A/B/C
(MED/20 ,MED/38 ,MED/47)
7
B
(MED/40 ,MED/47)
5
B
(BIO/14 ,MED/05 ,MED/09 ,MED/40 ,MED/49)
8
A/B
(MED/13 ,MED/17 ,MED/18 ,MED/24 ,MED/25 ,MED/47)
ModulesCreditsTAFSSD
6
A/B
(MED/01 ,MED/40 ,MED/47)
4
B
(MED/08 ,MED/15 ,MED/40 ,MED/47)
Clinical practice (third year)
25
B
-
Final exam
7
E
-

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
7
A/B
(MED/07 ,MED/36 ,MED/42 ,MED/47)
6
A
(BIO/10 ,BIO/13 ,FIS/07 ,MED/03)
5
A/B
(BIO/14 ,MED/40 ,MED/47)
3
E/F
(L-LIN/12)

2° Year

ModulesCreditsTAFSSD
7
B
(INF/01 ,MED/40 ,MED/47)
6
A/B
(MED/40 ,MED/41 ,MED/47)
6
A/B/C
(MED/20 ,MED/38 ,MED/47)
7
B
(MED/40 ,MED/47)
5
B
(BIO/14 ,MED/05 ,MED/09 ,MED/40 ,MED/49)
8
A/B
(MED/13 ,MED/17 ,MED/18 ,MED/24 ,MED/25 ,MED/47)

3° Year

ModulesCreditsTAFSSD
6
A/B
(MED/01 ,MED/40 ,MED/47)
4
B
(MED/08 ,MED/15 ,MED/40 ,MED/47)
Clinical practice (third year)
25
B
-
Final exam
7
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000205

Coordinatore

Sabrina Valletta

Credits

1

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

MED/47 - MIDWIFERY

Language

Italian

Period

3°anno 1°semestre CLO, 3°anno 2°semestre CLO

Learning outcomes

To acquire technical skills

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
R. Spandrio, A. Regalia, G. Bestetti Fisiologia della nascita (Edizione 1) 2016
A. Ragusa, C. Crescini Urgenze ed emergenze in sala parto II edizione (Edizione 2) Piccin-Nuova Libraria 2016

Examination Methods

Eligibility

Type D and Type F activities

Modules not yet included

Career prospects


Module/Programme news

News for students

There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details.

Gestione carriere


Tirocinio professionalizzante

Durante l'esperienza di tirocinio la supervisione dello studente è garantita da un sistema di tutorato articolato su 2 o 3 livelli e, di norma, assunto da operatori dello stesso profilo professionale degli studenti:

Tutor professionale con competenze avanzate sia pedagogiche che professionali; collabora all'organizzazione e gestione dei tirocini, alla progettazione e conduzione di laboratori di formazione professionale. Seleziona le opportunità formative, integra l'esperienza pratica con la teoria appresa, presidia in particolare le prime fasi di apprendimento di un intervento o di una competenza. Si occupa dei processi di apprendimento degli studenti in difficoltà, facilita i processi di valutazione dell'apprendimento in tirocinio e tiene i rapporti con le sedi di tirocinio. I Tutor Professionali sono scelti in accordo con le strutture sanitarie presso cui si svolge l'attività formativa e assegnati con incarichi triennali alla struttura didattica.

Guida di Tirocinio/tutor clinico è l'operatore che guida lo studente nella sede di tirocinio mentre svolge le sue normali attività lavorative. E' garante della sicurezza dello studente e degli utenti, vigila affinché gli utenti ricevano una prestazione di qualità anche quando essa venga delegata agli studenti, si assicura che gli stessi siano informati e diano il loro consenso ad essere assistiti da uno studente.
Al termine di ciascun anno di corso viene effettuata una valutazione certificativa per accertare i livelli raggiunti dallo studente nello sviluppo delle competenze professionali attese.

Tutor CdS Ostetricia: Dott.ssa Sabrina Valletta

Per ulteriori informazioni consultare la pagina del servizo 

Attachments


Orario lezioni, appelli d’esame

La frequenza in aula delle lezioni è prevista per tutti i Corsi di Studio e per tutti i relativi anni;
• le attività pratiche si svolgono in presenza;
• è assicurata la registrazione e la pubblicazione immediata delle lezioni per un tempo limitato e comunque non inferiore a un mese, consentendo così a studentesse e studenti che non riescono a frequentare in presenza per limiti logistici e/o per il principio di turnazione sopra menzionato di fruirne.
Le studentesse e gli studenti con esigenze 2 specifiche (disabilità e DSA) che dovessero aver bisogno di maggiore tempo per la consultazione delle lezioni registrate potranno contattare l’UO Inclusione e Accessibilità per farne richiesta;
• studentesse e studenti devono obbligatoriamente prenotare il posto in aula;
• è data priorità di accesso all’aula alle seguenti categorie: o studentesse e studenti con esigenze specifiche, per facilitare l’apprendimento che potrebbe essere più difficile se impartito a distanza; o studentesse e studenti internazionali, perché vengono appositamente dall’estero per seguire i nostri corsi.

Il sistema di “prenotazione posto in aula”, tramite l’applicazione, prevedrà la prenotazione da parte dello studente con un anticipo di 5 gg rispetto alla lezione di interesse.

Orario lezioni, appelli d’esame A.A. 2020/21

Orario lezioni, appelli d’esame A.A. 2021/22

Graduation

List of theses and work experience proposals

theses proposals Research area
Cellule staminali da placenta e liquido amniotico Various topics

Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.