Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

2° Year  activated in the A.Y. 2020/2021

ModulesCreditsTAFSSD
4
B
MED/28 ,MED/50
7
B/C
MED/28 ,MED/38 ,MED/50 ,M-PSI/04

3° Year  activated in the A.Y. 2021/2022

ModulesCreditsTAFSSD
11
B
MED/28 ,MED/50
5
A/B
ING-INF/05 ,MED/01 ,MED/50
Prova finale
7
E
-
activated in the A.Y. 2020/2021
ModulesCreditsTAFSSD
4
B
MED/28 ,MED/50
7
B/C
MED/28 ,MED/38 ,MED/50 ,M-PSI/04
activated in the A.Y. 2021/2022
ModulesCreditsTAFSSD
11
B
MED/28 ,MED/50
5
A/B
ING-INF/05 ,MED/01 ,MED/50
Prova finale
7
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000289

Credits

9

Coordinator

Roberto Burro

Language

Italian

The teaching is organized as follows:

PSICOLOGIA DELL'APPRENDIMENTO

Credits

3

Period

Lezioni CLID VERONA 1 anno 1 SEMESTRE

Academic staff

Roberto Burro

ODONTOIATRIA DI COMUNITA'

Credits

2

Period

Lezioni CLID VERONA 1 anno 1 SEMESTRE

METODI E MATERIALI DI IGIENE ORALE

Credits

2

Period

Lezioni CLID VERONA 1 anno 1 SEMESTRE

Academic staff

Martina Pettinà

FONDAMENTI DELL'IGIENE ORALE

Credits

2

Period

Lezioni CLID VERONA 1 anno 1 SEMESTRE

Academic staff

Alessia Pardo

Learning outcomes

L’insegnamento si propone di educare criticamente lo studente alla conoscenza della professione dell'Igienista Dentale, si forniscono le conoscenze di base riguardanti le più comuni patologie della cavità orale, concentrandosi in particolar modo sull’aspetto della prevenzione.
Si forniscono le conoscenze di base sulle modificazioni del comportamento attraverso l'apprendimento e come vengono memorizzati questi cambiamenti.
Inoltre si forniscono le conoscenze riguardanti l’igiene orale di base con le caratteristiche dei diversi presidi di igiene orale domiciliare e le corrette modalità di utilizzo degli stessi al fine di poter essere in grado di consigliare gli strumenti ed i prodotti più adatti ad ogni paziente.

MODULO FONDAMENTI DELL’IGIENE ORALE
Obiettivi formativi: Il corso si propone di educare criticamente lo studente alla conoscenza della professione dell'Igienista Dentale e del suo ruolo all’interno del team odontoiatrico, alle strategie che l’igienista dentale può mettere in atto per la promozione della salute e alle conoscenze di base dell'anatomia del cavo orale. Il corso si propone inoltre di fornire allo studente modalità e strategie di comunicazione con il paziente.

MODULO ODONTOIATRIA DI COMUNITA'
Obiettivi formativi: Il corso si propone di fornire allo studente le conoscenze di base riguardanti le più comuni patologie della cavità orale, concentrandosi in particolar modo sull’aspetto della prevenzione.
Il corso si propone di fornire conoscenze rispetto alla figura dell'igienista dentale e ai suoi possibili ruoli di promotore della salute orale nelle diverse fasce di età in linea con quanto proposto dal Ministero della Salute e dall'Organizzazione Mondiale della Sanità. I risultati di apprendimento attesi comprendono i concetti e le strategie preventive relativi alle patologie sopraccitate.

MODULO PSICOLOGIA DELL’APPRENDIMENTO
Obiettivi formativi: Modificazioni del comportamento attraverso l'apprendimento e come vengono memorizzati questi cambiamenti. Le varie forme di apprendimento. L'intelligenza e la sua misurazione.
Il corso permetterà allo studente di ottenere la preparazione necessaria per l’approfondimento e l'uso della Psicologia dell'apprendimento intesa come disciplina sperimentale. I processi cognitivi quali apprendimento, memoria, percezione, attenzione, pensiero, motivazione, emozione e comunicazione verranno contestualizzati nel generale impianto metodologico delle scienze cognitive, permettendo allo studente di trovare tutti gli elementi di confronto ed integrazione con metodologie, teorie e modelli, sia da una prospettiva storica che applicativa nel mondo della ricerca contemporanea.

MODULO METODI E MATERIALI DI IGIENE ORALE
Obiettivi formativi: Obiettivo del Corso è far apprendere le caratteristiche dei presidi di igiene orale domiciliare e le corrette modalità di utilizzo per essere in grado di stabilire quali siano gli strumenti ed i prodotti più adatti ad ogni paziente in modo da fornire indicazioni personalizzate al mantenimento di una buona salute orale. Fondamentale è anche la conoscenza delle lesioni provocate da uno scorretto uso dei presidi a disposizione e le differenti metodiche di motivazione del paziente.

Program

Starting from the analysis of the historical path that psychology has led to identify itself as an experimental discipline, the most important issues involved in cognitive processes will be addressed. The first of the studied aspects will be the methodological and epistemological one to understand the relationship between Psychology understood as an experimental discipline and the other humanistic disciplines that contribute to the study of human thought. The other topics covered will be the classic ones of Psychology such as the study of perceptual experience, psychophysics, theories, models and research on consciousness, attention, memory, thought, intelligence, learning, motivation, emotions, communication. In addition, topics such as the nature and treatment of mental disorders, the development of personality throughout life and the behavioral biology that contribute to the organization of man's cognitive architecture will be touched upon. following topics:
- Historical introduction to the psychology of cognitive processes
- Methods in Psychology
- The perception
- Attention and conscience
- Learning
- The memory
- Language and communication
- Thinking and reasoning
- Emotions

The nature of child development and its study
From biological beginnings to birth
Physical, motor and perceptive development
Different cognitive development approaches
Information processing
Language development
Emotional and affective development
Identity acquisition and self-understanding
Psychopathology of childhood and adolescence
Psychological issues related to dental hygiene techniques
Pain management in evolutionary age

- Preventive and Community Dentistry: definition, purposes, health and prevention, national oral health guide-lines in development age and in adults, health assistance models, dentistry assistance models, LEA in Dentistry.
- Deciduous and permanent teeth, natal and neonatal teeth.
- Caries: epidemiology, epidemiologic indices, etiology, clinical features, diagnosis, risk assessment (indices and models), prevention, early childhood caries;
Fluorine: mechanism of action, fluorine prophylaxis, dental fluorosis;
Dental sealants: use and application, glass-ionomer and resin materials, remineralization strategies.
- Periodontal diseases: epidemiology, etiology, clinical features and diagnosis of gingivitis and periodontitis, periodontal indices, risk factors, prevention.
- Oral hygiene role in prevention of oral and systemic diseases in children and adults; General rules for infections’ prevention in oral stomatology.
- Oral hygiene practice with children: methodology and strategies with anxious patients.
- Oral pathologies prevention during pregnancy.
- Dental abnormalities: etiology, types (number, volume, shape, place, position, eruption, growth, structure).
- Malocclusion: Angle classification, overjet and overbite, oral habits, preventive and interceptive orthodontics.
- Oral cancer: epidemiology, etiology, clinical features, risk factors, precancerous lesions, risk assessment, screening and early diagnosis.
- Bisphosphonates osteonecrosis (BRONJ): definition, epidemiology, etiology, diagnosis criteria, risk factors, dentristry procedures, prevention.

The profile of the dental hygienist.
Prevention, Motivation, Education, Compliance: Communication Techniques.
Anatomy of the oral cavity (teeth and periodontal)

Bibliography

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Canestrari, R., Godino, A. Manuale di Psicologia (Edizione 3) CLUED 2018 978-88-491-5579-2
Limeback Hardy Odontoiatria preventiva integrata E.M.S.I. 2015 978-88-86669-95-5
V. Cortesi Ardizzone , A. Abbinante Igienista orale. Teoria e pratica professionale Edra 2013

Examination Methods

LEARNING PSYCHOLOGY
The exam taken during an official appeal will consist of a written test with thirty multiple choice questions to be carried out in 30 minutes (3 the answer alternatives of which only one is correct. For the final judgment expressed in thirtieths, a correct answer has value equal to 1 point, an incorrect answer has a value of 0 points, an answer not given has a value of 0 points).

COMMUNITY DENTISTRY
Multiple choice and short-answer written exam

METHODS AND MATERIALS OF ORAL HYGIENE
Written: 10 questions are submitted to the student. Each with a maximum score of 3 points each.

PSYCHOLOGY OF EVOLUTIONARY AND CLINICAL AGE
Multiple choice and open-ended questions

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE