Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato - 2024/2025

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Coagulation and Asthma

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Nicola Martinelli

Discovering Personalized Medicine: An Active Learning Exploration of Gene Mutations and Targeted Cancer Therapies

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Dr. Martina Gaspari

Enzymes involved in rare neurotransmitter diseases: approaches to genotype-phenotype correlation

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: english

Docente:  Mariarita Bertoldi

Epigenomics of the hemostatic balance

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Simonetta Friso

Heme and Iron toxicity in hemoglobinopathies

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Lucia De Franceschi

Hypereosinophilic Syndromes

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano, inglese su richiesta per gli studenti Erasmus

Docente:  Marco Caminati

Improvement of Plasmodium Falciparum clearance in phase 2 study with triple anti-malarial therapy

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Lucia De Franceschi

Investigating hematopoiesis with novel 3D bone marrow models

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Lucia De Franceschi

In Vps13a-/- Mice, the Impairment of Autophagy Exacerbates Skeletal Muscle Aging Phenotype

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Lucia De Franceschi

Iron in health and diseases

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Domenico Girelli

MicroRNAs drive ibrutinib resistance in mantle cell lymphoma via the AKT/PIK3 and MAPK pathways

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Carlo Visco

Mutant-p53 induces ferroptosis resistance in pancreatic cancer

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Alessandra Fiore

Phenotyping pain in arthritis: dissecting inflammatory and non-inflammatory mechanisms

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Lucia De Franceschi

Plasma fatty acid analysis in hypertensive patients affected by Primary Aldosteronism highlights specific lipidic profile differences with Essential Hypertension

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Francesca Pizzolo

Recombinant protein delivery enables modulation of the phototransduction cascade in mouse retina

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Valerio Marino

Translational medicine: trilayer scaffolds for the repair of osteochondral defects

Crediti: 1

Lingua di erogazione: english

Docente:  Luca Giuseppe Dalle Carbonare, Elena Manuela Samaila

γ-aminobutyrate(GABA)-transaminase: molecular and cellular approaches to the study of the structure-function relationships of the enzyme

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Riccardo Montioli

Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2024/2025

Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).

1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum

2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, instructions will be sent well in advance. No confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.

3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.

4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: if the information you need is not there, then it means that we don't have it yet. As soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.

Summary of training activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement

Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences

Teaching Activities: Free choice

THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Luigina Mortari

DOTTORATO E MERCATO DEL LAVORO: WORKSHOP FORMATIVI PER DOTTORANDI E NEO-DOTTORI DI RICERCA

Crediti: 4

Lingua di erogazione: Italiano

ARE YOU SURE YOU CAN DEFEAT A CHATBOT?

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

MEETING UKRAINE: THE IMPACT OF WAR AND FUTURE OPPORTUNITIES

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

EMOTIONS, BELIEFS, AND SKILLS TO FACE CLIMATE CHANGE AND EMBRACE CLIMATE ACTION

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

COMPUTATIONAL MECHANISMS UNDERLYING SENSORIMOTOR LEARNING

Crediti: 4,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Matteo Bertucco

CSF DYNAMICS: ANATOMICAL AND FUNCTIONAL FEATURES

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Alberto Feletti

DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF DEMYELINATING DISEASES OF THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Alberto Gajofatto

IL SONNO E I SUOI DISTURBI: FOCUS SULLE PARASONNIE E I DISTURBI DEL MOVIMENTO IN SONNO

Crediti: 1,5

Lingua di erogazione: italiano o inglese

Docente:  Elena Antelmi

IMAGING TECHNIQUES FOR BODY COMPOSITION ANALYSIS

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese/English

Docente:  Carlo Zancanaro

RESEARCH TECHNIQUES IN NEUROSCIENCE: MONITORING AND MODULATING NEURONAL ACTIVITY

Crediti: 2,3

Lingua di erogazione: non prevista

Docente:  Giuseppe Busetto

Docenti

Michela Rimondini, Isolde Martina Busch, Silvia Poli , Dott.ssa Isolde Martina Busch

Crediti

1

Lingua di erogazione

Italiano

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

- Raise awareness of the role of work well-being for the productivity of the individual and the work group.
- Encourage the process of recognizing personal expectations with respect to the PhD program and its intrinsic challenges.
- Promote the process of individual awareness of their vulnerabilities and psychological resources in order to face the aforementioned challenges.
- Describe the main strategies for coping with stress and provide the main rudiments for recognizing emotional distress and indications on how to manage it.

Programma

- 9.00-10.00 Introduction and Video Testimonials
Experiences and advice from senior and junior researchers, Prof.ssa Michela Rimondini

- 10.00-11.00 Raising Self-awareness on personal vulnerabilities and psychological resources in order to face Phd challenges, Prof.ssa Michela Rimondini

- 11.00-12.00 How to recognize and manage emotional distress, Dr.ssa Isolde Busch

Modalità didattiche

Non è previsto numero massimo di partecipanti. E’ richiesta iscrizione a questo link:

Google Form Si richiede una frequenza del 100% del corso per l'acquisizione dei CFU.

Il link per il collegamento zoom è il seguente:

Zoom link

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
giovedì 10 aprile 2025
09:00 - 13:00
Durata: 9.00
Objectives of the seminar: - Raise awareness of the role of work well-being for the productivity of the individual and the work group - Encourage the process of recognizing personal expectations with respect to the PhD program and its intrinsic challenges - Promote the process of individual awareness of one’s own vulnerabilities and psychological resources to face the aforementioned challenges - Describe the main strategies for coping with stress and provide the main rudiments for recognizing emotional distress and indications on how to manage it. Isolde Martina Busch Objectives of the seminar: - Raise awareness of the role of work well-being for the productivity of the individual and the work group - Encourage the process of recognizing personal expectations with respect to the PhD program and its intrinsic challenges - Promote the process of individual awareness of one’s own vulnerabilities and psychological resources to face the aforementioned challenges - Describe the main strategies for coping with stress and provide the main rudiments for recognizing emotional distress and indications on how to manage it
giovedì 10 aprile 2025
09:00 - 12:00
Durata: 3.00
https://univr.zoom.us/j/99879605355?pwd=eGF5dnhhN2JpZ0QxZkJ6bnNxS05ZQT09 Michela Rimondini PROTECTING PSYCHOLOGICAL WELL-BEING IN THE PHD PROGRAM: DEVELOPMENT AND ENHANCEMENT OF PERSONAL STRATEGIES AND ATTITUDES THAT PREDISPOSE TO PROFESSIONAL SATISFACTION AND ETHICAL COLLABORATION
Lezioni del Corso
Lezioni della Scuola di Dottorato

Loading...

Linee guida percorso formativo

Di seguito i file che contengono le Linee guida per il percorso formativo e il regolamento per l'acquisizione dei crediti formativi (CFU) per l'Anno Accademico 2023/2024.