Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato - 2024/2025

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Advanced microscopy for the study of tissue pathology and cellular dysfunction

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Enrica Caterina Pietronigro

Approaches to study intra-tumor heterogeneity

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Vincenzo Corbo

Biomarkers for implementation of precision oncology

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Milella

Cancer immunotherapy in cancer

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Francesco De Sanctis

Design and conduction of early phase clinical trial for developing novel cancer experimental therapeutics

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Davide Melisi

Endothelial cells

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Carlo Laudanna

Flow cytometry: principles, practice, and advanced techniques

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Andrea Mafficini

Fluorescent in situ hybridization analysis (FISH) on cancer

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: italiano

Docente:  Matteo Brunelli

From pathology to genomics and back

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Andrea Mafficini

Genome regulation by long non coding RNAs

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Barbara Mariotti

Gut Microbiota: From the Forgotten Organ to a Potential Key Player in Pathology

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: inglese

Docente:  Elena Zenaro

Harnessing tumor microenvironment to modulate treatment resistance in PDAC

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Davide Melisi

Kidney cancers: anatomo clinical approaches

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Guido Martignoni

Lung cancer as the paradigm of precision medicine

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Sara Pilotto

Mechanisms of cancer cells adaptation to microenvironmental challenges

Crediti: 0,8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Vincenzo Corbo

Meningeal immunity during health and disease

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Gabriela Constantin

Molecular alterations in gliomas

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: inglese

Docente:  Valeria Barresi

Myeloid cells induced by cancer

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: INGLESE

Docente:  Stefano Ugel

Neutrophil heterogeneity in health and diseases

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Patrizia Scapini

Organoid technology for theratyping applications in cystic fibrosis

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: english

Docente:  Claudio Sorio

Precision Functional Genomics in Cancer

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Vincenzo Corbo

Precision Medicine in Pancreatic Cancer

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Claudio Luchini

Radiomics in Oncology

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Riccardo De Robertis Lombardi

slan+-monocytes in health and disease

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Marco Antonio Cassatella

T cell activation: the role of CD1

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Barbara Rossi

The antiviral immune response

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Nicola Tamassia

The effects and mechanisms of a lifestyle-based approach on cancer-related outcomes

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Sara Pilotto

The role of neutrophils in neurodegeneration

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Gabriela Constantin

Training the innate immunity

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Flavia Bazzoni

Twist and turn on the path of precision oncology in routine clinical practice

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Milella

Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2024/2025

Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).

1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum

2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, instructions will be sent well in advance. No confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.

3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.

4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: if the information you need is not there, then it means that we don't have it yet. As soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.

Summary of training activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement

Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences

Teaching Activities: Free choice

THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Luigina Mortari

DOTTORATO E MERCATO DEL LAVORO: WORKSHOP FORMATIVI PER DOTTORANDI E NEO-DOTTORI DI RICERCA

Crediti: 4

Lingua di erogazione: Italiano

ARE YOU SURE YOU CAN DEFEAT A CHATBOT?

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

MEETING UKRAINE: THE IMPACT OF WAR AND FUTURE OPPORTUNITIES

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

EMOTIONS, BELIEFS, AND SKILLS TO FACE CLIMATE CHANGE AND EMBRACE CLIMATE ACTION

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

COMPUTATIONAL MECHANISMS UNDERLYING SENSORIMOTOR LEARNING

Crediti: 3,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Matteo Bertucco

CSF DYNAMICS: ANATOMICAL AND FUNCTIONAL FEATURES

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Alberto Feletti

DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF DEMYELINATING DISEASES OF THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Alberto Gajofatto

IL SONNO E I SUOI DISTURBI: FOCUS SULLE PARASONNIE E I DISTURBI DEL MOVIMENTO IN SONNO

Crediti: 1,5

Lingua di erogazione: italiano o inglese

Docente:  Elena Antelmi

IMAGING TECHNIQUES FOR BODY COMPOSITION ANALYSIS

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese/English

Docente:  Carlo Zancanaro

RESEARCH TECHNIQUES IN NEUROSCIENCE: MONITORING AND MODULATING NEURONAL ACTIVITY

Crediti: 2,3

Lingua di erogazione: non prevista

Docente:  Giuseppe Busetto

Docenti

Luigina Mortari, Rosi Bombieri, Marco Ubbiali, Federica Valbusa , Dott. Marco Ubbiali, Dott.ssa Federica Valbusa, Dott.ssa Rosi Bombieri

Crediti

2

Lingua di erogazione

English

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

The seminar will present the Empirical phenomenological Method elaborated by Luigina Mortari as an innovative approach for qualitative research. After presenting its theoretical foundation, starting from Husserlian concepts, the seminar will propose three applications of the method in educational and in healthcare fields.

The seminar will be structured in 4 modules:

• Empirical Phenomenological Method (EPM): theoretical foundation (2 hours): Luigina Mortari
• EPM and eidetic research questions: examples of application in the educational field (2 hours): Marco Ubbiali
• EPM and narrative research questions: examples of application in the educational field (2 hours): Federica Valbusa
• EPM and narrative research questions: examples of application in the healthcare field (2 hours): Rosi Bombieri

At the end of the seminar the PhD students will be able to understand the theoretical underpinnings of the choice of a research method, will know the foundation of a method able to investigate the lived experience of people and, after the discussion of three implemented inquiries, will have the possibility to reflect on the concrete instruments and steps for carrying out qualitative research. The faculties will dedicate time for the class debate and will be glad to discuss with the PhD students about their research projects.

Modalità didattiche

La frequenza del corso sarà in modalità duale, presenza e zoom per coloro che non sono in sede nel periodo di erogazione. Richiesta presenza al 100% delle lezioni per l’acquisizione dei crediti.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
mercoledì 16 ottobre 2024
14:00 - 18:00
Durata: 4.00
Polo Didattico Zanotto - T.3 [T.3 - terra] Luigina Mortari
Dott. Marco Ubbiali
Empirical Phenomenological Method (EPM): theoretical foundation
EPM and eidetic research questions: examples of application in the educational field
giovedì 17 ottobre 2024
09:00 - 13:00
Durata: 4.00
Polo Didattico Zanotto - 1.4 [4 - 1] Luigina Mortari
Dott.ssa Federica Valbusa, Dott.ssa Rosi Bombieri
EPM and narrative research questions: examples of application in the educational field
EPM and narrative research questions: examples of application in the healthcare field
Lezioni del Corso
Lezioni della Scuola di Dottorato

Loading...

Linee guida percorso formativo

Di seguito i file che contengono le Linee guida per il percorso formativo e il regolamento per l'acquisizione dei crediti formativi (CFU) per l'Anno Accademico 2023/2024.