Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio didattico o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati prive del “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Ulteriori competenze linguistiche (6 cfu)
• Stage o Project Work (6 cfu)

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi

1° periodo lezioni (1A) From 9/16/21 To 10/30/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° Paradigm Shifts Beyond COVID-19: Individual v. Society and Private v. Public? D Not yet assigned
1° periodo lezioni - GEM From 10/1/21 To 12/22/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° H2o: (in)finite resource? D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° THE COMMUNICATION THROUGHOUT EMERGENCY D Not yet assigned
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° Paradigm Shifts Beyond COVID-19: Individual v. Society and Private v. Public? D Not yet assigned
2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile) From 2/9/22 To 4/14/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° (1 CFU) WORKSHOPS AT “ARENDT” STUDIES CENTRE – 2021 D Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° (2 CFU) WORKSHOPS AT “ARENDT” STUDIES CENTRE – 2021 D Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° (3 CFU) WORKSHOPS AT “ARENDT” STUDIES CENTRE - 2021 D Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° EXPEDITIONARY LOGISTIC IN THE AIR FORCE D Giovanna Ligugnana (Coordinator)
2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio) From 4/20/22 To 5/14/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° (1 CFU) WORKSHOPS AT “ARENDT” STUDIES CENTRE – 2021 D Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° (2 CFU) WORKSHOPS AT “ARENDT” STUDIES CENTRE – 2021 D Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° (3 CFU) WORKSHOPS AT “ARENDT” STUDIES CENTRE - 2021 D Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° Emergency management and airports D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Doing green business: individuals and sustainable communities D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° European civil protections mechanism: Resceu – Theory and practice D Matteo Nicolini (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Civil protections: the role of local councils D Matteo Nicolini (Coordinator)

Teaching code

4S003630

Coordinator

Claudio Zoli

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS

Period

2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio), 2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile)

Learning outcomes

The course aims to enable students to understand the main reasons that might justify, from an economic point of view, State’s intervention in cases of emergency. It also analyses the different types of public intervention implemented by developed countries according to the emergencies’ typology and to the various stages of an emergency. Emphasis will be placed on the importance of policy evaluation and sustainable ex ante and ex post public policies. The course also aims to develop quantitative skills, databases' knowledge and “problem solving” capability through the analysis of case studies.

Program

1. Definition and types of emergency.
2. Theoretical reasons of public intervention in emergency situations and types of interventions.
3. Information system for emergency management and Disaster Risk.
4. Coordination between central and local government to prevent and manage emergencies.
5. Sustainable development and multidimensional approach to well-being.
6. Introduction to the analysis of public procurement tools.

More detailed information on the outline of the course, teaching material and references will be made available on the e-learning web page. The detailed list of relevant chapters from the textbooks will be provided in the detailed outiline of the course published on the e-learning web page.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

The final grade is determined by the performances obtained in a written exam on the subjects covered in the entire course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE