Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio didattico o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati prive del “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Ulteriori competenze linguistiche (6 cfu)
• Stage o Project Work (6 cfu)

Al link Compilazione del piano didattico - Giurisprudenza le informazioni e la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.

1st lecture period (1A) From 9/15/22 To 10/27/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Conflict. Recognize, prevent, manage D Annalisa Ciampi (Coordinator)
1° 2° Landscape and law in the Veneto region. A course of lectures D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° periodo lezioni - GEM From 10/3/22 To 12/23/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Project Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Infrastrutture, logistica e industria: strategie ed azioni nella nuova globalizzazione D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Civil protections: the role of local councils D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/4/22 To 12/16/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Conflict. Recognize, prevent, manage D Annalisa Ciampi (Coordinator)
2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile) From 2/13/23 To 4/4/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Emergency Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Third Sector seminary D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Omega. Horizons, models and parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Project work - Gestione delle emergenze in Italia F Matteo Nicolini (Coordinator)
2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio) From 4/12/23 To 5/13/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Emergency Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Third Sector seminary D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Omega. Horizons, models and parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Project work - Gestione delle emergenze in Italia F Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Workshop on Emergencies: Cases and Policies D Not yet assigned

Teaching code

4S003631

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/01 - PRIVATE LAW

Period

1° periodo lezioni - GEM dal Oct 3, 2022 al Dec 23, 2022.

Learning objectives

The purpose of the course is to give the students the knowledge in order to understand and manage contractual relationships, especially in case of emergency, crisis or calamities. The course aims to examine both, how extraordinary situations can influence general contract law and which special contracts are useful in order to face such situations. At the end of the course, students will be able to settle questions in the field of emergency contract law.

Prerequisites and basic notions

There are no specific prerequisites other than those required to access the Degree Course.

Program

The course program is divided into two parts.
The first part (General Part) concerns general contract law, with a special focus on those legal instruments which apply in the occurrence of exceptional events in the course of the contractual relationship.
The second part (Special Part) is devoted to the analysis of certain special contracts intended to be used in the context of the management of emergency phenomena.
Recommended textbooks.
A private law textbook of your choice may be used for both the General Part and the Special Part:
1) A. TORRENTE – P. SCHLESINGER, Manuale di diritto privato, 25^ ed., Giuffrè editore, Milano 2021, with regard to the General Part: chapters XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX (limited to paras. 298, 301 and 302), XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI (limited to paras. 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336), XXXVII, XXXVIII; with regard to the Special Part Chapters XLI (limited to paras 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373 and 375), XLII (limited to para. 383), XLIII (limited to paras. 384, 385, 387, 387-bis and 389), XLV (limited to paras. 400 and 401), XLVII (limited to paras. 411, 412, 413, 414 and 416);
or:
2) V. ROPPO, Diritto privato, 7^ ed., Giappichelli editore, Torino 2020, with regard to the General part: chapters 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 (limited to paras. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14 and 15), 35, 36, 37; with regard to the Special part Chapters 38 (limited to paras. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 17 and 19), 39 (limited to paras. 1, 2, 3, 4, 5, 6 and 9), 40 (limited to paras. 1, 2, 3, 4, 5, 13, 14, 15), 59 (limited to paras. 2, 3, 4, 5 and 7).
During the course, additional legal, case law, and doctrinal materials on individual issues of particular interest will also be made available to students through the e-learning platform.

Didactic methods

The teaching method consists of lectures also aimed at involving attending students in the reasoning process and solution of legal problems.

Learning assessment procedures

The exam consists of an oral interview on the topics covered by the program.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The following aspects are evaluated: 1) knowledge of the institutions and rules of contract law; 2) the ability to communicate using adequate technical-legal terms; 3) critical reasoning skills.
Evaluation of the oral interview is in thirtieths.

Criteria for the composition of the final grade

Not relevant for the course.

Exam language

Italiano