Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio didattico o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati prive del “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Ulteriori competenze linguistiche (6 cfu)
• Stage o Project Work (6 cfu)

Al link Compilazione del piano didattico - Giurisprudenza le informazioni e la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.

1st lecture period (1A) From 9/15/22 To 10/27/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Conflict. Recognize, prevent, manage D Annalisa Ciampi (Coordinator)
1° 2° Landscape and law in the Veneto region. A course of lectures D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° periodo lezioni - GEM From 10/3/22 To 12/23/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Project Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Infrastrutture, logistica e industria: strategie ed azioni nella nuova globalizzazione D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Civil protections: the role of local councils D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/4/22 To 12/16/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Conflict. Recognize, prevent, manage D Annalisa Ciampi (Coordinator)
2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile) From 2/13/23 To 4/4/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Emergency Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Third Sector seminary D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Omega. Horizons, models and parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Project work - Gestione delle emergenze in Italia F Matteo Nicolini (Coordinator)
2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio) From 4/12/23 To 5/13/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Emergency Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Third Sector seminary D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Omega. Horizons, models and parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Project work - Gestione delle emergenze in Italia F Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Workshop on Emergencies: Cases and Policies D Not yet assigned

Teaching code

4S006056

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/10 - ADMINISTRATIVE LAW

Period

2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio), 2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile)

Learning objectives

The course aims to offer specific knowledge in order to understand the structure and functioning of public administration in case of emergency, crisis or calamities. Public bodies’ organisation and structure are thus examinated under the ‘extraordinarity’ perspective. During the course, some specific legal emergency topics of special interest will be analysed. At the end of the course students will be able to understand the ‘emergency administration’ and its main critical aspects, with special attention on the procurement perspective.

Prerequisites and basic notions

None

Program

The course is divided in four parts.

Part 1: The organisation and functioning of public administration. Revision of the basic notions of administrative procedure, decisions and judicial review.

Part 2: The EU administration
-Administrative law in the EU perspective: direct and indirect administration
- Structures: the EU Commission, Agencies, Committees and Networks
- Procedures: the administrative procedure in the EU law perspective
- Justice: challenging EU acts
- Emergency administration in the EU

Part 3: Emergency administration in Italy
- Public bodies and prevention of risks and emergencies.
- The public administration of emergency: the civil protection organisation. Prevention, precaution and risk planning.

Part 4: Foreigners, migrants and public administration.
Administrative decisions relating to foreign people entering, living in and leaving the State
Administrative justice in migration law.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Lectures with Powerpoint presentations

Learning assessment procedures

Oral exam

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The assessment will be based on the following criteria:
- the depth and breadth of knowledge gained;
- the property of language;

- the analytical and argumentative capacity;
- the capacity for critical reflection.

The mark will refer to the oral exam. The final assessment is expressed in 30ths.

Criteria for the composition of the final grade

The course has no modules

Exam language

Italiano