Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio didattico o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati prive del “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Ulteriori competenze linguistiche (6 cfu)
• Stage o Project Work (6 cfu)

Al link Compilazione del piano didattico - Giurisprudenza le informazioni e la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.

1st lecture period (1A) From 9/15/22 To 10/27/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Conflict. Recognize, prevent, manage D Annalisa Ciampi (Coordinator)
1° 2° Landscape and law in the Veneto region. A course of lectures D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° periodo lezioni - GEM From 10/3/22 To 12/23/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Project Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Infrastrutture, logistica e industria: strategie ed azioni nella nuova globalizzazione D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Civil protections: the role of local councils D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/4/22 To 12/16/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Conflict. Recognize, prevent, manage D Annalisa Ciampi (Coordinator)
2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile) From 2/13/23 To 4/4/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Emergency Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Third Sector seminary D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Omega. Horizons, models and parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Project work - Gestione delle emergenze in Italia F Matteo Nicolini (Coordinator)
2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio) From 4/12/23 To 5/13/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° An introduction to Emergency Management D Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Third Sector seminary D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Omega. Horizons, models and parenting D Alessandra Cordiano (Coordinator)
1° 2° Project work - Gestione delle emergenze in Italia F Matteo Nicolini (Coordinator)
1° 2° Workshop on Emergencies: Cases and Policies D Not yet assigned

Teaching code

4S009839

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/08 - CONSTITUTIONAL LAW

Period

2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio), 2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile)

Learning objectives

The course proposes a critical survey of the emergency constitutional Law and focuses on the consti-tutional systems of emergency. The course provides to analyze the instruments for an understanding of relationship between consti-tutional law and legal definition of emergency, examining how the emergencies influence the funda-mental rights guaranteed by the Constitution and how the priority of constitutionalism is balance free-dom and security. The area of emergencies will be developed on many areas involving the sources of law, the constitutional law of war. The course analyzes the rights and the changes of system of government during the time of emergencies. The course provides to analyze how a government or division of government (i.e. on a municipal, provincial/state level) may declare that their area is in a state of emergency. This means that the government can suspend and/or change some functions of the executive, the legislative and/or the judiciary during this period of time. A government can declare a state of emergency during a time of natural or human-made disaster. The course provides an introduction to the basic constitutional prin-ciples of emergency during a period of natural or human made disaster.

Prerequisites and basic notions

Knowledge fundamental Institutions of Law.

Program

The legal definition of emergency. The classical doctrines of emergency. The legal forms of emergency: the emergency law, the constitutional crisis, the illegal revision, the absolute emergency. The state of exception. Emergencies and technical limitations of fundamental rights. War and constitution. Law of war. The necessary powers. The minimal constitutional imperative. The constitutional relationship between war and system of government. The role of journalism during emergency and disaster situations.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Face to face lessons

Learning assessment procedures

Oral exam.
Students that will attend the lectures must study:
1) lecture notes.
Students that will not attend the lectures must study
2) Giovanni Di Cosimo, La parabola dei diritti. Vent’anni di tensioni crescenti sul fronte della tutela dei diritti umani, Giappichelli, 2020.
ERASMUS students are invited to contact Daniele Butturini (daniele.butturini@univr.it) at the beginning of the course in order to set teaching methods and assessment tests.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

Goals of the examination.
The oral test consists of a discussion aimed at verifying:
- the knowledge of the exam program topics
- the depth and breadth of the acquired knowledge;
- the property of language;
- the ability to connect systematically knowledge;

Criteria for the composition of the final grade

The final evaluation is expressed in thirtieth.

Exam language

Italiano