Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Study Plan

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Governance dell'emergenza - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

2° Year  activated in the A.Y. 2018/2019

ModulesCreditsTAFSSD
To be chosen between
6
B
IUS/01
Final exam
18
E
-
activated in the A.Y. 2018/2019
ModulesCreditsTAFSSD
To be chosen between
6
B
IUS/01
Final exam
18
E
-
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°
Between the years: 1°- 2°
Further foreign language skills
6
F
-
Between the years: 1°- 2°
Stage/project work
6
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S003646

Coordinator

Federico Testa

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/08 - MANAGEMENT

Period

1° periodo di lezioni - 1° anno (1B) dal Nov 10, 2017 al Dec 23, 2017.

Learning outcomes

This course intends to provide students with the competencies to analyze the context of public services in Italy, with a particular focus on public utilities. In addition, the course aims to develop in students critical understanding of the role of public vs. private actors in public service management. Moreover, the course will offer some managerial tools to improve service quality according to a customer-oriented approach. In order to encourage students’ learning ability, real-life case studies will be presented and discussed.

Program

-The concept of public service
-Local public utilities between regulation and competition
-The role of public and private actors in public service management
-The Italian energy supply chain: natural gas and electricity
-The free markets of gas and electricity
-Environmental services, water services, local public transport
-Public utilities and regulatory instability
-The national energy strategy
-The Italian energy system and the challenge to sustainability
-The central role of the citizen-customer for service quality
-Service quality in health services and at University

Required readings:
- Testa F., "Economia e management delle imprese di pubblica utilità" (con Dezi L., Gilardoni A., Miglietta A.), Cedam, Padova, 2005, cap. 2-3-6-8.
- Testa F., "Nell’ambito grosso sta l’azienda buona? Alcune riflessioni sul caso della distribuzione locale del gas” (con Stagnaro C.), Management delle utilities, n. 1, Gennaio-Marzo 2009.
- Testa F., “La sfida per la Pubblica Amministrazione: mettere al centro il cittadino-cliente. Una legge (anche se buona) non basta…” in Leone A., Marra M. (a cura di), Frantumi da ricomporre. Riforme legislative e innovazioni di management per migliorare la produttività delle organizzazioni pubbliche, Libri Este, Milano, 2009.
- Marra M., “Introduzione”, in Leone A., Marra M. (a cura di), Frantumi da ricomporre. Riforme legislative e innovazioni di management per migliorare la produttività delle organizzazioni pubbliche, Libri Este, Milano, 2009
- Leone A., “Pubbliche Amministrazioni e Risorse Umane. Intervista a Silvano del Lungo”, in Leone A., Marra M. (a cura di), Frantumi da ricomporre. Riforme legislative e innovazioni di management per migliorare la produttività delle organizzazioni pubbliche, Libri Este, Milano, 2009.
- Testa F., “A proposito di acqua e servizi pubblici locali”, Management delle utilities, n. 1, Gennaio-Marzo 2010.
- Testa F. “Università e contesto in mutamento: la sfida della qualità” (con Ugolini M.), in Babbi A., Bigliazzi A., Marchi G.P. (a cura di), Bearers of a tradition – Studi in onore di Angelo Righetti, Edizioni Fiorini, Verona, 2010.
- “Ambiti di distribuzione del gas e costruzione di un mercato concorrenziale: alcune riflessioni critiche” (con Stagnaro C.), Management delle utilities, n. 4, Ottobre-Dicembre 2011.
- “Caro-bolletta e (assenza di) strategia energetica nazionale: le implicazioni e qualche ipotesi di soluzione”, Management delle utilities, n. 2, Aprile-Giugno 2012.
- Testa F., “Reti di trasporto nazionale e concorrenza nei mercati del gas: il caso Eni-Snam Rete Gas” (con Stagnaro C.), Sinergie, n. 86, 2011.
- Testa F., “Servizi pubblici locali ed ‘instabilità normativa’, da minaccia ad opportunità. La soluzione sta nel ragionare di filiere industriali” (con Causi M., Proietti Rossi G.), Management delle utilities, n. 4, Ottobre-Dicembre, 2012.
- Testa F., “Sostenibilità tecnico-ingegneristica ed economico-sociale: la nuova sfida per il sistema energetico italiano” (con Vigolo V.), Management delle utilities, n. 3, Luglio-Settembre, 2014
- “Barriers to energy efficiency for Italian SMEs: the suppliers’ perspective” (con Vigolo V.), Proceedings of the 8th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business Innovation, Entrepreneurship and Sustainable Value Chain in a Dynamic Environment, Verona, September 16-18, 2015 (ISBN: 978-9963-711-37-6).
- MISE, SEN 2017. Documento di consultazione, 12 giugno 2017. http://dgsaie.mise.gov.it/sen/Strategia_Energetica_Nazionale_2017_-_documento_di_consultazione.pdf
- Utilitatis, Blue Book. I dati sul servizio idrico integrato in Italia, Roma, presentazione 31 gennaio 2017.

Examination Methods

The learning objectives will be assessed through an oral examination. The students will have to demonstrate: a) to understand the context of public services in Italy, with a particular focus on public utilities; b) to be able to critically analyze and discuss the role of public and private actors in public service management, also with regard to real situations and case studies; c) to be able to apply the customer-centrality concept to public services in a managerial perspective.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Teaching materials e documents