Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Gli 8 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:
- almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) di insegnamenti compresi nei settori scientifico disciplinari previsti nel piano di Studio (oltre ai settori di M-FIL) aventi stretta congruenza con il profilo professionalizzante del corso di laurea; il Collegio didattico ha indicato che sarà possibile scegliere fra i seguenti esami della LM di Scienze pedagogiche (Epistemologia della ricerca educativa - 9 cfu M-PED/01, Ermeneutica pedagogica - 6 cfu M-PED/01, Etnografia nei contesti educativi - 9 cfu M-DEA/01, Fenomenologia della cura - 6 cfu M-FIL/03, Psicologia sociale dei gruppi e delle organizzazioni - 9 cfu M-PSI/05, Teorie e metodi dell'educazione inclusiva - 6 cfu M-PED/03) e gli esami di Geografia applicata - 6 cfu M-GGR/01 della laurea in Scienze psicologiche per la formazione e Geografia BC - 6 cfu M-GGR/01 della laurea in Beni Culturali;
- massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- partecipando ad attività formative espressamente approvate dal CdS;
- non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.
Altre informazioni sono reperibili nella Guida per i crediti liberi che è possibile trovare quì.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) | F |
Massimiliano Badino
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Laboratorio “Calendario di Memoria Civile – Giornata della Memoria” | F |
Olivia Guaraldo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Introduction to empathic communication for teachers in pre-school and primary school | F |
Jessica Bertolani
(Coordinator)
|
4° 5° | Art education in pre-school and primary school | F |
Franco Bolondi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Neuroscience and Education: practical activities for primary schools | F |
Claudio Girelli
(Coordinator)
|
4° 5° | Rhythm without music. Reading, analysing and composing rhymes | F |
Claudio Girelli
(Coordinator)
|
4° 5° | School-family relationship in pre-school and primary school | F |
Paola Dusi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Laboratorio italiano l2 | F |
Marina Righetti
(Coordinator)
|
4° 5° | Laboratorio legislazione scolastica | F |
Donato De Silvestri
(Coordinator)
|
4° 5° | Laboratorio per la scuola | F |
Roberta Silva
(Coordinator)
|
Child Psychiatry and Clinical Psychology (2021/2022)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
Child Psychiatry
The goal of the course is to give students the key elements to understand the developmental psychopathology: through the in-depth analysis of theoretical models, the students will learn action protocols and practical directions specific for the different development stages. In particular, the course will analyze various prospective about psychological disorders in childhood and adolescence; there will be also presented different models of prevention and intervention for psychopathological disorders in these developmental stages. Besides the course will give information about the relationship between psychological disorders and biological, environmental and relational aspects from a developing and biopsychosocial perspective. The course intends to offer the students specific knowledge about individual, contextual and cultural components of psychopathological disorders in childhood, and to show risk but also protection factors related to typical or atypical developing lines.
Clinical Psychology
The goal of the course is to give preservice teachers theoretical and methodological tools, related to different approaches in clinical psychology. An important aim of the course is to teach them the key elements of psychopathology for these various disorders, particularly when they are linked to a psychological diagnosis.