The programme

This section provides a comprehensive overview of the degree programme, including details on its structure, regulations, and additional resources. It also introduces the University’s Quality Assurance system and outlines the Student Orientation services available to prospective students, aimed at guiding them in selecting the most suitable course.

The newly updated Student Orientation Office website is designed to provide a more comprehensive and user-friendly service. The primary users are secondary school students exploring the University for the first time, along wiht0 high schools’ University Orientation Services which organise activities to assist graduating students in their post-diploma decisions. The orientation process helps prospective students plan and select the best options that align with their expectations, preferences, and aspirations.
 
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

Sportello telefonico 0458028000 (tasto 1) : dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.

Find out more

Course of study in brief

Degree programme annual factsheet (SUA-CdS)

As part of the Quality Assurance system, complete, updated and easily available information on objectives, study plan, resources used and results achieved for each degree programme is made available through the SUA-CdS - Scheda Unica Annuale del Corso di Studio (Degree programme annual factsheet). This includes an Overview and three public sections (Learning Objectives, Student Experience, Learning Outcomes) which together provide a wide range of information about each degree programme. The SUA-CdS also contains an administrative section (Administration and Quality Management) that is for internal use only.

The Degree programme annual factsheet (SUA-CdS), which is currently available only in Italian, is a valuable tool that can be used by the University to design, implement and reorganise, as well as to evaluate, each degree programme. However, the SUA-CdS factsheet is also useful for students, to help them choose the right programme of study.
 

  • Degree type Corsi di laurea
  • Duration 3  years
  • Part-time Study option available Yes
  • Admissions admission test, limited-entry degree
  • Class attendance requirements Non obbligatoria
  • Degree class L-24
  • Admitted to PA project 110 cum laude Yes
  • Administrative headquarters verona
  • Locations for lessons and exams Map of the Locations
  • Language Italian
Il corso ha l'obiettivo di fornire la preparazione di base nei vari settori della psicologia e nei relativi metodi di indagine scientifica, in particolare per lo psicologo che andrà ad agire nei contesti formativi. Vengono forniti strumenti per la conoscenza dei processi percettivi, cognitivi, comunicativi-linguistici, sociali-relazionali, affettivo-emotivi e di apprendimento alla base del comportamento, con particolare attenzione ai contesti formativi. Il corso ha altresì l’obiettivo di fornire competenze ed esperienze applicative per preparare alla comprensione, analisi e gestione del funzionamento psicologico degli individui e dei gruppi in una pluralità di contesti, e prevalentemente in quelli della formazione professionale, organizzativa, istituzionale o di comunità, in una prospettiva di promozione del benessere e di prevenzione e cura del disagio psicologico.

Descrizione del percorso formativo
Il percorso formativo si sviluppa in quattro aree di apprendimento:
1. Fondamenti della psicologia:
L'area si focalizza sulle conoscenze di base e sulle teorie di riferimento della psicologia generale, della psicobiologia, della psicologia dello
sviluppo e della psicologia dell’educazione. Fornisce inoltre le conoscenze di base della metodologia della ricerca psicologica e della psicologia clinica e dinamica, con riferimento anche al riconoscimento e alla valorizzazione delle diversità sociali e
culturali.
2. Discipline psicologiche per la formazione:
L'area fornisce le conoscenze di base relative alle applicazioni della psicologia sociale, del lavoro e della formazione nelle organizzazioni, con riferimento al funzionamento del singolo individuo, dei gruppi e dei sistemi organizzativi.
3. Discipline pedagogiche per la formazione:
L'area fornisce le conoscenze di base nell'ambito delle applicazioni delle discipline pedagogiche all'individuo e ai gruppi, nelle organizzazioni e nei diversi contesti lavorativi, sia formali sia informali.
4. Conoscenze interdisciplinari per la formazione:
L'area fornisce le conoscenze necessarie a comprendere i processi di differenziazione personale, di gruppo e culturale, gli aspetti sociologici e giuridici del lavoro. Essa inoltre fornisce le conoscenze utili a comprendere la diversità geo-politica, gli aspetti filosofici ed
etici che ispirano l'attività di formazione e ad approfondirne i risvolti antropologici. Infine, l’area fornisce le conoscenze sulle tecnologie didattiche alla base della formazione.

Il corso include CFU relativi a insegnamenti di settori scientifici disciplinari psicologici (Psicologia generale, Neuropsicologia e neuroscienze cognitive, Psicometria, Psicologia dello sviluppo e dell’educazione, Psicologia sociale, Psicologia del lavoro e delle organizzazioni, Psicologia dinamica e Psicologia clinica) che mirano a fornire i saperi di base delle discipline psicologiche e quelli maggiormente collegati al profilo professionale che il corso intende formare, focalizzato sui processi formativi.
Inoltre, include CFU relativi a insegnamenti di ambito pedagogico e CFU relativi a insegnamenti di filosofia, sociologia, diritto, geografia, antropologia e informatica.
È inoltre possibile scegliere alcuni insegnamenti o laboratori offerti dall’ateneo ritenuti utili al completamento della preparazione personale.
Sono parte integrante del percorso formativo anche CFU attività formative professionalizzanti (Tirocinio Pratico Valutativo, TPV), ovvero attività pratiche contestualizzate e supervisionate, definite dal regolamento didattico del corso di studio.
La formazione relativa al TPV e la sua valutazione sono affidate a un tutor che deve essere un/a professionista o un/a docente iscritti all’Ordine professionale da almeno tre anni. Le attività formative e valutative relative al tirocinio si svolgono in base a quanto previsto per la didattica tutoriale dai regolamenti didattici dei corsi di studio.
È inoltre possibile scegliere alcuni insegnamenti o laboratori offerti dall’ateneo ritenuti utili al completamento della preparazione personale.
Completano il percorso formativo:
- Un insegnamento relativo a una lingua della Comunità Europea (diversa dalla lingua madre) a livello B1;
- La prova finale

PROFILI PROFESSIONALI

Funzione in un contesto di lavoro
I laureati nella classe possono svolgere attività professionali in strutture pubbliche e private,
nelle istituzioni educative, nelle imprese e nelle organizzazioni del terzo settore. Sotto la supervisione di un/a laureato/a magistrale in psicologia, possono svolgere attività in ambiti quali i servizi diretti alla persona, ai gruppi, alle organizzazioni e alle comunità e per l'assistenza e la promozione della salute. Tali attività riguardano gli ambiti della valutazione psicometrica, psicosociali e dello sviluppo, nonché gli ambiti della gestione delle risorse umane nelle diverse età della vita.
In particolare, la figura professionale formata nell'ambito del corso di laurea in Scienze psicologiche per la formazione può partecipare e/o affiancare altri professionisti nella progettazione, realizzazione e valutazione iniziale, in itinere e finale, di processi/percorsi/corsi formativi prevalentemente per giovani e adulti, in diversi contesti organizzativi, privati e pubblici (settore gestione risorse umane e mobilità), in contesti istituzionali, territoriali e di comunità, in organizzazioni, profit e nonprofit, in servizi integrati e di rete. Inoltre, in autonomia potrà eseguire compiti diversi nell'ambito delle attività connesse alla formazione (quali predisposizione del materiale per i corsi, ricerca di documentazione scientifica aggiornata in riferimento alle attività di formazione, svolgimento di attività in aula, attività di formazione, tutoraggio, esercitazioni, concordate con il supervisore/responsabile del progetto formativo/psicologo). Potrà svolgere queste funzioni dopo il conseguimento della laurea triennale.

Competenze associate alla funzione
Al termine del percorso, i laureati nei corsi di laurea della classe hanno acquisito le conoscenze di base e caratterizzanti nei diversi settori delle discipline psicologiche di base e in quelle psicologiche, pedagogiche e interdisciplinari per la formazione, arricchendo in questo modo l'approccio ai compiti dello psicologo (albo B) per la formazione che consenta loro di agire in autonomia o in cooperazione con altre figure professionali. Ciò avviene, per esempio, nell'analisi delle richieste della committenza, nella progettazione di percorsi formativi, nella verifica degli esiti dei processi e di corsi formativi proposti e nella capacità di rimodulare e adattarli in contesti diversi.

Sbocchi occupazionali
Il conseguimento della Laurea consente l'accesso all'esercizio della libera professione ma anche lo svolgimento di attività in strutture pubbliche o private o nelle organizzazioni del terzo settore, in particolare in ambito formativo.
Il/la laureato/a può impegnarsi in qualità di psicologo, formatore, tutor, facilitatore di processi di apprendimento con singoli, piccoli gruppi e organizzazioni, in diversi contesti professionali, ad esempio: istituzioni ed enti, pubblici e privati, enti di produzione e di servizi; enti e agenzie di orientamento e formative per la qualificazione, la riqualificazione, e la formazione professionale, per i servizi al lavoro, per la gestione della mobilità, per la gestione della formazione nel corso dell'intero arco di vita lavorativa, per la gestione e lo sviluppo della professionalità, per la gestione di cambiamenti organizzativi e per la gestione di conflitti inter-professionali intra-gruppo ed inter-gruppi in contesti lavorativi.
Può lavorare in enti convenzionati e cooperative delegate alla produzione e all'offerta di servizi nell'ambito socio-educativo; in organizzazioni ed enti, profit e non-profit, associazioni, istituzioni, servizi scolastici e servizi socio-sanitari integrati. Il/la laureato/a può inoltre, sotto la supervisione di un laureato magistrale in psicologia, svolgere attività in ambiti quali i servizi diretti alla persona, ai gruppi, alle organizzazioni e alle comunità e per l'assistenza e la promozione della salute e del benessere personale, lavorativo e sociale.
La figura professionale formata da questo corso di laurea potrà svolgere tali attività in autonomia (nei limiti ed in riferimento alle competenze acquisite nel triennio) oppure affiancando un altro professionista.
Inoltre potrà accedere, previo tirocinio professionalizzante obbligatorio, all'esame di abilitazione professionale (albo B) e alla professione di psicologo/a a seguito del proseguimento del percorso formativo in una laurea magistrale abilitante della classe LM-51 – Psicologia e l’iscrizione all’albo A.


Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
schema_qualita

In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Degree Programme description and regulations

symbol pdf-document

Not yet available

The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.

Other Rules

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

schema_qualita

First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona