The programme

Here you can find an overview of the degree programme, including information on its organisation and regulations, as well as a number of useful information. In addition, this section includes an overview of the University’s Quality Assurance system and the Student Orientation services available to prospective students, to help them choose the right course for them.

A.A. 2021/2022

Student orientation services

The new website of the Student Orientation Office, with new form and content, is the result of a long process aimed at providing a better and more comprehensive service to its many users. Users are mostly secondary school pupils approaching the University for the first time, and schools' University Orientation Services which organise activities to assist their pupils in post-school choices. Making a decision means choosing the best alternative to satisfy one's expectations, preferences and aspirations. 
 
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

Find out more

Course of study in brief

Degree programme annual factsheet (SUA-CdS)

As part of the Quality Assurance system, complete, updated and easily available information on objectives, study plan, resources used and results achieved for each degree programme is made available through the SUA-CdS - Scheda Unica Annuale del Corso di Studio (Degree programme annual factsheet). This includes an Overview and three public sections (Learning Objectives, Student Experience, Learning Outcomes) which together provide a wide range of information about each degree programme. The SUA-CdS also contains an administrative section (Administration and Quality Management) that is for internal use only.

The Degree programme annual factsheet (SUA-CdS), which is currently available only in Italian, is a valuable tool that can be used by the University to design, implement and reorganise, as well as to evaluate, each degree programme. However, the SUA-CdS factsheet is also useful for students, to help them choose the right programme of study.
  • Degree type Corsi di laurea
  • Duration 3  years
  • Part-time Study option available Yes
  • Admissions admission test, limited number
  • Degree class L-18
  • Location vicenza
  • Language Italian
  • Mode of teaching Mixed
L'ordinamento mira a fornire allo studente le conoscenze economico-aziendali e le competenze manageriali utili per l'analisi e la comprensione delle dinamiche delle imprese orientate all'innovazione, che necessitano di valutarne gli aspetti economico-finanziari e di adottare nuovi strumenti anche nei processi amministrativi e commerciali. In particolare l'ordinamento pone enfasi sullo sviluppo di capacità di analisi delle problematiche legate al funzionamento e alla gestione delle imprese in contesti innovativi, includendo capacità di valutazione di soluzioni che possano facilitare l'implementazione di innovazioni organizzative, tecnologiche e sociali. I laureati saranno in grado di sostenere la gestione delle attività di un'impresa orientata alla Business Innovation: il mid-innovation manager è una figura professionale emergente nei nuovi scenari competitivi, ove sono crescentemente richieste competenze economico-aziendali adeguate ad esempio a stimolare l'innovazione dei modelli di business, cambiare i processi organizzativi, sviluppare il lancio di nuovi prodotti/servizi, aggiornare le modalità di approccio al mercato e alla filiera distributiva, conoscendone i fondamenti giuridici e con un pensiero manageriale permeato sui temi dell'innovazione d'impresa. I laureati dovranno inoltre essere in grado di valutare e adottare diverse soluzioni tecnologiche e digitali in ambito amministrativo, commerciale e gestionale, anche favorendo culturalmente lo scambio di idee innovative in azienda.
Questo ordinamento, oltre a potenziare alcune specifiche competenze manageriali, organizzative e quantitative verso aspetti dell'innovazione economico-aziendale, si propone di offrire una formazione che prepari ad affrontare le nuove richieste del mercato del lavoro globale, stimolando altresì le soft skills e un approccio interculturale in una prospettiva internazionale.
Per una solida preparazione di base, il percorso didattico prevede alcune aree specifiche caratterizzanti, che offrono gli strumenti cognitivi necessari a cogliere i differenti profili della realtà indagata; tali aree sono:
- management,
- accounting,
- finanza.
A tali aree più fortemente caratterizzanti, si affiancano anche le seguenti:
- economica,
- quantitativa
- giuridica.
L'ordinamento ha matrice aziendalistica e propone un percorso formativo volto a fornire al primo anno solide basi in ambito economico-aziendale, statistico-matematico e giuridico, con attenzione alle tematiche relative all'innovazione calata in un contesto economico aziendale, e all'internazionalizzazione delle imprese.
Al secondo anno sono previste attività formative volte a completare le competenze caratterizzanti le funzioni lavorative a cui l'ordinamento si rivolge, con applicazioni in merito a caratteristiche, problematiche, opportunità e soluzioni adatte a imprese orientate all'innovazione di prodotto, di processo e organizzativa.
Al terzo anno le attività formative, aziendali, economiche, quantitative e giuridiche pongono costante riferimento a soluzioni innovative richieste dai cambiamenti globali di natura politico-legislativa, economica, sociale, ambientale e tecnologica. Al terzo anno lo studente potrà inoltre personalizzare il suo profilo con la scelta di alcuni insegnamenti a basket, e svilupperà competenze aggiornate sui temi dell'innovazione d'impresa e utili nelle funzioni commerciali, amministrative e nella gestione delle risorse umane.
L'ordinamento inoltre propone una serie di attività a scelta, per sviluppare negli studenti capacità imprenditoriali, manageriali e relazionali, spendibili non solo in aziende orientate all'innovazione gestionale nei mercati globali, ma anche utili per adeguarsi rapidamente ai futuri cambiamenti del mondo del lavoro.

PROFILI PROFESSIONALI

REVISORE/ESPERTO CONTABILE ED ESPERTO DEI PROCESSI AMMINISTRATIVI

Funzione in un contesto di lavoro: L'esperto contabile e dei processi amministrativi può operare presso studi di consulenti e commercialisti o in proprio quale esperto contabile (previo superamento dell'esame per l'iscrizione all'albo dei Dottori commercialisti e degli Esperti contabili - sezione B). Inoltre può ricoprire ruoli di esperto o responsabile d'area amministrativa in imprese pubbliche, private, profit e no profit, di diverse dimensioni. Si tratta di un profilo professionale volto all'innovazione in area amministrativo-contabile, quale esperto in grado di affrontare e risolvere le principali problematiche di tipo contabile e amministrativo anche applicando soluzioni moderne, tra cui nuovi modelli, software e tecnologie digitali, per facilitare le attività relative alla sua funzione. In sintesi, svolge i seguenti compiti: - affianca l'impresa nella corretta tenuta della contabilità e nella redazione del bilancio di esercizio, svolge analisi di bilancio e di controllo della gestione e sa tenere rilevazioni tramite il sistema unico integrato, - si occupa della revisione e del controllo legale dei conti e dei libri contabili, nonché delle implicazioni fiscali ovvero dell'innovazione d'impresa, - analizza informazioni qualitative e quantitative aventi natura economico-finanziaria rilevanti ai fini contabili, anche con supporti tecnologici, - valuta le condizioni economico-finanziarie di un'impresa, - si relaziona con i colleghi della funzione, con le altre funzioni aziendali, con la direzione, con clienti e fornitori e con le banche. Competenze associate alla funzione: - specifiche conoscenze, capacità e abilità in ambiti economico-aziendale, quantitativo e giuridico, con particolare abilità nell'applicare nuovi strumenti e soluzioni protese all'innovazione economico-aziendale, - abilità nell'elaborare e analizzare informazioni e dati, per assumere decisioni di natura economico-finanziaria, - abilità nel comprendere e aggiornarsi sui principali riferimenti legislativi e normativi civilistici e fiscali o industriali, - dimestichezza nell'utilizzo di strumenti atti all'elaborazione dei dati e delle informazioni ai fini della quantificazione dei costi di produzione, del controllo di gestione e della valutazione delle performance, - abilità nel sostenere i processi di innovazione del business, anche favorendo culturalmente lo scambio di idee innovative in azienda, - soft skills, ovvero adeguate abilità cognitive, personali, relazionali e organizzative per svolgere i propri compiti in modo efficace ed efficiente, individualmente e in relazione con altri. Sbocchi occupazionali: - L'esperto contabile e di area amministrativa trova sbocchi lavorativi in diverse tipologie aziendali, imprese private e pubbliche di diversi ambiti e dimensioni, anche internazionalizzate e orientate all'innovazione, offrendo la professionalità acquisita in qualità di esperto contabile e di area amministrativa. - Il Corso consente di accedere, previo superamento dell'esame di Stato, alla professione regolamentata di esperto contabile. Il laureato che supererà l'esame di Stato e l'iscrizione all'Albo dei Dottori commercialisti e degli Esperti contabili nella sezione B, diverrà Revisore/Esperto Contabile e sarà in grado di espletare le attività contenute nel D.lgs. 34/2005, art. 1, presso impiegato in studi di consulenti e commercialisti o come libero professionista. - Prosecuzione degli studi: Il Corso fornisce le competenze ottimali per la continuazione degli studi nei Corsi di laurea magistrale di area economico-aziendale, nonché per affrontare Master e Corsi di perfezionamento in ambito economico-aziendale.

CONSULENTE AZIENDALE ED ESPERTO DI AREA COMMERCIALE

Funzione in un contesto di lavoro: Il consulente aziendale ed esperto di area commerciale formato sull'Innovazione Aziendale (anche nota come Business Innovation) è un professionista in grado di fornire assistenza a imprenditori e manager orientati all'innovazione, in vari settori aziendali quali amministrazione, management, organizzazione e marketing. Il laureato svolge tipiche attività connesse all'applicazione di conoscenze in materia di gestione, amministrazione e organizzazione aziendale, di fornitura di servizi finanziari, bancari ed assicurativi; di acquisizione, vendita, commercializzazione e distribuzione di prodotti e servizi sul mercato. La sua funzione di assistenza è protesa portare a termine, in modo efficiente ed efficace, le molteplici operazioni gestionali che coinvolgono varie categorie di stakeholder: fornitori, clienti e consumatori, intermediari finanziari, amministrazione finanziaria. In particolare, il laureato sarà in grado assistere nella gestione delle attività di un'impresa con particolare sensibilità verso aspetti di innovazione del business. La figura professionale di riferimento svolge principalmente le seguenti funzioni: - elabora, analizza ed interpreta i report aziendali, - individua soluzioni tese a rafforzare gli equilibri dinamici della gestione, nei suoi interrelati aspetti patrimoniale, economico e finanziario, - svolge calcoli e valutazioni in merito alle scelte operative e alle decisioni di investimento, - redige budget e reporting economici per la direzione, offre un supporto operativo nella rendicontazione economico-finanziaria, - sviluppa report di analisi competitiva, individuando opportunità e minacce emerse dall'analisi delle emergenti tendenze del macro-ambiente globale, analizzando la concorrenza attuale e potenziale, e valutando i punti di forza e di debolezza dell'impresa in esame, - organizza, gestisce e valuta una rete commerciale, - elabora e presenta business plan, piani di marketing, e progetti che sviluppino l'innovazione nelle imprese, - suggerisce modelli organizzativi idonei alle esigenze delle specifiche realtà aziendali, - individuare soluzioni moderne a problemi di natura economico-aziendale, - valuta l'impatto economico dell'innovazione aziendale. Competenze associate alla funzione: - capacità di comprendere i fenomeni economico-finanziari caratterizzanti le attività delle imprese, - capacità di analizzare il bilancio e i principi contabili, anche in riferimento ai principali riferimenti legislativi e normativi civilistici o fiscali, - competenze per sviluppare business plan, marketing plan e di avviare, pianificare, eseguire, monitorare e presentare progetti aziendali, - competenze nell'ambito della gestione operativa dell'impresa, con particolare riferimento all'area commerciale, distributiva e al marketing, ovvero capacità di gestire progetti e nuovi processi organizzativi aziendali, - abilità nel sostenere i processi di innovazione del business, anche favorendo culturalmente lo scambio di idee innovative in azienda, - soft skills, ovvero abilità cognitive, personali, relazionali e organizzative per svolgere i propri compiti individualmente e in relazione con altri, anche in situazioni di stress, - abilità di visione e applicazione di nuove soluzioni organizzative, gestionali e tecnologiche. Sbocchi occupazionali: - Innovation mid-manager, in particolare esperto di area commerciale, distributiva, esperto di marketing e vendite, è principalmente adatto ad imprese di piccola e media dimensione, profit e no profit, in diversi ambiti industriali, commerciali o del terziario orientate all'innovazione e internazionalizzate, - Consulente aziendale e manageriale come dipendente o partner di società di consulenza, nonché libero professionista, - Il Corso consente di accedere, previo superamento dell'esame di Stato, alla professione regolamentata di esperto contabile, - Prosecuzione degli studi: il laureato potrà completare il percorso formativo per specializzarsi verso professionalità apicali in qualità di Innovation Manager. Il Corso fornisce le competenze ottimali per la continuazione degli studi nei Corsi di laurea magistrale di area economico-aziendale, nonché per affrontare Master e Corsi di perfezionamento in ambito economico-aziendale.


Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
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In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Degree Programme description and regulations

Not yet available

The Degree programme teaching regulations set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. The first part of the document includes general information about the programme, the second part includes links to the relevant module web pages, and the third part specifies the administrative aspects.

Other Regulations

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

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First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona