Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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Primo semestre L | Sep 23, 2024 | Jan 10, 2025 |
Periodo generico | Oct 1, 2024 | May 31, 2025 |
Secondo semestre L | Feb 17, 2025 | May 30, 2025 |
Session | From | To |
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Sessione invernale L | Jan 13, 2025 | Feb 14, 2025 |
Sessione estiva L | Jun 3, 2025 | Jul 11, 2025 |
Sessione autunnale L | Aug 25, 2025 | Sep 19, 2025 |
Session | From | To |
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Sessione autunnale a.a. 2023/2024 | Dec 4, 2024 | Dec 6, 2024 |
Sessione invernale a.a. 2023/2024 | Apr 2, 2025 | Apr 4, 2025 |
Sessione estiva a.a. 2024/2025 | Sep 3, 2025 | Sep 5, 2025 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year It will be activated in the A.Y. 2025/2026
Modules | Credits | TAF | SSD |
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3° Year It will be activated in the A.Y. 2026/2027
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
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ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher | |
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1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° 3° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Soft skills coaching days | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B2 | D | Not yet assigned |
Economic history (2024/2025)
Teaching code
4S00375
Teacher
Coordinator
Credits
9
Also offered in courses:
- Economic history of the course Bachelor's degree in Business Innovation and Economics
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/12 - ECONOMIC HISTORY
Period
Primo semestre L dal Sep 23, 2024 al Jan 10, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course intends to provide the fundamental elements required for an understanding of the international economic relationships which developed in the Modern and Contemporary Age. After an outline of the historical conditions and the motives underlying the expansion of Europe, the course investigates forms of organisation of production, trade and circulation of the characteristic goods from the different areas (Europe, America, Asia, Africa ...) in the 15th-20th centuries with particular emphasis on the problem of the structure of interregional and intercontinental trade routes. The course aims to provide a general knowledge of structural and institutional evolution of european economy since the early modern age to the present.
Students must demonstrate that they have understood the structures of Economic history, that they are able to correctly place problems and events, and that they know the most relevant themes of the economic debate.
Prerequisites and basic notions
No prior knowledge is required. Consultation of a High School History manual is recommended
Program
The characteristics of the primary sector in the modern age. Transformation activities in Europe between the sixteenth and eighteenth centuries. Merchants, trades, commercial areas in Europe and outside Europe between the sixteenth and eighteenth centuries. The industrial revolution: the cases of England, France, Germany, the United States and Italy. The era of absolute liberalism (1850-1875). The protectionist response of the state (1875-1914). World War I and its effects. The Great Depression and the interwar years. World War II and its effects. The new structure of the international economy (1939-1953). The Bretton Woods system and its transformation. The oil crises, stagflation and the emergence of deregulation. The world economy from the second half of the twentieth century to the financial globalization of the twenty-first century. The four industrial revolutions. From the great divergence to economic convergence. The evolution of company sizes and forms from a historical perspective in Italy, in Europe, in the global context. Consultation of a general history manual relating to the 14th-20th centuries is strongly recommended. Further teaching material will be made available on the teaching e-learning platform during the course. In-depth texts on individual themes of the program will also be indicated by the teacher to the attending students. TEXT BOOKS: M. Carboni, The economic rise of Europe 1450-1750, Bologna, Il Mulino, 2016 E. De Simone, Economic History. From the industrial revolution to the information revolution, Milan, Franco Angeli, 2014
Bibliography
Didactic methods
Lectures and possible in-depth seminars. The teaching materials used in class will be available on the teaching web page. Lessons are held face to face, with registration on the Panopto platform. The recording will be made available within a few days.
Learning assessment procedures
Full exam: the examination will take place in oral form.
The assessment method is the same for students attending or not attending the classes. Students must demonstrate that they have understood the structures of Economic history, that they are able to correctly place problems and events, and that they know the most relevant themes of the economic debate. The evaluation shall be assigned in 30/30
Evaluation criteria
Oral exam Marks out of thirty The evaluation will examine in particular the following skills: - depth and extension of the notions learned; - language properties in the exposition of concepts and notions; - ability to adequately connect the various acquired knowledge; - ability to critically relate the events of the past with what is happening in the contemporary world.
Criteria for the composition of the final grade
Votes out of thirty
Exam language
italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
Student mentoring
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Student login and resources
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano videoregistrate e che le videoregistrazioni vengano messe a disposizione sui relativi spazi e-learning degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
La sede di svolgimento delle lezioni e degli esami è l'University Hub.