Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia, imprese e mercati internazionali - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Soft skills coaching days | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° 3° | German B2 | D | Not yet assigned |
Project evaluation and investment decisions (2024/2025)
Teaching code
4S008946
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS
Period
Secondo semestre L dal Feb 17, 2025 al May 30, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to provide the theoretical, methodological and practical background to evaluate investment decisions, including those with relevant socio-economic impacts (cost-benefit analysis). Particular emphasis will be placed on decisions to be made under risk and uncertainty.
Prerequisites and basic notions
Students are assumed to have knowledge of fundamental topics in microeconomics and statistics
Program
- Introduction to decision theory and its fundamental tools
- Multi-Criteria Decision Analysis
- Evaluating investments over time
- Indicators of investment financial and economic performance
- Decisions under risk and uncertainty
- Introduction to socio-economic evaluation of investments
Bibliography
Didactic methods
Standard lectures will be combined with applications of methods. Students will be confronted with the use of the tools in concrete situations and will be introduced to the use of software typically used in the professional field.
Learning assessment procedures
There is a final written examination (no midterm) based on theoretical questions and applications. On a voluntary basis, students will have the opportunity to carry out group work on a practical application.
Evaluation criteria
Students will be evaluated according to their understanding of the relevant methods and ability to appropriately apply them to specific decision problems
Criteria for the composition of the final grade
The final grade will be based on the written examination. For students engaged in group work, this will contribute (weight 40%) together with the written examination (weight 60%) to the final grade.
Exam language
Italiano