Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia Aziendale e Management - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
primo semestre (lauree) From 9/20/21 To 1/14/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Marketing plan D Virginia Vannucci (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/21 To 5/31/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° English for Business and Economics - Bachelor's Degrees D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Samsung Innovation Camp D Marco Minozzo (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations D Paolo Roffia (Coordinator)
secondo semestre (lauree) From 2/21/22 To 6/1/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° AN INTRODUCTION TO LATEX TYPESETTING SYSTEM D Alberto Peretti (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public D Federico Brunetti (Coordinator)

Teaching code

4S00242

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/01 - ECONOMICS

Period

secondo semestre (lauree) dal Feb 21, 2022 al Jun 1, 2022.

Location

VERONA

Learning outcomes

The course aims to provide the theoretical and methodological competences needed to analyze some of the main topics in macroeconomics like the determinants of aggregate demand and aggregate supply, and what generates cyclical fluctuations in income and unemployment. At the end of the course, students will know the role that monetary and fiscal policy play in stabilizing the economy, both in closed economy as well as in an economy open to international trade, and what generates long-run growth. Students will be able to understand the functioning of the economic system within which firms operate.

Program

1. Introduction to National Accounting.
2. Aggregate demand and income multiplier.
3. Goods and money market: The IS-LM model.
4. Consumption, investment and government spending.
5. Aggregate Supply: The AS-AD model.
6. Inflation and Unemployment.
7. Introduction to International Economics.
8. Growth theory.
9. The role of expectations.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

The aim of the exam is to verify the student’s understanding of the theory analyzed in class, as well as the ability to apply the theory to solve numerical exercises.
The final written exam consists of two parts: a multiple-choice test (50% of the final grade), and one longer exercise (50% of the final grade). The multiple-choice test is made up by 10 questions and is graded as follows: correct answer +3, wrong answer -1, no answer 0. Both the multiple-choice and the exercise will be based on the entire program covered during the course.

------ mid-term exam -------
In the week of April 11, 2022, depending on the evolution of the Covid Pandemic, there might be a non-compulsory mid-term evaluation. More details will be provided on the Moodle webpage of the course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE