Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia e commercio - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

----------------------------------------------------------------------

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° 3° English for Business and Economics - Bachelor's Degrees D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° 3° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° French B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° French B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English C1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S00311

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS

Period

Secondo semestre L dal Feb 17, 2025 al May 30, 2025.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The aim of the course is to provide students with rigorous economic tools for the modern analysis of public policies. We will review the justifications for the economic role of the state, focusing on the role of public expenditure, taxation and regulatory policies. We will supplement the analysis of theoretical models with evidence from Italian public policies. We will focus on the underlying motivations behind public interventions and on the effect of public policies in terms of efficiency and equity.
At completion of the course students should be able to:
- Understand and evaluate critically the justifications for the public intervention in the economy.
- Analyse and assess rigorously public policies on the basis of economic theory.
- Master the economic analysis of the main Italian taxation tools.

Prerequisites and basic notions

Basic knowledge of Microeconomics

Program

-Positive and normative public finance; the fundamental theorems of welfare economics; market failures (externalities; public goods; asymmetric information).
-Government revenues and expenditures: a taxonomy.
- Revenues: impact on individual decisions and fiscal incidence; tax policy in a modern fiscal system.
- Social expenditure: the pension system; the health care system.
- Social choice theory
A specific attention will be devoted to the institutional features of the Italian system.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Traditional lectures and Excercise classes

Learning assessment procedures

The examination procedures are the same for attending, non-attending and Erasmus students.
The assessment of learning outcomes is carried out through a written exam which includes multiple choice questions, exercises and open questions.
The exam may (optionally) be split into two parts: the first will be scheduled during the course, with questions on topics covered until that point; the second, scheduled for the same date as the whole exam, with questions on the remaining part of the programme.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The exam questions will verify the ability to apply the technical knowledge developed during the course and the ability to relate between them the different topics.

Criteria for the composition of the final grade

The overall grade will result from the sum of the evaluations of the questions presented in the written test. The weight of the questions will be indicated in the exam.
For those who take the partial exams, each of the two exams will receive equal weight in determining the overall grade.

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability