Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Economics and data analysis - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Primo semestre (lauree magistrali) From 10/2/23 To 12/22/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Elements of financial risk management 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° English for business and economics F Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Introduction to business plan D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Introduction to Java programming D Alessandro Gnoatto (Coordinator)
1° 2° Topics in applied economics and finance - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data discovery for business decisions D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Professional communication for economics – 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The why, the what and the how of structural equation modelling D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)

Teaching code

4S008977

Credits

9

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/05 - ECONOMETRICS

Period

Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The module aims to introduce students to time series analysis, in order to understand how economic phenomena evolve over time. It will present the main econometric tools used to make forecasts and assess their accuracy on economic and financial time series. The use of statistical and econometric professional packages will complement the study of theoretical concepts. At the end of the module, students will prove to be able to critically interpret dynamic models for the analysis and forecast of economic and financial variables, in response to real problems.

Prerequisites and basic notions

Knowledge of the following elementary topics is required:
- Calculus: derivatives, integrals, series
- Linear algebra: matrices, rank, systems of equations
- Descriptive and inferential statistics

Program

1. Introductory topics
Review of univariate and multivariate statistics
Joint, marginal and conditional density
Correlation versus Dependence
The multivariate Normal
Distributional properties of time-series
Non-normality tests
Serial correlation, Ljung-Box and Box-Pierce test statistics
Markov property
2. Stationary linear time-series models I
Weak and strong stationarity
White noise, random walk, random walk with trend
The autocovariance of a weakly stationary process
AR(1) model: conditions for stationarity, autocovariance and autocorrelation.
AR(2) model: vector representation, conditions for stationarity, autocovariance and autocorrelation.
3. Stationary linear time-series models II
The AR(p) model: vector representation, conditions for stationarity, autocovariance and autocorrelation
The Yule-Walker equations
MA(q) model: stationarity, autocovariance and autocorrelation
Invertibility of MA(1) and identification issues
ARMA(p,q) model: stationarity, autocovariance and autocorrelation
The Wold decomposition theorem
Short versus long memory processes
4. Estimation, Identification and Diagnostic
LLN and CLT for dependent process
Consistency and asymptotic normality of the sample mean and sample autocovariance
Yule-Walker estimation of AR(p) processes
OLS estimation of AR(p) process
Violation of strict exogeneity in time-series models
Maximum-likelihood estimation
MLE of sample mean and sample variance under normality
Asymptotic properties of MLE
Conditional Maximum-likelihood estimation
Exact and conditional likelihood estimation of the AR(1) model
Conditional likelihood estimation of the MA(1) model
Quasi-maximum likelihood
Partial autocorrelation and information criteria
Diagnostic
5. Forecasting
Loss functions and mean square error
Forecasting based on conditional expectations
Forecasting with AR, MA and ARMA models
Multistep ahead forecasts
Direct versus iterated forecasts
Density forecasts
Some remarks on non-linear time-series models and realized volatility

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The course aims to provide an overview of the main tools of time-series analysis, with a special emphasis on applications involving the forecast of economic, financial, and business data. The main topics of the course are introduced following a bottom-up approach, starting from motivational examples and discussing in a second step the methodology in rigorous form. Applications are illustrated using publicly available datasets and the MATLAB software.

Learning assessment procedures

The exam consists of a written exam and a group homework that will be assigned to students at the end of the course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

It is assessed the understanding of the main topics of the course, the capacity to communicate them in a rigourous form, as well as the ability to apply them in practice through the use of data.

Criteria for the composition of the final grade

70% written exam + 30% group project

Exam language

English