Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Economics and data analysis - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Primo semestre (lauree magistrali) From 10/2/23 To 12/22/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Elements of financial risk management 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° English for business and economics F Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Introduction to business plan D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Introduction to Java programming D Alessandro Gnoatto (Coordinator)
1° 2° Topics in applied economics and finance - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data discovery for business decisions D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Professional communication for economics – 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The why, the what and the how of structural equation modelling D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)

Teaching code

4S02463

Credits

9

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS

Period

Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course covers the main contemporary issues in public finance and public economics. It is aimed at allowing students to read and understand the theoretical and empirical literature (both academic and policy-oriented) as well as to implement their own research. Reference is also made to main institutional aspects at the national and, where relevant, international level. Students will develop a sound knowledge of concepts and phenomena related to public finance and public intervention in the economy with special reference to: social security, taxation and investment/financial decisions; taxation and labor supply; public debt; market regulation; market auctions. Students will be able to assess critically the economic and social implications of the main public intervention schemes. Students will be also introduced to the use of scientific software to simulate the impact of public policies on individual behavior.

Prerequisites and basic notions

A good knowledge of key microeconomics principles is strongly recommended. On this subject students are invited to follow the relevant bibliographic indications provided in the Microeconomics course.
A basic knowldge of public economics is helpful (see the reference material for useful textbooks)

Program

Main Subjects
- Taxation: impact on investment decisions and labor supply; choice of the tax base.
- Social security: impact on investment decisions and labor supply; pension reforms in an ageing society.
- Public debt: macroeconomic effects, sustainability.
- Imperfect Competition, Market Regulation and Regulatory Reforms; Auctions and Procurement.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Traditional lectures and Excercise classes.
During the course, it will be shown how to simulate economic models in order to assess quantitatively the impact of public policies. For this purpose, Matlab will be used.

Learning assessment procedures

The exam is written and it includes exercises and open questions.
Moreover, candidates are given the opportunity to solve an homework assigned by the istructor during the lectures and\or prepare an essay on a topic assigned by the instructor on a specific issue related to the course.
The homework and the essay assessments will be part of the final evaluation.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

This exam will test for: (a) the understanding of the theoretical tools (concepts and formal models) presented in the course, (b) knowledge of the relevant quantitative evidence (c) ability to use theoretical tools and quantitative evidence to critically discuss the impact of government intervention.

Criteria for the composition of the final grade

The overall grade will result from the sum of the evaluations of the questions presented in the written exam. The weight of the questions will be explicilty indicated.
The homework and\or the essay will substitute for one of the questions in the written exam.

Exam language

Inglese