Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

 
Academic year:
Primo semestre From 10/4/21 To 1/28/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis for Biomedical Sciences D Gloria Menegaz (Coordinator)
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Matlab-Simulink programming D Bogdan Mihai Maris (Coordinator)
Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Introduction to 3D printing D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° HW components design on FPGA D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Rapid prototyping on Arduino D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright D Roberto Giacobazzi (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Giulio Mazzi (Coordinator)

Teaching code

4S009011

Credits

6

Coordinator

Francesco Setti

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

ING-INF/05 - INFORMATION PROCESSING SYSTEMS

The teaching is organized as follows:

Teoria

Credits

5

Period

Primo semestre

Academic staff

Francesco Setti

Laboratorio

Credits

1

Period

Primo semestre

Academic staff

Francesco Setti

Learning outcomes

The course aims to provide students with skills in: i) analyzing data using univariate, multivariate and high-dimensional statistics methods; ii) identification of anomalous situations; iii) analysis of heterogeneous data; iv) analysis of dynamic and non-stationary processes; v) time series prediction. At the end of the course the student will have to demonstrate that he is able to manage the monitoring of an industrial process. In particular, he will have to demonstrate that he is able to: i) identify potential failure modes; ii) design a data acquisition system on the production line; iii) identify anomalies in the process; iv) optimize the process parameters according to predefined objectives (rejection rate, time reduction, etc.); v) analyze the causes of unexpected failures (root cause analysis); vi) manage the maintenance of the system with predictive techniques.

Program

Measurement and sensors:
- Foundamentals of industrial metrology: basic definitions, international system of units, measurement system model, errors, static and dynamic calibration
- Displacement measurement: resistive potentiometers, linear variable differential transformers, eddy current transducers, triangulation photodiodes, encoders, strain gauges
- Vibration measurement: vibrometers and accelerometers
- Flow measurement: pitot tube, hot-wire anemometer, pressure drop flowmeters, drag force flowmeter, ultrasonic flowmeter
- Thermal measurement: bimetallic thermometers, thermocouples, resistance temperature detectors, thermistors, bolometers and thermal imaging

Data analysis:
- Monitoring charts: Shewhart, cumulative sum, moving average, exponentially weighted moving average, Western Electric rules
- Univariate monitoring schemes: hypothesis testing, generalized likelihood ratio, Kullback-Leibler divergence, Hellinger distance, ordinary least square, ridge regression, principal component analysis and regression
- Multivariate monitoring schemes: multivariate monitoring charts, dynamic latent variable regression
- Unsupervised data analysis: hierarchical clustering, mean shift, k-Nearest neighbours, k-means, one-class SVM, support vector data description
- Fault isolation techniques

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

The exam involves the discussion of a project proposing a solution to an industrial problem.
The student will present his/her work in about 15 minutes (with or without the use of support material such as slides, written report, demo, etc.), followed by a Q&A session.
For the generation of the mark it will be taken into account:
- performance of the developed system (with different metrics depending on the problem);
- theoretical motivation behind the student's design choices;
- ability to clearly and concisely present the key points of the project;
- ability to support a discussion on possible alternative solutions and potential causes of failure of the solution developed.
The student must also demonstrate mastery of all the topics in the program (even those not addressed during the project).

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE