Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis for Biomedical Sciences | D |
Gloria Menegaz
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
1° 2° | Matlab-Simulink programming | D |
Bogdan Mihai Maris
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to 3D printing | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | HW components design on FPGA | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | Rapid prototyping on Arduino | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright | D |
Roberto Giacobazzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Python programming language | D |
Giulio Mazzi
(Coordinator)
|
Interazione Uomo Macchina (2021/2022)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
The course aims to provide fundamental notions for the design and evaluation of interactive systems, with particular attention also to novel interaction paradigms particularly interesting for the Industry 4.0 framework, e..g virtual and augmented reality. The course will introduce basic concepts about usability and user experience, human factors, interaction paradigms, usability engineering and evaluation These topics will be addressed in a peculiar way for advanced applications in the field of immersive virtual reality giving practical examples and analyzing related scenarios. At the end of the course, the student will have to demonstrate knowledge and understanding of the basic principles of usability and be able to apply them to the design of various types of computer interfaces. He will be able to develop prototypes of virtual / mixed reality applications, considering the specificities of the interaction. He wll be able to analyze the usability and the user experience of both standard interfaces and mixed reality applications. This knowledge will provide the student with the ability to: i) independently assess the usability problems of the systems and select the correct evaluation methods for each different task; ii) expand and deepen the technical knowledge of the various aspects of the Computer Engineering for Robotics and Smart Industry study path being able to consider the effects of human factors in the use of technology. At the end of the course, the student will also have to show that he is able to: i) usability to different application areas; ii) develop interactive 3D environments for usability analysis, training, interaction in mixed reality.
Program
HCI and interaction design basics
- Usability, User Experience, Human factors
- Physiology, perception, memory and reasoning models, emotion,
decision psychology
- Interaction modeling
- Interface types/examples
- Web and mobile usability
dvanced interaction in Virtual and Augmented Reality
- Human factors for VR/AR
- VR/AR devices
- Tracking
- AR Calibration and visual coherence
- 3D User interfaces and tasks
- Navigation
- manipulation
- system control
- Gesture recognition and gestural interaction
- Current research work
Interactive application prototyping with Unity
- Plan
- Introduction to prototyping
- Introduction to usability evaluation
- Unity tutorials
- 2d interfaces, mobile deployment
- 3D game/simulation
- Virtual museum and navigation
- Augmented reality (mobile)
- How to perform a user study
- Project proposal
- Project development
Bibliography
Examination Methods
Oral (50%)
- Questions on the theory
- Prototyping and evaluation project (50%)
- Evaluation for the lab part
- Prototyping of an interactive app (possibly XR but not necessarily)
and design an user evaluation of interaction design choices on it
- 2 steps
- Project proposal and discussion (during the course for attending
students)
- Project presentation and discussion (the same day of the oral or in
another date agreed with the teachers)