Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

 
Academic year:
Primo semestre From 10/4/21 To 1/28/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis for Biomedical Sciences D Gloria Menegaz (Coordinator)
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Matlab-Simulink programming D Bogdan Mihai Maris (Coordinator)
Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Introduction to 3D printing D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° HW components design on FPGA D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Rapid prototyping on Arduino D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright D Roberto Giacobazzi (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Giulio Mazzi (Coordinator)

Teaching code

4S009016

Coordinator

Tiziano Villa

Credits

6

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

INF/01 - INFORMATICS

Period

Secondo semestre dal Mar 7, 2022 al Jun 10, 2022.

Learning outcomes

The objective of this class is to develop classroom and laboratory activities which complete by hands-on experience the instructional project of introducing theory and practice of model-based design of cyber-physical systems, as a companion to the theoretical class titled Discrete Event and Hybrid Systems (see the related information). Such systems include discrete heterogeneous and concurrent components at different levels of abstraction, interacting with continuous environments both natural and artificial. This lab introduces the practice of formal methods by describing the existing tools to specify, analyze and synthesize cyber-physical systems. Specifically, the laboratory activity will involve modeling and analysis of systems coming from the Industry 4.0 domain, with a particular focus on robotic systems. At the end the student will be able to demonstrate with a practical project hands-on expertise when using advanced model-based design tools for the specification, analysis and synthesis of cyber-physical systems. This expertise will enable the student to use existing libraries: i) to represent discrete-event and hybrid systems by means of languages, automata, and logics; ii) to analyze their behaviour by formal verification techniques; iii) to synthesize supervisory controllers of plants described by automata with uncontrollable and unobservable events. At the end of the class the student will be able to: i) evaluate autonomously advantages and disadvantages of different choices of specification formalisms, and of algorithms for the analysis and synthesis of discrete-event and hybrid systems; ii) work together with application-domain specialists to choose the formal models suitable for the specification, analysis and control of a given system; iii) carry on independent study of recent literature.

Program

Representation of formal models for systems
-------------------------------------------
Formal models for discrete event systems
Boolean functions and networks
Decision diagrams
Multi-valued and temporal logica
Finite automata and omega-automata

Discrete event systems
----------------------
Modeling of plants and control requirements with finite state automata
Supervisory control
Eclipse Supervisory Control Engineering Toolkit (ESCET)
Compositional Interchange Format (CIF specification language)
Simulation
Automated synthesis of supervisory controllers
Design of graphical user interfaces in SVG

Hybrid Systems
--------------
Hybrid automata and tools for their analysis
Reachability analysis and set representations
Algorithms for hybrid reachability
Complex systems and their analysis
From static analysis to dynamic analysis

Examination Methods

The class consists of three subunits (Formal models for systems,
Discrete event systems, Hybrid systems).
Every student will select a project in one of them
and solve one laboratory exercise in each of them.
The grade will be split as follows: 21/30 project,
3/30 x 3 = 9/30 lab. exercises, total 30/30.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Teaching materials e documents