Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis for Biomedical Sciences | D |
Gloria Menegaz
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
1° 2° | Matlab-Simulink programming | D |
Bogdan Mihai Maris
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to 3D printing | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | HW components design on FPGA | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | Rapid prototyping on Arduino | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
1° 2° | Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright | D |
Roberto Giacobazzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Python programming language | D |
Giulio Mazzi
(Coordinator)
|
Laboratorio per la progettazione dei sistemi (2021/2022)
Teaching code
4S009016
Academic staff
Coordinator
Credits
6
Language
English
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
INF/01 - INFORMATICS
Period
Secondo semestre dal Mar 7, 2022 al Jun 10, 2022.
Learning outcomes
The objective of this class is to develop classroom and laboratory activities which complete by hands-on experience the instructional project of introducing theory and practice of model-based design of cyber-physical systems, as a companion to the theoretical class titled Discrete Event and Hybrid Systems (see the related information). Such systems include discrete heterogeneous and concurrent components at different levels of abstraction, interacting with continuous environments both natural and artificial. This lab introduces the practice of formal methods by describing the existing tools to specify, analyze and synthesize cyber-physical systems. Specifically, the laboratory activity will involve modeling and analysis of systems coming from the Industry 4.0 domain, with a particular focus on robotic systems. At the end the student will be able to demonstrate with a practical project hands-on expertise when using advanced model-based design tools for the specification, analysis and synthesis of cyber-physical systems. This expertise will enable the student to use existing libraries: i) to represent discrete-event and hybrid systems by means of languages, automata, and logics; ii) to analyze their behaviour by formal verification techniques; iii) to synthesize supervisory controllers of plants described by automata with uncontrollable and unobservable events. At the end of the class the student will be able to: i) evaluate autonomously advantages and disadvantages of different choices of specification formalisms, and of algorithms for the analysis and synthesis of discrete-event and hybrid systems; ii) work together with application-domain specialists to choose the formal models suitable for the specification, analysis and control of a given system; iii) carry on independent study of recent literature.
Program
Representation of formal models for systems
-------------------------------------------
Formal models for discrete event systems
Boolean functions and networks
Decision diagrams
Multi-valued and temporal logica
Finite automata and omega-automata
Discrete event systems
----------------------
Modeling of plants and control requirements with finite state automata
Supervisory control
Eclipse Supervisory Control Engineering Toolkit (ESCET)
Compositional Interchange Format (CIF specification language)
Simulation
Automated synthesis of supervisory controllers
Design of graphical user interfaces in SVG
Hybrid Systems
--------------
Hybrid automata and tools for their analysis
Reachability analysis and set representations
Algorithms for hybrid reachability
Complex systems and their analysis
From static analysis to dynamic analysis
Examination Methods
The class consists of three subunits (Formal models for systems,
Discrete event systems, Hybrid systems).
Every student will select a project in one of them
and solve one laboratory exercise in each of them.
The grade will be split as follows: 21/30 project,
3/30 x 3 = 9/30 lab. exercises, total 30/30.
Teaching materials e documents
-
Appunti sull'impianto produttore-consumatore (italiano) (pdf, it, 386 KB, 3/31/22)
-
Benvenuto (Welcome) (pdf, en, 1266 KB, 3/18/22)
-
Class notes on the producer-consumer plant (pdf, en, 696 KB, 3/31/22)
-
Diagrammi di decisione binari/BDD (pdf, en, 201 KB, 3/15/22)
-
Diagrammi di decisione binari (Binary decision diagrams) (x-gzip, en, 232 KB, 3/14/24)
-
ESCET (pdf, en, 2913 KB, 3/15/22)
-
Esempio di due semafori (Example with two semaphors) (pdf, en, 450 KB, 3/31/22)
-
Esempio d'impianto di stoccaggio e distribuzione di gas (Example of a storage and distribution gas plant) (pdf, en, 589 KB, 4/5/22)
-
Esempio d'impianto produttore-consumatore (Example of a producer-consumer plant) (pdf, en, 412 KB, 3/25/22)
-
Esercizio-LG (x-gzip, en, 62 KB, 6/4/22)
-
Esercizio-MZ (pdf, en, 79 KB, 4/14/22)
-
Esercizio-TV (pdf, en, 49 KB, 4/14/22)
-
Introduzione (Introduction) (pdf, en, 765 KB, 3/15/22)
-
Laboratorio CUDD (pdf, en, 507 KB, 4/14/22)
-
Laboratorio HermesBDD (pdf, en, 1598 KB, 4/14/22)
-
Lezioni su sistemi ibridi (Lectures on hybrid systems) (x-gzip, en, 3309 KB, 6/4/22)
-
Stuzzichino (Teaser) (pdf, it, 3424 KB, 3/8/22)
-
SVG in ESCET (pdf, en, 1509 KB, 3/18/22)
-
ToolDef in ESCET (pdf, en, 4833 KB, 3/18/22)