Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° Il festival del Futuro - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Primo semestre (lauree magistrali) From 10/2/23 To 12/22/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Java programming D Alessandro Gnoatto (Coordinator)
1° 2° Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector D Vincenzo Riso (Coordinator)
1° 2° Experience 3 Days as a Manager D Nicola Cobelli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Professional communication for economics – 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Relational soft skills for professional presence D Not yet assigned
1° 2° The why, the what and the how of structural equation modelling D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)

Teaching code

4S001449

Coordinator

Claudio Zoli

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS

Period

Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The aim of the course is to provide students with rigorous economic tools for the analysis of competition and regulation policies. We will analyse and discuss the economic motivations underlying public intervention for regulation of markets with particular interest on the analysis of the main regulatory tools to promote competition for the markets. The main part of the course will focus on the analysis of auctions and procurement mechanisms. The analysis will be develloped from the theoretical point of view with attention to empirical evidence and study cases. At completion of the course, students should be able to: (i) Understand and evaluate critically the justifications for the public intervention in the regulation of markets and promotion of competition. (ii) Analyse and assess rigorously the economic implications of auction and procurement mechanisms for allocation of resources and contracts and for access to markets.

Prerequisites and basic notions

No prior knowledge is compulsorily required. Basic concepts of microeconomics and strategic interaction will be resumed during the course.

Program

The program is divided into three parts.
The first two part are the main ones.
Part I The economics of auctions and procurement:
- Introduction to the tools for the analysis of strategic interaction
- Applications to the analysis of auctions and procurement with particular attention to the analysis of public tenders
Part II Market regulation and tariffs
- Relation between market power, efficiency, social welfare and natural monopoly
- Economic analysis of regulatory mechanisms.
A detailed outline of the course together with indications of additional teaching material, lecture notes, specimen exam questions and example of exercises will be made available on-line during the lectures period, on the University e-learning website.

Didactic methods

The teaching methods will cover lectures and exercises solutions.
During the lectures in class attention will be devoted to the discussion of the topics with the students, the analysis of examples and case studies, the solution of exercises and the illustration of the main prescriprtions of the italian procurement laws .

Learning assessment procedures

The final assessment is based on a written exam.
Exam questions and exercises will cover the topics discussed in the three parts of the program.
Students could supplement the final assessment with the evaluation of a project work on specific topics of the course. The project work will include a presentation and the submission of an essay.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

In the final written exam students should be able to demonstrate:
- Understanding and mastering of the relevant aspects of game theory and their application to the analysis of strategic behaviour of firms. In particular students should be able to apply these concepts to both numerical problems and case studies related to the definition of optimal pricing and quality strategies for firms in general auctions or procurement auctions.
- To be able to presenting their arguments rigorously in a limited amount of time by identifying and selecting the relevant aspects to focus on.
- To have acquired appropriate competence on the issues discussed in the module, so that to be able to apply the related concepts to the analysis of case studies.

Criteria for the composition of the final grade

The overall grade will result from the sum of the evaluations of the questions presented in the written test. The weight of the various questions will be indicated in the exam.

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability