Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D | Not yet assigned |
1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
Business valuation (2023/2024)
Teaching code
4S006191
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES
Period
Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course starts from the assumption that the theme of business valuations summarizes the skills already acquired by students in their course of study, regarding operating conditions, growth and development of companies and groups. Indeed, business valuation is a process which requires skills pertaining to strategic management, organizational theories, the ability to read and analyze financial statements, as well as the capability in collecting and analyzing national and international, real and financial market data. Given that, the course aims at describing the scope of business valuation, value drivers, and a number of valuation methods and techniques. With reference to the latter, the course intends to provide students with the necessary competency to identify proper methodologies to be used in different circumstances and be able to know how to properly apply them. Therefore, at the end of the course, the student must demonstrate how to identify the appropriate methods for determining economic value and be able to apply them by selecting and quantifying the necessary inputs for the valuation formulas.
Prerequisites and basic notions
The student needs a solid knowledge in the fields of business administration, accounting and reporting.
Program
Parte I – Valuation between theory and business practice
1. Economic value
2. Purposes and scopes of Value Measurement
3. Value drivers
4. Introduction to measurement methods
5. Basic business planning principles
6. Outcome flows forecasting. Viability of business plan
7. Cost of capital
Parte II - Methods of measuring economic value
8. Income methods
9. Discounted cash flow methods
10. Equity methods
11. U.E.C. method
12. Market methods
13. Finding data from Providers
Parte III - Application settings
14. Impairment Test
15. Group valuation
16. Intangible value: trademarks
17. Choosing appropriate methods. Case study in non performing business
Bibliography
Didactic methods
In order to stimulate the critical ability and student learning, the various topics are developed not only through academic lessons (face to face), but also through real-world practitioners as well as business applications and case building on the basis of real situations.
Learning assessment procedures
Students must perform a written exam. On successfully passing the written test, students have then access to an optional oral test. The written exam is structured in four questions each of them referring to a part of the program: i) three questions (multiple choice) have theoretical and descriptive nature; they intend to verify the knowledge of the subject matter of the course and are also formulated in order to ascertain the critical ability and judgment of the student, ii) one question consists of an exercise aimed at verifying the methodological application of the acquired knowledge, in order to ascertain the specific skills acquired by the student on the various practical-operational aspects related to company valuations.
Evaluation criteria
Each of the four questions is assigned a score from 7 to 10 points, for a total of four questions of 31 points (corresponding, if completely achieved, to a vote of 30 with merit)
Criteria for the composition of the final grade
Students passe the written test if they score at least 50% of the points available in each question. The overall score must have o minimum of 18. Oral examination may be requested by students who have passed the written test if they are convinced that their knowledge is not reflected in the results of the written test
Exam language
italiano