Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° Il festival del Futuro - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Primo semestre (lauree magistrali) From 10/2/23 To 12/22/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Java programming D Alessandro Gnoatto (Coordinator)
1° 2° Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector D Vincenzo Riso (Coordinator)
1° 2° Experience 3 Days as a Manager D Nicola Cobelli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Professional communication for economics – 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Relational soft skills for professional presence D Not yet assigned
1° 2° The why, the what and the how of structural equation modelling D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)

Teaching code

4S009793

Coordinator

Veronica Polin

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS

Period

Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The focus of the course is on the ex ante and ex-post economic evaluation of projects/policies. Par-ticular attention will be paid to projects/policies undertaken by the public sector, or with major impacts from the societal standpoint. The discussion of the theoretical background will be carried on along with the introduction to the tech-niques typically employed to tackle typical issues in economic evaluation. Case studies from a variety of sectors will be presented. Students attending the course will be given the opportunity to work autonomously on a specific case study.

Prerequisites and basic notions

No prior knowledge is required. Basic concepts related to Microeconomics and Public Economics will be covered during the course.

Program

- The main types of evaluation
- The ex-ante evaluation of innovative and sustainable projects: Cost-Benefit Analysis
- The ex-post evaluation of innovative and sustainable projects: the Social Experiment
-The contribution of evaluation to the 2030 Agenda goals and the NRP missions
- Analysis of case studies and empirical studies.
Teaching material and detailed programme will be made available on the University Moodle page dedicated to the teaching.

Didactic methods

Teaching methods consist of lectures, analysis and interpretation of empirical work, focused classroom discussions and possible testimonies on specific topics by external speakers.
Group work may also be carried out in order to deepen the topics covered in the course.
Further information on the course organisation will be provided on the course Moodle page.

Learning assessment procedures

The examination modalities are identical for attending, non-attending and Erasmus students.
The examination consists of an oral test with open questions on theoretical, empirical and practical topics covered during the course.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The examination is designed to ascertain the knowledge acquired and to assess the skills of analysis and critical reflection. The ability to apply what has been learnt in concrete examples is taken into account in the assessment. Technical language of the discipline will also be assessed.

Criteria for the composition of the final grade

The final grade is awarded on the basis of the assessment given in the oral test.
In the case of group work, which is only activated if certain conditions described during the first lesson are met, the final grade will be calculated as a weighted average.

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability