Formazione e ricerca
Attività Formative del Corso di Dottorato - 2024/2025
In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!
Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2024/2025
Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).
1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum
2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, instructions will be sent well in advance. No confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.
3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.
4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: if the information you need is not there, then it means that we don't have it yet. As soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.
Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities
ENGLISH FOR ACADEMIC PRESENTATION SKILLS [Arts and Humanities]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC PRESENTATION SKILLS [Law and Economics]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC PRESENTATION SKILLS [Life and Health Sciences - 1 st Session]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC PRESENTATION SKILLS [Life and Health Sciences - 2 nd Session]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING SKILLS [Arts and Humanities]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING SKILLS [Law and Economics]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING SKILLS [Life and Health Sciences - 1 st Session]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING SKILLS [Life and Health Sciences - 2 nd Session]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING SKILLS [Natural Sci. and Engineering-1st Session]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING SKILLS [Natural Sci. and Engineering-2nd Session]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement
SEMINARIO AVANZATO SULLE RISORSE BIBLIOTECARIE PER LA RICERCA [Arts and Humanities]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Italiano
SEMINARIO AVANZATO SULLE RISORSE BIBLIOTECARIE PER LA RICERCA [Law and Economics]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Italiano
SEMINARIO AVANZATO SULLE RISORSE BIBLIOTECARIE PER LA RICERCA [Scientific Area]
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Italiano
Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences
CORSO STATISTICA - LIVELLO BASE
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
INTRODUCTION TO PROBABILITY (MODULE I)
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Marco Minozzo
INTRODUCTION TO PROBABILITY (MODULE II)
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Marco Minozzo
INTRODUCTION TO STATISTICAL INFERENCE
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Marco Minozzo
USO DI R PER L'ANALISI STATISTICA - LIVELLO BASE
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
VALIDITY AND RELIABILITY OF MEASUREMENTS AND DIAGNOSTIC TESTS
Crediti: 0,5
Lingua di erogazione: English
Docente: Alessandro Marcon
APPLICATION OF META-ANALYSIS TO THE EPIDEMIOLOGICAL OR MEDICAL FIELD
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Giuseppe Verlato
CORSO STATISTICA - LIVELLO INTERMEDIO
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Inglese
DETERMINATION OF SAMPLE SIZE TO ACHIEVE A PREDEFINED PRECISION OR POWER
Crediti: 0,5
Lingua di erogazione: inglese
Docente: Giuseppe Verlato
GENERALIZED LINEAR MODELS: LOGISTIC REGRESSION, LOGLINEAR MODEL, POISSON MODEL
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Lucia Cazzoletti
STUDY DESIGN IN OBSERVATIONAL AND EXPERIMENTAL RESEARCH
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Alessandro Marcon
SURVIVAL ANALYSIS: LOG-RANK TEST, KAPLAN-MEIER SURVIVAL CURVES, COX REGRESSION MODEL
Crediti: 1,5
Lingua di erogazione: English - Inglese
Docente: Simone Accordini
USO DI R PER L'ANALISI STATISTICA - LIVELLO INTERMEDIO
Crediti: 0,8
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Alessandro Mantovani
Teaching Activities: Free choice
DOING INTERVIEWS IN QUALITATIVE RESEARCH
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Chiara Sità
PROGETTAZIONE E CONDUZIONE DI FOCUS GROUP
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Italiano
PROTECTING PSYCHOLOGICAL WELL-BEING IN THE PHD PROGRAM. DEVELOPMENT AND ENHANCEMENT OF PERSONAL STRATEGIES AND ATTITUDES PREDISPOSING TO PROFESSIONAL SATISFACTION AND ETHICAL COLLABORATION
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Michela Rimondini
QUANDO LA RICERCA SI FA ETICA (PERCORSO ORGANIZZATO E FINANZIATO DAL TEACHING AND LEARNING CENTER DI UNIVR)
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Roberta Silva
APPROCCI E METODOLOGIE PARTECIPATIVE NELLA RICERCA CON GLI ATTORI DEL TERRITORIO
Crediti: 1,5
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Antonietta De Vita
...E SE VOLESSI FARE IMPRESA
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Italiano
IMPARA IL MARKETING DIGITALE
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Italiano
LA POESIA ITALIANA ALL'ESTERO
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Massimo Natale
THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Luigina Mortari
DOTTORATO E MERCATO DEL LAVORO: WORKSHOP FORMATIVI PER DOTTORANDI E NEO-DOTTORI DI RICERCA
Crediti: 4
Lingua di erogazione: Italiano
ARE YOU SURE YOU CAN DEFEAT A CHATBOT?
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Italiano
MEETING UKRAINE: THE IMPACT OF WAR AND FUTURE OPPORTUNITIES
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Italiano
EMOTIONS, BELIEFS, AND SKILLS TO FACE CLIMATE CHANGE AND EMBRACE CLIMATE ACTION
Crediti: 0,5
Lingua di erogazione: Inglese
OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Michele Scandola
COMPUTATIONAL MECHANISMS UNDERLYING SENSORIMOTOR LEARNING
Crediti: 4,5
Lingua di erogazione: English
Docente: Matteo Bertucco
CSF DYNAMICS: ANATOMICAL AND FUNCTIONAL FEATURES
Crediti: 0,5
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Alberto Feletti
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF DEMYELINATING DISEASES OF THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Alberto Gajofatto
IL SONNO E I SUOI DISTURBI: FOCUS SULLE PARASONNIE E I DISTURBI DEL MOVIMENTO IN SONNO
Crediti: 1,5
Lingua di erogazione: italiano o inglese
Docente: Elena Antelmi
IMAGING TECHNIQUES FOR BODY COMPOSITION ANALYSIS
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese/English
Docente: Carlo Zancanaro
RESEARCH TECHNIQUES IN NEUROSCIENCE: MONITORING AND MODULATING NEURONAL ACTIVITY
Crediti: 2,3
Lingua di erogazione: non prevista
Docente: Giuseppe Busetto
INTRODUCTION TO STATISTICAL INFERENCE (2024/2025)
Docente
Referente
Crediti
1
Lingua di erogazione
English
Frequenza alle lezioni
Scelta Libera
Sede
VERONA
Obiettivi di apprendimento
The purpose of the module is to explain, at an elementary level, the conceptual basis of the classical (frequentist) approach to statistical inference. The topics will be illustrated and explained through many examples. Students are expected to acquire the language and the concepts needed to better understand the inferential procedures required for their subjects.
Prerequisiti e nozioni di base
There are no particular learning requirements. Students should have already been introduced (though at an elementary level) to probability and statistics. Students should also have some confidence in elementary set theory and mathematical calculus.
Programma
- Revision of limit theorems: weak law of large numbers; central limit theorem.
- Random samples, sample statistics and sampling distributions; normal and Bernoulli populations; sample mean, sample variance and sample proportion.
- Point estimation: estimators, unbiasedness, efficiency, mean square error, consistency.
- Interval estimation: pivotal quantity; paradigmatic examples.
- Hypothesis testing: type I and type II errors; critical value; confidence level; power; test statistic; observed significance level, paradigmatic examples.
Bibliografia
Modalità didattiche
Lessons will be delivered via Zoom; recordings will be made available by the lecturer. Attendance is not required, but passing a written test is required to obtain credits.
Modalità di verifica dell'apprendimento
The final assessment will be through a written paper. Alternatively, there will be a Moodle QUIZ.
Dottorandi
Loading...
Linee guida percorso formativo
Di seguito i file che contengono le Linee guida per il percorso formativo e il regolamento per l'acquisizione dei crediti formativi (CFU) per l'Anno Accademico 2023/2024.
Documenti
Titolo | Info File |
---|---|
Guidelines for PhD students | pdf, en, 146 KB, 02/04/24 |
Linee guida del percorso formativo | pdf, it, 210 KB, 02/04/24 |