Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
|
1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Active participation in the scientific-sports event Run For Science | D |
Cantor Tarperi
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Soft skills coaching days | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Sport organization for innovation sports (2024/2025)
Teaching code
4S011624
Credits
12
Language
Italian
Courses Single
AuthorizedThe teaching is organized as follows:
Learning objectives
The course aims to foster the acquisition of knowledge and skills in the fields of sports tourism, environmental sustainability and new technologies currently in use in less well-known individual and group amateur sports. To provide models of school and promotional sport organization and their interaction with local authorities and sporting organizations on the territory in order to promote adequate physical practice among people with different skills and age.
Sports organization for “emerging sport”: the student will be able to design strategic plans for development and promotion of outdoor and indoor sport activities fucusing in particular on “emerging sport”. The course aims to foster the acquisition of knowledge and skills in the fields of sports tourism, environmental sustainability and new technologies currently in use in less well-known individual and group amateur sports.
Sports organization for educational sport and wellness: the course aims to foster the acquisition of knowledge and skills of models for the organisation of school and promotional sport and their interaction with local authorities and sporting organisations on the territory. The student will also achieve the skills necessary to develop projects, and programs for adequate physical practice among people with different skills and age (adapted physical activity and Paralimpic Sports).
Bibliography
Learning assessment procedures
Sports organization for “emerging sport”: the exam is aimed at checking the student's knowledge about the topics listed in the official program of the course. The exam consists of a written test (multiple-choice questions) /Oral exam (individual presentation of a project work). The goal of the exam test is to verify the level of achievement of learning objectives previously indicated. The duration of the examination will be 60 minutes. The mode of examination is the same for non-attending and Erasmus students.
Sports organization for educational sport and wellness: the exam is aimed at checking the student's knowledge about the topics listed in the official program of the course. The exam consists of a written test (multiple-choice questions) /Oral exam (individual presentation of a project work). The goal of the exam test is to verify the level of achievement of learning objectives previously indicated. The duration of the examination will be 60 minutes. The mode of examination is the same for non-attending and Erasmus students.
Evaluation criteria
Sports organization for “emerging sport”: the evaluation of the final exam will take place taking into consideration the following indicators:
1) the depth of specific knowledge; the ability to make connections and deduce information of technical/scientific relevance; and the propriety of scientific language;
2) the accuracy of development of a project and the ability to make critical judgment;
3) the ability to organize teamwork, subject depth and critical reasoning, and communication skills.
The final grade will be expressed in 30/30.
Sports organization for educational sport and wellness: the evaluation of the final exam will take place taking into consideration the following indicators:
1) the depth of specific knowledge; the ability to make connections and deduce information of technical/scientific relevance; and the propriety of scientific language; 2) the accuracy of development of a project and the ability to make critical judgment; 3) the ability to organize teamwork, subject depth and critical reasoning, and communication skills. The final grade will be expressed in 30/30.