Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
|
1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Active participation in the scientific-sports event Run For Science | D |
Cantor Tarperi
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Soft skills coaching days | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Administrative law of sport and sporting justice (2024/2025)
Teaching code
4S011629
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/10 - ADMINISTRATIVE LAW
Period
Secondo semestre LM dal Feb 17, 2025 al May 23, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to provide knowledge and understanding of the most important principles and institutes of the sports legal system.
In particular, the course proposes to offer a general overview on the institutional aspects of the relationships between the sports legal system and the state legal system.
The topics of the organization and functioning of the Italian sports system will be discussed below, with particular reference to the legal nature, structure and competences of the C.O.N.I., of the national sports federations and of Sport e Salute Ltd.
In addition to this first general part, the course is completed with a special part dedicated to the study: a) of the notion of sports fraud; b) the conditions, contents and limits of the disciplinary power of the C.O.N.I. and Federations; c) the organization and jurisdiction of sporting justice; d) administrative jurisdiction in sports matters.
The course aims at providing knowledge and understanding of the regulatory frame governing the sports legal system also in the light of the relevant doctrinal and judicial guidelines. The course will provide students with the capability to tackle and solve legal problems relating Administrative law of sport and its relationship with the general legal system. Moreover the course will enable students to acquire the ability to interrelate in a systematic way specific disciplinary categories in order to reach a critical understanding of the changing patterns of sports law.
Prerequisites and basic notions
Knowledge of the basics of Administrative Law I is necessary
Program
The course aims to offer a general overview of the institutional and public aspects of sports law, with particular reference to the following topics: - The Italian sports system. - The international sports system. - The rulings of the Court of Justice of the EU in sports matters. - The relationships between the sports system and the state system. - Regional competences in sports matters. - CONI and the Federations. - Italian Football Federation - Relationships with affiliates: associations and sports clubs. - Sports fraud and doping. - Disciplinary power. - The standards and technical measures. - Sports justice. - The reserve clauses, the sports preliminary ruling and the arbitration clauses after law no. 280/2003. - The jurisdiction of the ordinary judge in sports matters. - Administrative jurisdiction in sports matters.
Bibliography
Didactic methods
Lectures with presentation of practical cases.
Learning assessment procedures
Expected knowledge and skills will be verified through an oral exam. The preparation will be considered adequate (with a grade expressed out of thirty), if the student demonstrates the ability to communicate, using the appropriate terminology, as well as the ability to establish relationships between the institutes and to concretely apply what has been learned.
Evaluation criteria
The test is aimed at verifying knowledge of the fundamental notions of sports administrative law and in particular: - the organization of the legal system; - the institutions of the autonomy of the sports system; - the jurisprudential guidelines on these institutions; - the regulation of the resolution of sports disputes; - the application implications of the trial before the TAR and the Council of State.
Criteria for the composition of the final grade
The composition of the vote will result from the following criteria: • depth and breadth of knowledge gained; • language skills; • ability to connect knowledge in a systemic way; • analytical and argumentative ability.
Exam language
Italiano