The programme

Here you can find an overview of the degree programme, including information on its organisation and regulations, as well as a number of useful information. In addition, this section includes an overview of the University’s Quality Assurance system and the Student Orientation services available to prospective students, to help them choose the right course for them.

The new website of the Student Orientation Office, with new form and content, is the result of a long process aimed at providing a better and more comprehensive service to its many users. Users are mostly secondary school pupils approaching the University for the first time, and schools' University Orientation Services which organise activities to assist their pupils in post-school choices. Making a decision means choosing the best alternative to satisfy one's expectations, preferences and aspirations. 
 
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

Sportello telefonico: dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.

Find out more

Course of study in brief


  • Degree type Corsi di laurea Magistrale
  • Duration 2  years
  • Part-time Study option available Yes
  • Admissions Subject to entry requirements
  • Degree class LM-32
  • S.T.E.M. course Yes
  • Administrative headquarters verona
  • Teaching Locations Map of the Locations
  • Language English
OBIETTIVI SPECIFICI DEL CORSO DI STUDIO
Obiettivo del corso di laurea in Computer Engineering for Intelligent Systems è fornire agli studenti conoscenze e abilità tipiche dell’ingegneria dell’informazione per permettere loro di identificare, formulare, analizzare e risolvere problemi legati alla progettazione, all'integrazione e alla gestione di sistemi complessi, in particolare quelli legati alla manifattura ed alla cura della persona.
Il corso si propone di formare laureati che abbinino competenze avanzate in una serie di tecnologie abilitanti dell’ingegneria informatica, come robotica industriale, sistemi ciberfisici, interazione uomo-macchina, visual computing, big data e digital design, con competenze legate al dominio dell'applicazione, per ottimizzare l'uso della tecnologia dell'informazione nell'ambiente industriale per automatizzare i processi di produzione o per sviluppare nuove applicazioni per la cura delle persone e lavorare alla transizione digitale in medicina.
Percorso formativo
Il percorso formativo comprenderà una parte di formazione di base, che approfondisce e amplia le competenze acquisite alla triennale in ambito informatico ed ingegneristico, una parte di base sul contesto applicativo scelto, ed una serie di approfondimenti specialistici.
Il primo anno prevede corsi caratterizzanti obbligatori su discipline fondamentali utili a tutti i percorsi e corsi caratterizzanti a scelta focalizzati su tecnologie abilitanti sia per Industria 4.0/5.0, sia per la transizione digitale in medicina. Queste discipline sono legate ai sistemi robotici, ai sistemi embedded e IoT e alle tecniche di visual computing e intelligenza artificiale.
A seconda del percorso scelto, le attività del primo anno prevedono inoltre attività affini di ambito ingegneristico industriale e gestionale, per fornire conoscenze relative alla modellazione, progettazione. gestione e monitoraggio di impianti produttivi, oppure nell’ambito dell’ingegneria biomedica per fornire competenze specifiche sui dati biomedicali e sui protocolli per la loro gestione e processamento.
Nel corso del secondo anno gli studenti potranno scegliere una serie di attività specialistiche affini legate al tipo di percorso intrapreso, per ottenere le competenze matematico/informatiche utili per completare la formazione relativa al proprio profilo professionale, cioè ingegnere specializzato in sistemi informatici industriali o ingegnere specializzato in sistemi per la cura della persona.
Esempi di contenuti specifici che saranno contenuti nei corsi sono:
Modellazione, specifica e verifica dei sistemi IoT industriali e medicali/diagnostici
Modellazione, specifica e verifica di sistemi robotici industriali e medicali/diagnostici.
Specifica e analisi dei componenti ciberfisici
Progettazione di architetture di controllo
Analisi di risorse di calcolo
Tecniche per la sicurezza e per la certificazione
Modellazione e processi di digital manufacturing
Sensori, e visione computazionale
Diagnostica avanzata da sensori medici
Intelligenza artificiale e reti neurali
Tecniche avanzate di interazione uomo-macchina e uomo-robot
Telemedicina
Realtà virtuale ed aumentata ed applicazioni mediche e industriali

Su questi ambiti tecnologici il Dipartimento di Ingegneria per la Medicina di Innovazione può contare su un corpo docente con conoscenze e competenze allo stato dell'arte e la natura multidisciplinare del Dipartimento garantisce la possibilità di applicare tali competenze anche in ambito medico ed ospedaliero.
Gli studenti potranno anche sfruttare la presenza di laboratori specifici e tirocini interni e aziendali.
Per la formazione avanzata sui temi industriali ci si potrà avvalere del laboratorio ICE (Industrial Computer Engineering lab). Esso è dotato di spazi e di una linea di produzione didattica equipaggiata con attrezzature allo stato dell'arte (robot, stampanti 3D, sistemi di controllo, magazzino, ecc.) su cui gli studenti svolgeranno attività laboratoriali.
Il percorso risultante consentirà allo studente di acquisire competenze sufficienti relative alle cinque aree di apprendimento su cui si definiscono gli obiettivi formativi del corso: area matematico-modellistica, area ingegneristica, area algoritmica, area economico-gestionale, area biomedica.

PROFILI PROFESSIONALI

 

INDUSTRIAL COMPUTER SYSTEM ENGINEER

Funzione in un contesto di lavoro

Progettazione, integrazione e gestione di sistemi informatizzati industriali, gestione ed analisi dei dati relativi a tali sistemi ed alle componenti che li caratterizzano (infrastrutture di rete, sensori multimodali, architetture di controllo e robotiche, risorse computazionali, sistemi IoT, interfacce utente).

Competenze associate alla funzione

Capacità di applicare le tecnologie impiegate nella transizione digitale dell’industria come sistemi embedded e IoT, architetture di rete, sistemi di visione, machine learning, robotica, data management, privacy e sicurezza dei dati, tecniche di visualizzazione

Modellazione, specifica e verifica di sistemi IoT industriali, di sistemi robotici e cyberfisici; conoscenza dei processi di produzione e dei protocolli di certificazione e sicurezza.

Capacità di utilizzare tecnologie informatiche per la manutenzione predittiva, per il monitoraggio della qualità; per la garanzia della sicurezza dei dati e della privacy.

Capacità di affrontare e analizzare problemi complessi e di coordinare lo sviluppo di sistemi informatici per la loro soluzione; conoscenza delle metodologie di indagine e capacità di saperle applicare nella conduzione di un gruppo di lavoro, in situazioni concrete, con appropriata conoscenza degli strumenti matematici e fisici di supporto alle competenze informatiche ed ingegneristiche.

Sbocchi occupazionali

Aziende che richiedono progettisti e integratori di sistemi informatizzati e dispositivi digitali per l’industria o analisti di dati prodotti da tali sistemi. Consulenza per l’ottimizzazione di processi produttivi, l’utilizzo di tecnologie di intelligenza artificiale nella catena produttiva.

HEALTHCARE COMPUTER SYSTEM ENGINEER

Funzione in un contesto di lavoro

Progettazione, integrazione e gestione di sistemi per il monitoraggio e la cura della persona, la diagnosi per immagini, la telemedicina.

Competenze associate alla funzione

Capacità di applicare le tecnologie impiegate nella transizione digitale delle metodologie di diagnosi e terapia, come sistemi embedded e IoT, sensori multimodali, architetture di rete, imaging digitale e sua elaborazione, machine learning, robotica chirurgica, data management, privacy e sicurezza dei dati, tecniche di visualizzazione, realtà virtuale ed aumentata.

Modellazione, specifica e validazione di sistemi di diagnosi informatizzata, di apparecchiature di imaging, di sistemi di telemedicina, di sistemi intelligenti per la riabilitazione, conoscenza degli specifici protocolli di certificazione e sicurezza.

Capacità di affrontare e analizzare problemi complessi e di coordinare lo sviluppo di sistemi informatici per la loro soluzione; conoscenza delle metodologie di indagine e capacità di saperle applicare nella conduzione di un gruppo di lavoro, in situazioni concrete, con appropriata conoscenza degli strumenti matematici e fisici di supporto alle competenze informatiche ed ingegneristiche.

Sbocchi occupazionali

Aziende che richiedono progettisti e integratori di sistemi informatizzati per la diagnostica, la cura medica, la riabilitazione. Aziende e centri medici e diagnostici che richiedono analisti di dati prodotti da tali sistemi.


Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
schema_qualita

In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Degree Programme description and regulations

symbol pdf-document

Not yet available

The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.

Other Rules

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

schema_qualita

First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona