Formazione e ricerca

Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2024/2025

Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).

1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum

2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, instructions will be sent well in advance. No confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.

3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.

4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: if the information you need is not there, then it means that we don't have it yet. As soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.

Summary of training activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement

Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences

Teaching Activities: Free choice

THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Luigina Mortari

DOTTORATO E MERCATO DEL LAVORO: WORKSHOP FORMATIVI PER DOTTORANDI E NEO-DOTTORI DI RICERCA

Crediti: 4

Lingua di erogazione: Italiano

ARE YOU SURE YOU CAN DEFEAT A CHATBOT?

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

MEETING UKRAINE: THE IMPACT OF WAR AND FUTURE OPPORTUNITIES

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF DEMYELINATING DISEASES OF THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano; English

Docente:  Alberto Gajofatto

CSF DYNAMICS: ANATOMICAL AND FUNCTIONAL FEATURES

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: Italiano Eventualmente inglese

Docente:  Alberto Feletti

IMAGING TECHNIQUES FOR BODY COMPOSITION ANALYSIS

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese/English

Docente:  Carlo Zancanaro

RESEARCH TECHNIQUES IN NEUROSCIENCE: MONITORING AND MODULATING NEURONAL ACTIVITY

Crediti: 2.3

Lingua di erogazione: non prevista

Docente:  Giuseppe Busetto

COMPUTATIONAL MECHANISMS UNDERLYING SENSORIMOTOR LEARNING

Crediti: 4.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Matteo Bertucco

EMOTIONS, BELIEFS, AND SKILLS TO FACE CLIMATE CHANGE AND EMBRACE CLIMATE ACTION

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Isolde Martina Busch

IL SONNO E I SUOI DISTURBI: FOCUS SULLE PARASONNIE E I DISTURBI DEL MOVIMENTO IN SONNO

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: italiano o inglese

Docente:  Elena Antelmi

Crediti

1

Lingua di erogazione

English

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

The course is designed to offer doctoral students an introductory understanding of epidemiological methods, focusing on the key designs of observational and experimental studies. Additionally, an overview of inference and various models for statistical data analysis will be presented.

Prerequisiti e nozioni di base

Non ci sono prerequisiti

Programma

L'insegnamento si propone di fornire agli studenti conoscenze introduttive di metodologia epidemiologica. Verrà fornita una panoramica dei disegni degli studi osservazionali e sperimentali e saranno illustrate tecniche di inferenza e l'interpretazione della significatività statistica.
- epidemiologia descrittiva e analitica
- ricerca sperimentale e osservazionale
- misure di frequenza della malattia e stime di associazione
- principali disegni di studi osservazionali e sperimentali
- metodi per l'analisi di esiti binari
- test d'ipotesi e intervalli di confidenza
- studi di superiorità, non inferiorità ed equivalenza

Modalità didattiche

Le lezioni saranno organizzate in presenza e/o Zoom. È richiesta frequenza del 75% delle lezioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Non è previsto l'esame finale

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

Non applicabile

Criteri di composizione del voto finale

Non applicabile

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
lunedì 17 marzo 2025
14:00 - 16:00
Durata: 02:00
Istituti Biologici Blocco B Ala NUOVA - PROF. DE MARCO [ - II] Alessandro Marcon https://univr.zoom.us/j/86816660978
giovedì 20 marzo 2025
14:00 - 16:00
Durata: 02:00
Istituti Biologici Blocco B Ala NUOVA - PROF. DE MARCO [ - II] Alessandro Marcon https://univr.zoom.us/j/86816660978
lunedì 24 marzo 2025
14:00 - 16:00
Durata: 02:00
Istituti Biologici Blocco A - Biblioteca Meneghetti - E Istituti Biologici [ - ] Alessandro Marcon https://univr.zoom.us/j/86816660978
giovedì 27 marzo 2025
14:00 - 16:00
Durata: 02:00
Istituti Biologici Blocco A - Biblioteca Meneghetti - F Istituti Biologici [ - ] Alessandro Marcon https://univr.zoom.us/j/86816660978

Sustainable Development Goals - SDGs

Questa iniziativa contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.
Maggiori informazioni su www.univr.it/sostenibilita