Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
Academic year:
primo semestre (lauree) From 9/28/20 To 12/23/20
years Modules TAF Teacher
1° 2° Future matters D Alessandro Bucciol (Coordinator)
1° 2° Future matters D Alessandro Bucciol (Coordinator)
primo semestre (lauree magistrali) From 10/5/20 To 12/23/20
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
secondo semestre (lauree) From 2/15/21 To 6/1/21
years Modules TAF Teacher
Wake up Italia - 2020/2021 D Sergio Noto (Coordinator)
1° 2° Design and Evaluation of Economic and Social Policies D Federico Perali (Coordinator)
1° 2° Public debate and scientific writing - 2020/2021 D Martina Menon (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Ciclo di video conferenze: "L’economia del Covid, Verona e l’Italia. Una pandemia che viene da lontano?" - 2020/21 D Sergio Noto (Coordinator)
1° 2° Ciclo tematico di conferenze (on-line): “Come saremo? Ripensare il mondo dopo il 2020” - 2020/21 D Federico Brunetti (Coordinator)
1° 2° Integrated Financial Planning - 2020/21 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Marketing plan - 2020/21 D Virginia Vannucci (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)

Teaching code

4S00522

Teacher

Coordinator

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-S/03 - ECONOMIC STATISTICS

Period

primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 5, 2020 al Dec 23, 2020.

Learning outcomes

The course aims at providing the knowledge needed to collect and analyse useful data for business management, supporting the decision-making process within a firm. In a business environment that needs to analyse increasing amounts of data, the application of appropriate statistical methods to business data provides information supporting management decisions. The course intends to discuss the rationale behind the application of statistical methods to business data and to explain their application fields. On these premises, topics are introduced by considering the information needs that can be met through statistical methods, focusing on the reasons for applying statistical tools to practical cases. The definition of the data describing a business concept and the selection of the relevant data source are necessary to meet the information needs above. By the end of the course, students are expected to acquire: - the knowledge of the data sources that can be used to meet information needs; - the knowledge of the statistical methods for business analysis, according to available data and information needs; - the ability to apply univariate and multivariate statistical methods to data; - the ability to interpret results and provide information supporting management decisions.

Program

Data sources and statistical information for business:
- primary and secondary data
- internal and external sources of data
- probabilistic sampling for market survey

Economic and business indicators:
- simple and composite index numbers
- turnover rates
- measures of productivity variation
- transition matrices and career transition measures

Business forecasting:
- smoothing techniques: moving averages and exponential smoothing
- techniques for decomposing economic time series applied to business forecasting

Introduction to statistical quality control:
- process capability ratios
- control charts for variables

Multivariate statistical analysis for business data and company business performances:
- simple linear regression models
- multiple linear regression models
- logistic regression models
- principal components analysis on accounting ratios

Lecture slides and other learning materials are available on the e-learning website.

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Biggeri Luigi , Matilde Bini , Alessandra Coli , Laura Grassini , M. Maltagliati Statistica per le decisioni aziendali. Ediz. mylab. Con eText Pearson Education Italia 2012 9788891902764

Examination Methods

The assessment of learning outcomes consists in a written examination and, possibly, an oral examination.

Both written and oral examination are being held online.


Examination purposes

The written examination assesses the level of knowledge of the course topics, the ability to apply statistical methods for business and the interpretation of results.


Structure of the examination

The examination consists of multiple choice questions, questions which requires a numerical response, and open-ended questions. All kinds of questions may be focussed on theoretical and methodological issues, may consist in exercises, or may require the student to discuss and analyse some practical problem using notions and tools learned throughout the course.

All students getting a grade equal to or larger than 15/30 are allowed to take an optional oral examination which completes the evaluation of the acquired knowledge. The final grade may be equal, higher or lower than the grade got on the written part of the exam.


Assessment criteria

The examination score is on a 30-point scale (passing mark: 18).

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE