Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
Academic year:
primo semestre (lauree) From 9/28/20 To 12/23/20
years Modules TAF Teacher
1° 2° Future matters D Alessandro Bucciol (Coordinator)
1° 2° Future matters D Alessandro Bucciol (Coordinator)
primo semestre (lauree magistrali) From 10/5/20 To 12/23/20
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
secondo semestre (lauree) From 2/15/21 To 6/1/21
years Modules TAF Teacher
Wake up Italia - 2020/2021 D Sergio Noto (Coordinator)
1° 2° Design and Evaluation of Economic and Social Policies D Federico Perali (Coordinator)
1° 2° Public debate and scientific writing - 2020/2021 D Martina Menon (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Ciclo di video conferenze: "L’economia del Covid, Verona e l’Italia. Una pandemia che viene da lontano?" - 2020/21 D Sergio Noto (Coordinator)
1° 2° Ciclo tematico di conferenze (on-line): “Come saremo? Ripensare il mondo dopo il 2020” - 2020/21 D Federico Brunetti (Coordinator)
1° 2° Integrated Financial Planning - 2020/21 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Marketing plan - 2020/21 D Virginia Vannucci (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)

Teaching code

4S006191

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES

Period

secondo semestre (lauree magistrali) dal Mar 1, 2021 al Jun 1, 2021.

Learning outcomes

The course starts from the assumption that the theme of business valuations summarizes the skills already acquired by students in their course of study, regarding operating conditions, growth and development of companies and groups. Indeed, business valuation is a process which requires skills pertaining to strategic management, organizational theories, the ability to read and analyze financial statements, as well as the capability in collecting and analyzing national and international, real and financial market data. Given that, the course aims at describing the scope of business valuation, value drivers, and a number of valuation methods and techniques. With reference to the latter, the course intends to provide students with the necessary competency to identify proper methodologies to be used in different circumstances and be able to know how to properly apply them. Therefore, at the end of the course, the student must demonstrate how to identify the appropriate methods for determining economic value and be able to apply them by selecting and quantifying the necessary inputs for the valuation formulas.

Program

Parte I – Valuation between theory and business practice
1. Economic value
2. Purposes and scopes of Value Measurement
3. Value drivers
4. Introduction to measurement methods
5. Basic business planning principles
6. Outcome flows forecasting. Viability of business plan
7. Cost of capital
Parte II - Methods of measuring economic value
8. Income methods
9. Discounted cash flow methods
10. Equity methods
11. U.E.C. method
12. Market methods
13. Finding data from Providers
Parte III - Application settings
14. Impairment Test
15. Group valuation
16. Intangible value: trademarks
17. Choosing appropriate methods. Case study in non performing business

In order to stimulate the critical ability and student learning, the various topics are developed not only through academic lessons, but also through real-world practitioners as well as business applications and case building on the basis of real situations.

Course book: S. Corbella, G. Liberatore, R. Tiscini, Manuale di valutazione d'azienda, vol. I, McGrawHill, 2020.

The contents of the textbook as well as materials provided in the lesson - available to non-attending students on the teacher's webpage - are consistent with the programme.

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
S. Corbella, G. Liberatore, R. Tiscini Manuale di valutazione d'azienda vol. I McGrawHill 2020

Examination Methods

Given the COVID-19 pandemic, further information on both teaching and examination methods for the next academic year will be provided as soon as possible.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE