Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Banca e finanza - Enrollment from 2025/2026Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° 2° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° 2° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Marketing plan | D |
Virginia Vannucci
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
1° 2° | Elements of Financial Risk Management - 2021/2022 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | Integrated Financial Planning | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° 2° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° 2° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Machine learning and quantum computing with some applications in mathematical finance | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
Bank management (2021/2022)
Teaching code
4S00493
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/11 - FINANCIAL MARKETS AND INSTITUTIONS
Period
primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 4, 2021 al Dec 17, 2021.
Learning outcomes
The course introduces the main issues pertaining the management of Banking institutions, aiming at providing students with the methodologies necessary to understand both technical and management features. The former relates to the activities performed by banks and to credit instruments; the latter regards the management policies referring to the different banking activities. In deepening the financial intermediation activities and the financial and currency management of the typical risks of banks, the regulatory context will be considered. Students will learn concepts and methodologies necessary to critically assess the dynamics of banking activities and to understand their issues and risks. At the end of the course, students will be supposed to autonomously evaluate the role of banks within the financial system, the features of credit intermediation and related risks.
Program
1. Banking activity
2. Regulation and supervision of banks
3. The organizational structure of banks
4. Funding and investments (loans, financial markets, etc.) of banks
5. Investment services
6. Securitization
7. Banks’ own investment portfolio
8. Liquidity management
9. The risks of banking
10. Banking crises
RUOZI R., Economia della banca, Egea, Milano, 2020, excluding chapters 17 and 18.
Further readings on specific topics will be made available on the e-learning page for the course.
Textbooks and further readings are consistent with the syllabus.
Bibliography
Examination Methods
From the 2021 Summer session, the exam is written and takes 120 minutes. The exam aims to verify the student's ability to critically analyze the topics of the program and consists of 3 or 4 open questions. Exclusively for documented health-related issues, the exam may be online and oral: in this case, students must promptly contact the professor and specify their request.
The examination procedures are the same for attending and non-attending students.