Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Banca e finanza - Enrollment from 2025/2026Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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1° 2° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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1° 2° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Marketing plan | D |
Virginia Vannucci
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
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1° 2° | Elements of Financial Risk Management - 2021/2022 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | Integrated Financial Planning | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° 2° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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1° 2° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Machine learning and quantum computing with some applications in mathematical finance | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher | |
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1° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
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1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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Private banking and wealth planning (2021/2022)
Teaching code
4S006070
Teacher
Coordinator
Credits
9
Also offered in courses:
- Private banking of the course Master’s degree in Banking and Finance
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/11 - FINANCIAL MARKETS AND INSTITUTIONS
Period
secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 21, 2022 al May 13, 2022.
Learning outcomes
The aim of the course is to focus on the way financial intermediaries manage the private banking and wealth planning activityies.
While the first part of the course, devoted to private banking (for 6 credits), focuses on the analysis of models/metodologies/tools that are used in the investment advisory services to private customers, the second part of the course, devoted to wealth planning (for 3 credits), focuses mainly on asset protection services for both private and corporate customers.
Program
A. PRIVATE BANKING
1. The advisory service to private clients: the goals to be reached and the different players in the sector.
2. The fee based advice versus the rebates based advice.
3. The Rules and the Guideliness to be followed in the advisory service: from the "know your customer rule" to the "product governance framework".
4. The strategic asset allocation: putting Markowitz at work.
5. The tactical asset allocation.
6. The mutual funds evalution: how to map and how to rank them.
7. From asset allocation to product allocation.
8. How to measure the MWRR and TWRR and the performance attribution process.
B. WEALTH PLANNING
9. Family business and private wealth.
10 How to protect the private wealth.
11. Estate planning and fiscal optimisation for the family business and for the private wealth.
12. How to organize in the private banking sector the wealth planning activity.
Text Books:
For people attending the classroom: slides, case studies, papers, selected meterials deliverd during the lessons.
For people not attending the classroom:
I. BASILE, M.D. BRAGA e P. FERRARI (a cura di), Asset management e investitori istituzionali, II edizione, Pearson, 2019, capitoli: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Selected materials to be asked to the course coordinator.
Examination Methods
The final examination will be written trough a first part with multiple choice and a second part trough case studies.