Studying at the University of Verona

A.A. 2011/2012

Academic calendar

The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..

Definition of lesson periods
Period From To
Lezioni 2° semestre Feb 27, 2011 May 18, 2011
Accoglienza matricole ore 9.30 - aula Magna "G. De Sandre" Sep 28, 2011 Sep 28, 2011
Lezioni 1° semestre Oct 3, 2011 Dec 21, 2011
Corsi elettivi 1°semestre Oct 11, 2011 Dec 21, 2011
Progress test nazionale Nov 16, 2011 Nov 16, 2011
Corsi elettivi 2°semestre Feb 27, 2012 May 18, 2012
Exam sessions
Session From To
Iscrizioni ai corsi elettivi del 1° semestre Sep 1, 2011 Oct 2, 2011
Sessione per studenti fuori corso Oct 1, 2011 Sep 30, 2012
Iscrizione Progress test 16/11/2011 Oct 2, 2011 Oct 31, 2011
Sessione invernale Jan 9, 2012 Feb 24, 2012
Iscrizioni ai corsi elettivi del 2° semestre Jan 11, 2012 Feb 16, 2012
Sessione estiva May 28, 2012 Jul 27, 2012
Sessione autunnale (i laureandi di ottobre devono terminare gli esami entro il 24 settembre 2012) Sep 3, 2012 Sep 28, 2012
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2011 Nov 1, 2011
Festa dell'Immacolata Concezione Dec 8, 2011 Dec 8, 2011
Vacanze Natalizie Dec 22, 2011 Jan 6, 2012
Vacanze di Pasqua Apr 5, 2012 Apr 10, 2012
Festa della Liberazione Apr 25, 2012 Apr 25, 2012
Festa del Lavoro May 1, 2012 May 1, 2012
Festa del Santo Patrono di Verona S. Zeno May 21, 2012 May 21, 2012
Festa della Repubblica Jun 2, 2012 Jun 2, 2012
Vacanze estive Aug 8, 2012 Aug 15, 2012

Exam calendar

Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.

Exam calendar

Should you have any doubts or questions, please check the Enrolment FAQs

Academic staff

A B C D F G H K L M N P R S T V Z

Armato Ubaldo

ubaldo.armato@univr.it +39 045 802 7159

Baggio Elda

elda.baggio@univr.it +390458124695

Bellavite Paolo

paolo.bellavite@univr.it 0458027554

Bertoldi Mariarita

mita.bertoldi@univr.it 0458027671

Berton Giorgio

giorgio.berton@univr.it 045 8027126

Birkett Mary Elizabeth

mary.birkett@univr.it 0458027678

Boaretti Marzia

marzia.boaretti@univr.it 045 8027661

Bombieri Cristina

cristina.bombieri@univr.it 045-8027209

Bonadonna Riccardo

riccardo.bonadonna@univr.it +39 045 8123115

Bronte Vincenzo

vincenzo.bronte@univr.it 045-8124007

Calderan Laura

laura.calderan@univr.it 0458027562

Cassatella Marco Antonio

marco.cassatella@univr.it 045 8027130

Cecchini Maria Paola

mariapaola.cecchini@univr.it +39 045 802 7670

Chelazzi Leonardo

leonardo.chelazzi@univr.it +39 0458027149

Chiamulera Cristiano

cristiano.chiamulera@univr.it +39 045 8027277

Conforti Anita

anita.conforti@univr.it 045 8027602

De Franceschi Lucia

lucia.defranceschi@univr.it 0458124918

Del Piccolo Lidia

lidia.delpiccolo@univr.it +39 045 812 4441

De Marco Roberto

roberto.demarco@univr.it 045 8027629

Dusi Stefano

stefano.dusi@univr.it +39 045 8027124

Fabene Paolo

paolo.fabene@univr.it 0458027267

Faccini Marco

marco.faccini@ospedaleuniverona.it 045 8128296 - 8128297 8128991

Fontana Roberta

roberta.fontana@univr.it 045 8027191

Fracasso Maria Enrica

mariaenrica.fracasso@univr.it 0458027606

Fumagalli Guido Francesco

guido.fumagalli@univr.it 045 802 7605 (dipartimento)

Goss Claudia

claudia.goss@univr.it 0458126414

Harris Christine

christine.harris@univr.it 045 8027678

Krampera Mauro

mauro.krampera@univr.it 0458124034

Leone Roberto

roberto.leone@univr.it 0458027612

Lleo'Fernandez Maria Del Mar

maria.lleo@univr.it 045 8027194

Lugoboni Fabio

fabio.lugoboni@aovr.veneto.it 0458128292

Malerba Giovanni

giovanni.malerba@univr.it 045/8027685

Mangiante Gerardo

gerardo.mangiante@univr.it +39 045 812 7058/7057

Mansueto Giancarlo

giancarlo.mansueto@univr.it 0458124301

Martignoni Guido

guido.martignoni@univr.it

Marzi Carlo Alberto

carloalberto.marzi@univr.it +39 0458027143

Mazzariol Annarita

annarita.mazzariol@univr.it 045 8027690

Menapace Lia

lia.menapace@univr.it 045 802 7643

Menegazzi Marta

marta.menegazzi@univr.it +39 045 802 7168

Minuz Pietro

pietro.minuz@univr.it +39 045 812 4414

Mottes Monica

monica.mottes@univr.it +39 045 8027 184

Niero Mauro

mauro.niero@univr.it

Padovani Ezio Maria

ezio.padovani@univr.it 045/812 4390-6845

Pellini Francesca

francesca.pellini@azosp.vr.it 045 8124967

Pignatti Pierfranco

pierfranco.pignatti@univr.it 045/8027181

Polettini Aldo Eliano

aldo.polettini@univr.it 3337475432

Pollini Giovanni Paolo

giovanni.pollini@univr.it +39 045 812 7322

Romanelli Maria

mariagrazia.romanelli@univr.it +39 045 802 7182

Salvagno Gian Luca

gianluca.salvagno@univr.it 045 8124308-0456449264

Sbarbati Andrea

andrea.sbarbati@univr.it +39 045 802 7266

Tassinari Giancarlo

giancarlo.tassinari@univr.it +39 0458027153

Trabetti Elisabetta

elisabetta.trabetti@univr.it 045/8027209

Trombetta Maddalena

maddalena.trombetta@univr.it + 39 045 8123747

Turco Alberto

alberto.turco@univr.it 0458027189

Vantini Italo

italo.vantini@univr.it +39 045 812 4466

Velo Giampaolo

giampaolo.velo@univr.it +039 0458027450

Zamboni Giuseppe

giuseppe.zamboni@univr.it; giuseppe.zamboni@sacrocuore.it +39 045 6013415; +39 045 8124846

Zamo' Alberto

alberto.zamo@univr.it +39 045 8124835

Zimmermann Christa

christa.zimmermann@univr.it 0458124692

Zipeto Donato

donato.zipeto@univr.it +39 045 802 7204

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

ModulesCreditsTAFSSD
12
A
(BIO/16)
15
A/B
(BIO/11 ,BIO/13 ,MED/03)
9
B
(MED/04)
9
B/F
(- ,MED/02 ,M-PSI/08 ,SPS/07)
ModulesCreditsTAFSSD
14
B/C/F
(- ,BIO/12 ,MED/09 ,MED/18)
23
B/F
(- ,MED/08 ,MED/12 ,MED/15 ,MED/16 ,MED/17 ,MED/35)
18
B/F
(- ,MED/08 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/13 ,MED/14 ,MED/21 ,MED/22 ,MED/23)
ModulesCreditsTAFSSD
7
B
(MED/06 ,MED/18 ,MED/33)
12
B/F
(- ,MED/18 ,MED/24)
10
B/C/F
(- ,MED/02 ,MED/09)
7
B
(MED/26 ,MED/27 ,MED/34)
6
B
(MED/25)
9
B
(MED/42 ,MED/43 ,MED/44)
ModulesCreditsTAFSSD
7
B/C
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41)
12
B/F
(- ,MED/20 ,MED/38 ,MED/39)
Prova finale
18
E
(-)

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
6
A
(BIO/16)
6
A
(BIO/13)
9
A/B
(FIS/07 ,MED/01)

2° Year

ModulesCreditsTAFSSD
12
A
(BIO/16)
15
A/B
(BIO/11 ,BIO/13 ,MED/03)
9
B
(MED/04)
9
B/F
(- ,MED/02 ,M-PSI/08 ,SPS/07)

4° Year

ModulesCreditsTAFSSD
14
B/C/F
(- ,BIO/12 ,MED/09 ,MED/18)
23
B/F
(- ,MED/08 ,MED/12 ,MED/15 ,MED/16 ,MED/17 ,MED/35)
18
B/F
(- ,MED/08 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/13 ,MED/14 ,MED/21 ,MED/22 ,MED/23)

5° Year

ModulesCreditsTAFSSD
7
B
(MED/06 ,MED/18 ,MED/33)
12
B/F
(- ,MED/18 ,MED/24)
10
B/C/F
(- ,MED/02 ,MED/09)
7
B
(MED/26 ,MED/27 ,MED/34)
6
B
(MED/25)
9
B
(MED/42 ,MED/43 ,MED/44)

6° Year

ModulesCreditsTAFSSD
7
B/C
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41)
12
B/F
(- ,MED/20 ,MED/38 ,MED/39)
Prova finale
18
E
(-)

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Free choice courses

Corsi elettivi 1°semestre From 10/11/11 To 12/21/11
years Modules TAF Teacher
Immunophenotyping in normal hematopoiesis and in hematological diseases D Mauro Krampera (Coordinatore)
Surgical nutrition D Gerardo Mangiante (Coordinatore)
Interpretation of laboratory data: from theory to practice D Gian Luca Salvagno (Coordinatore)
2° 3° Genetic analysis and informatics D Giovanni Malerba (Coordinatore)
2° 3° Bioethics: theoretical bases D Riccardo Bonadonna (Coordinatore)
2° 3° Access to essential medicines in developing countries D Anita Conforti (Coordinatore)
2° 3° Medical and social history of drugs D Fabio Lugoboni (Coordinatore)
Progress test nazionale From 11/16/11 To 11/16/11
years Modules TAF Teacher
Progress Test 1st year D Italo Vantini (Coordinatore)
Progress Test 2nd year D Italo Vantini (Coordinatore)
Progress Test 3rd year D Italo Vantini (Coordinatore)
Corsi elettivi 2°semestre From 2/27/12 To 5/18/12
years Modules TAF Teacher
1° 2° Bioinformatics D Maria Romanelli (Coordinatore)
1° 2° Mechanisms underlying cardiac morphogenesis D Lia Menapace (Coordinatore)
1° 2° Presenting graphs in english D Christine Harris (Coordinatore)
1° 2° Drug abuse D Maria Enrica Fracasso (Coordinatore)
Benzodiazepines: use, misuse and dependence D Fabio Lugoboni (Coordinatore)
Women and medicine D Elda Baggio (Coordinatore)
Diagnosis of Disease based on the laboratory analysis: from theory to practice D Gian Luca Salvagno (Coordinatore)
Pancreatic neoplasms: clinic-pathologic features D Giuseppe Zamboni (Coordinatore)
Limphoproliferative deseas D Alberto Zamo' (Coordinatore)
Nodule of the thyroid: clinicopathologic correlations D Guido Martignoni (Coordinatore)
2° 3° Genetic analysis and informatics D Giovanni Malerba (Coordinatore)
2° 3° Practical issues in genetic counseling D Alberto Turco (Coordinatore)
2° 3° Bioethics, genetics and society D Alberto Turco (Coordinatore)
2° 3° Molecular biology of emerging viruses D Donato Zipeto (Coordinatore)
2° 3° Motivational interviewing D Fabio Lugoboni (Coordinatore)
2° 3° Biomedicine in clinics, a ticket of return: the frontiers of post-translational medicine D Mariarita Bertoldi (Coordinatore)
2° 3° Bacterial persistence in the environment: an issue of medical interest D Maria Del Mar Lleo'Fernandez (Coordinatore)
2° 3° Neuropsycopharmacology: the biological basis of drug action D Cristiano Chiamulera (Coordinatore)
2° 3° Human retroviruses: HIV and AIDS D Donato Zipeto (Coordinatore)
2° 3° Research on human molecular genetics D Cristina Bombieri (Coordinatore)
1° 2° 3° Alcoholism D Marco Faccini (Coordinatore)
1° 2° 3° Nutrition and body D Andrea Sbarbati (Coordinatore)
1° 2° 3° Short history of pharmacology D Roberto Leone (Coordinatore)
1° 2° 3° Facing prostitution: social and medical scenarios D Fabio Lugoboni (Coordinatore)
1° 2° 3° Doping and doping control D Roberto Leone (Coordinatore)
1° 2° 3° Heroin and cocaine. History, epidemiology, new scenarios, clinical approach, complications. Serts. D Fabio Lugoboni (Coordinatore)
1° 2° 3° Medical and scientific French D Italo Vantini (Coordinatore)
1° 2° 3° Tabagism D Fabio Lugoboni (Coordinatore)
1° 2° 3° Introduction to the knowledge of complementary/alternative medicine D Paolo Bellavite (Coordinatore)
1° 2° 3° Medical and antropological emergencies in third world countries D Lucia De Franceschi (Coordinatore)
1° 2° 3° History of surgery D Giovanni Paolo Pollini (Coordinatore)
1° 2° 3° History of Medicine D Andrea Sbarbati (Coordinatore)
1° 2° 3° Group therapy: indications and applications D Fabio Lugoboni (Coordinatore)

Teaching code

4S000800

Credits

1

The course is given by Biomedicine in clinics, a ticket of return: the frontiers of post-translational medicine (2011/2012) - Specialist degree in Medicine and Surgery (single cycle)

Career prospects


Module/Programme news

News for students

There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details.

Graduation

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf Frontespizio 104 KB, 24/06/21 
Doc_Univr_pdf Istruzioni PDF/A 555 KB, 27/10/21 
Doc_Univr_pdf Norme redazionali tesi 826 KB, 27/10/21 

Extra courses and activities


Timetable

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf METODOLOGIA CLINICA LEZIONI 2021-22 8 KB, 14/09/21 
Doc_Univr_pdf ORARI 1^ semestre 2021-22 491 KB, 21/09/21 
Doc_Univr_pdf PEDIATRIA LEZIONI 2021-22 460 KB, 14/09/21 
Doc_Univr_pdf Propedeuticità, blocchi, sbarramenti 753 KB, 19/10/21 

Gestione carriere


Opzioni (cambio di ordinamento)

COMUNICAZIONI IMPORTANTI - Ai sensi del D.L. n.18 del 17 marzo 2020 “Cura Italia" convertito in legge n. 27/2020 del 24 aprile 2020
  • Studenti iscritti alla classe LM/41 (Classe delle lauree magistrali in medicina e chirurgia)

Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 -  Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18 (convertito con modificazioni dalla L. 24 aprile 2020, n. 27), dispone l’adeguamento dell’ordinamento della classe LM/41 alle normative citate in oggetto.

Coloro i quali hanno concluso/concluderanno il tirocinio pratico-valutativo pre-lauream con giudizio di idoneità (ai sensi del DM 58/2018), conseguita la laurea, sono abilitati all’esercizio della professione di medico-chirurgo e possono procedere all’iscrizione presso l’Ordine dei Medici.
Rilascio del titolo di abilitazione
Ai fini del rilascio dell’abilitazione professionale è richiesto il pagamento delle seguenti tasse:
  1. tassa erariale pari a € 49,90 da versarsi prima che inizi la frequenza del tirocinio pratico valutativo
  2. tassa regionale di abilitazione da versarsi all’atto della consegna del titolo di abilitazione.  
  • Studenti iscritti alla classe 46/S (Classe delle lauree specialistiche in medicina e chirurgia) e ordinamenti previgenti (attualmente fuori corso);
  • oppure studenti iscritti alla classe LM/41 con coorti antecedenti alla coorte 2014 (attualmente fuori corso)
 Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 -  Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18” dispone che, gli iscritti agli ordinamenti previgenti, con tirocinio pratico previsto post – laurea (ai sensi del DM 445/2001), ferme restando le norme sulla decadenza dagli studi, possono concludere il percorso di studio senza dovere necessariamente acquisire, ai fini dell’ammissione all’esame finale di laurea, il giudizio di idoneità del suddetto tirocinio pratico valutativo. In tal caso il diploma di laurea che rilascerà l’Ateneo avrà la sola valenza di titolo accademico. Resterà ferma, in ogni caso la possibilità per tali soggetti di conseguire eventualmente l’abilitazione all’esercizio della professione di medico-chirurgo in un momento successivo, secondo le modalità di cui al comma 2 dell’art.102, cioè conseguendo la valutazione del tirocinio prescritta dal D.M. n. 445/2001. L’Ateneo continuerà a predisporre un separato diploma di abilitazione.
 Si ricorda che ai suddetti studenti è in ogni caso consentita l’opzione al nuovo ordinamento secondo i termini e le modalità previste: per maggiori informazioni consultare la pagine del servizio 

 
 

Attachments


Internship and practical and tutorial activities – Medicine


Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.