Studying at the University of Verona

A.A. 2017/2018

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
INF VR - 1° anno 1° sem Oct 3, 2017 Dec 21, 2017
INF VR - 2° anno 1° sem Oct 3, 2017 Dec 21, 2017
INF VR - 3° anno 1° sem Oct 18, 2017 Dec 21, 2017
INF VR - 1° anno 2° sem Feb 1, 2018 Apr 6, 2018
INF VR - 3° anno 2° sem Feb 1, 2018 Mar 28, 2018
INF VR - 2° anno 2° sem Apr 16, 2018 Jun 15, 2018
Exam sessions
Session From To
INF VR- sessione invernale 2 anno Jan 8, 2018 Jan 29, 2018
INF VR- sessione invernale 1-3 anno Jan 8, 2018 Jan 31, 2018
INF VR- sessione estiva 1 anno (1^parte) Apr 9, 2018 Apr 20, 2018
INF VR- sessione estiva 2 anno Jun 25, 2018 Jul 18, 2018
INF VR- sessione estiva 3 anno Jul 9, 2018 Jul 31, 2018
VR- sessione estiva 1 anno (2^parte) Jul 18, 2018 Jul 31, 2018
VR- sessione autunnale 1-2-3 anno Sep 3, 2018 Sep 28, 2018
Degree sessions
Session From To
1^ SESSIONE Oct 1, 2018 Nov 30, 2018
2^ SESSIONE Mar 1, 2019 Apr 30, 2019
Holidays
Period From To
All Saints Day Nov 1, 2017 Nov 1, 2017
Festa Immacolata Concezione Dec 8, 2017 Dec 8, 2017
Vacanze natalizie Dec 22, 2017 Jan 7, 2018
Easter break Mar 30, 2018 Apr 3, 2018
Liberation Day Apr 25, 2018 Apr 25, 2018
Patron Saint Day May 21, 2018 May 21, 2018
Republic Day Jun 2, 2018 Jun 2, 2018
Other Periods
Description Period From To
INF VR 2° anno 1^ esp INF VR 2° anno 1^ esp Jan 30, 2018 Mar 28, 2018
INF VR 3° anno 1^ esp INF VR 3° anno 1^ esp Apr 4, 2018 May 18, 2018
INF VR 1° anno 1^ esp INF VR 1° anno 1^ esp Apr 23, 2018 Feb 1, 2018
INF VR 3° anno 2^ esp INF VR 3° anno 2^ esp May 28, 2018 Jul 6, 2018
INF VR 1° anno 2^ esp INF VR 1° anno 2^ esp Jun 11, 2018 Jul 17, 2018
INF VR 2° anno 2^ esp INF VR 2° anno 2^ esp Sep 3, 2018 Oct 12, 2018
INF VR 3° anno 3^ esp INF VR 3° anno 3^ esp Sep 10, 2018 Oct 19, 2018

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Medicine Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

A B C D F G L M N P R S T V Z

Accordini Simone

simone.accordini@univr.it +39 045 8027657

Adami Anna

anna.adami@univr.it 045 802 7236

Allegrini Elisabetta

elisabetta.allegrini@ospedaleuniverona.it

Ambrosi Elisa

elisa.ambrosi_01@univr.it +039 0458027288

Baggio Elda

elda.baggio@univr.it +390458124695

Barbui Corrado

corrado.barbui@univr.it +39 0458126418

Battistoni Laura

laura.battistoni@univr.it 045 802 7247

Bisoffi Zeno

zeno.bisoffi@sacrocuore.it +390456013326

Bissoli Luisa

luisa.bissoli@mail.azosp.vr.it

Bissoli Giorgia

Bombieri Cristina

cristina.bombieri@univr.it 045-8027209

Bonato Federica

federica.bonato@ospedaleuniverona.it

Bortolotti Federica

federica.bortolotti@univr.it 045 8124618

Brazzarola Paolo

paolo.brazzarola@azosp.vr.it 045 8124404

Bria Emilio

emilio.bria@univr.it +390458128124

Calabrese Massimiliano

massimiliano.calabrese@univr.it +39 045 812 4678

Calderan Laura

laura.calderan@univr.it 0458027562

Canzan Federica

federica.canzan@univr.it 0458027253- 7288

Concia Ercole

ercole.concia@univr.it 045 8128243

Constantin Gabriela

gabriela.constantin@univr.it 045-8027102

Cutolo Raffaele

raffaele.cutolo@univr.it +390458028317

Dalle Carbonare Luca Giuseppe

luca.dallecarbonare@univr.it +39 045 812 6062

Della Libera Chiara

chiara.dellalibera@univr.it +39 0458027219

De Manzoni Giovanni

giovanni.demanzoni@univr.it + 39 045 812 3905

Di Francesco Vincenzo

vincenzo.difrancesco@univr.it +39 045 8123989

Donadelli Massimo

massimo.donadelli@univr.it 0458027281

Donadello Katia

katia.donadello@univr.it +39 045 812 4311

D'Onofrio Mirko

mirko.donofrio@univr.it +39 045 8124301

Dusi Stefano

stefano.dusi@univr.it +39 045 8027124

Fabene Paolo

paolo.fabene@univr.it 0458027267

Friso Simonetta

simonetta.friso@univr.it +39 045 812 6369

Gambarin Mattia

mattia.gambarin@medicina.univr.it +39 0458124768

Giacopuzzi Simone

simone.giacopuzzi@univr.it +39 045 812 7510

Gibellini Davide

davide.gibellini@univr.it +390458027559

Girelli Domenico

domenico.girelli@univr.it 0458124791

Gottin Leonardo

leonardo.gottin@univr.it +39 045 812 7250

Leonardelli Paola

Leone Roberto

roberto.leone@univr.it 0458027612

Liziero Luciano

luciano.liziero@univr.it 0429788181/85

Lonardi Cristina

cristina.lonardi@univr.it 045/8028360

Lovato Liliana

liliana.lovato@univr.it 045 8027247

Magnan Bruno

bruno.magnan@univr.it +39 045 812 3510

Marognolli Oliva

oliva.marognolli@univr.it 045 802 7246

Nadalet Sylvain Giovanni

sylvain.nadalet@univr.it +39 045 8028848

Pellini Francesca

francesca.pellini@azosp.vr.it 045 8124967

Perbellini Luigi

luigi.perbellini@univr.it +39 045 812 4295

Piacentini Giorgio

giorgio.piacentini@univr.it +39 045 812 7120

Pietrobelli Angelo

angelo.pietrobelli@univr.it +39 045 812 7125

Poli Albino

albino.poli@univr.it 045 8027658

Porru Stefano

stefano.porru@univr.it + 39 045 812 4294

Protopapa Venera

venera.protopapa@univr.it 0458028883

Ribichini Flavio Luciano

flavio.ribichini@univr.it +39 045 812 2039

Ricci Matteo

matteo.ricci@univr.it +39 045 812 3549-3553-3575

Romanelli Maria

mariagrazia.romanelli@univr.it +39 045 802 7182

Romano Gabriele

gabriele.romano@univr.it 045 8027631

Sommavilla Michele

michele.sommavilla@aovr.veneto.it 045 8122290

Tagliaro Franco

franco.tagliaro@univr.it 045 8124618-045 8124246

Targher Giovanni

giovanni.targher@univr.it +39 045 8123748

Tinazzi Elisa

elisa.tinazzi@univr.it +39 045 812 4401

Todesco Francesca

francesca.todesco@univr.it 045/8027247

Valentini Marco

marco.valentini@univr.it 3336189605

Verlato Giuseppe

giuseppe.verlato@univr.it 045 8027628

Veronese Elisabetta

elisabetta.veronese@aovr.veneto.it

Vincenzi Silvia

silvia.vincenzi@univr.it 045 802 7253

Zanusso Gianluigi

gianluigi.zanusso@univr.it +39 0458124285

Zivelonghi Laura

lzivelonghi@aulss9.veneto.it

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

TeachingsCreditsTAFSSD
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
TeachingsCreditsTAFSSD
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

1° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)

3° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000090

Credits

9

Coordinatore

Roberto Leone

The teaching is organized as follows:

Farmacologia generale

Credits

2

Period

INF VR - 1° anno 2° sem

Academic staff

Roberto Leone

Semeiotica e fisiopatologia

Credits

2

Period

INF VR - 1° anno 2° sem

Academic staff

Francesca Pellini

Infermieristica clinica

Credits

3

Period

See the unit page

Academic staff

See the unit page

Patologia generale

Credits

2

Period

INF VR - 1° anno 2° sem

Academic staff

Stefano Dusi

Learning outcomes

------------------------
MM: FARMACOLOGIA GENERALE
------------------------
Aim of the unit of General Pharmacology within the course " Physiopathology applied to Nursing" is to give students the basics related to mechanism and use of drugs, with reference to pharmacodynamics, pharmacokinetics, pharmacoepidemiology and pharmacovigilance. Basic concepts in pharmacology prepare the nurse to the management and surveillance of pharmacological therapies and to educating patient about their medications. The General Pharmacology module is preparatory to the study of each class of drugs, starting from anti-inflammatory and antibacterial drugs. Further knowledge will be gained with the Clinical Pharmacology module.
------------------------
MM: SEMEIOTICA E FISIOPATOLOGIA
------------------------
The course introduces the student to the understanding of the basic concepts concerning the main diseases and the fundamental pathogenic processes, correlating them to the cellular alterations, of the organ function, of the homeostatic mechanisms, and to the clinical manifestations of the disease. It is also proposed to develop in the student an approach oriented to the definition of problems, to the choice of prevention and management interventions of the alterations of the various vital functions, with discussion of court cases in the classroom
------------------------
MM: INFERMIERISTICA CLINICA
------------------------
------------------------ MM: Infermieristica clinica 1 ------------------------ The course introduces the student to the basic concepts of major diseases and the fundamental pathogenetic processes correlate to cell changes, the organ function, homeostatic mechanisms, and clinical manifestations of disease. It is also proposed the study of the basic principles of pharmacology, in particular pharmacokinetic and pharmacodynamic mechanisms and introduces the student to understand and assess the benefit and risk profile of medicines. It is also proposed to develop in the student an approach oriented to the definition of the problems, the choice of prevention interventions and alterations management of respiratory function and elimination, the recognition and multidimensional assessment of pain. ------------------------ MM: Infermieristica clinica 2 ------------------------ The course introduces the student to the basic concepts of major diseases and the fundamental pathogenetic processes correlate to cell changes, the organ function, homeostatic mechanisms, and clinical manifestations of disease. It is also proposed the study of the basic principles of pharmacology, in particular pharmacokinetic and pharmacodynamic mechanisms and introduces the student to understand and assess the benefit and risk profile of medicines. It is also proposed to develop in the student an approach oriented to the definition of the problems, the choice of prevention interventions and alterations management of respiratory function and elimination, the recognition and multidimensional assessment of pain.
------------------------
MM: PATOLOGIA GENERALE
------------------------
Learning Outcomes (knowledge and skills acquired) The course introduces the student to the basic concepts of major diseases and the fundamental pathogenetic processes and allows the student to correlate them to cell changes, organ disfunction, homeostatic mechanisms, and clinical manifestations of disease.

Program

General Pharmacology
Basic principles of Pharmacology. Definition of drug, active substance, pharmaceutical product, vehicle, excipient, placebo effect Evaluation of drugs efficacy: the randomized clinical trial Bioequivalent and biosimilar drugs Italian drug market. International classification of drugs. Basic principles of mechanisms of drug action. Pharmacokinetics Pharmacotherapy Risk/benefit and cost/benefit analyses of drugs. Adverse drug reactions: mechanisms and risk factors. Antibacterial drugs: general issues and characteristics of the main classes of antibacterial drugs. Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs): epidemiology, pharmacological mechanisms, main therapeutic uses, adverse reactions
------------------------
Semeiotic and physiopathology
Fundamental needs of cells. Anemias. Hydroelectrolyte balance of the organism. Semeiotics of hydroelectrolytic imbalances Respiratory system. Outline of semiotics of the Respiratory apparact Cardiovascular system. Semeiotics of the heart. Urinary tract. Digestive system. Outline of semiotics of the digestive system
------------------------
Clinical nursing
Urinary phaseout: the signs and symptoms more frequent in urination and major alterations.The collection of a sterile urine sample. Principles of a good sleep habit, physiologic effects of spleeping, the interventions to manage the person with sleep disorders. Breathing: general assessment and definition of the main alterations- The management of oxygen therapy. Pain: pain models, mode of assessment of chronic and acute pain: guiding principles, assess the size of the pain, for measuring instruments. Bowel elimination: the more common signs and symptoms in intestinal disorders and major alterations. Breathing: general assessment and definition of the main alterations. The management of oxygen therapy. The prevention and treatment of bedsores. Venous and capillary blood sample. Emoculture and uroculture sample.
------------------------
General Pathology
Concepts of homeostasis and functional reserve of organs. The disease: definition, causes; concept of pathogenesis. • cellular pathology: General concepts: steady state of cells and tissues and its alterations. Amendments of volumetric cells (hypertrophy, atrophy, atrophy) and their causes. General concepts: inflammation as a reaction of the body to harmful agents Types of inflammation. Chronic inflammation. The healing process of a wound: Phases of wound healing: coagulation, formation of granulation tissue scarring. Complications of the healing process. General oncology. The neoplastic cell: structural and functional aspects.The causes of cancer: epidemiological and experimental data. Overview of main carcinogens . Overview of genes involved in the determinism of cancer. Systematics of neoplasms. General Hemostasis. Deficit of hemostatic mechanisms. Thrombosis: General characteristics and pathogenesis of venous and arterial thrombosis; Consequences of thrombosis. Immunology - Immune response: natural immunity and specific immunity. Overview of immune deficiencies - Autoimmunity: causes and and examples of autoimmune diseases. Examples of the most common hypersensitivity reactions.

Examination Methods

"Physiopathology applied to nursing" learning is assessed by written examination . The test includes 65 multiple-choice questions (1 correct answer out of 4-5 ). 20 questions concerning the module of Clinical Nursing, and 15 are related to each of the 3 modules General Pharmacology, Semeiotics and Physiopathology and General Pathology . The exam is passed when the student answers correctly to at least 11 questions related to Clinical Nursing and 8 concerning each of the other 3 modules.

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Conforti A., Cuzzolin L., Leone R., Moretti U., Pignataro G., Taglialatela M., Vanzetta M. Farmacologia per le professioni sanitarie Idelson-Gnocchi Sorbona 2015 978-88-7947-592-1
Pontieri GM Patologia e Fisiopatologia Generale per i corsi di laurea in professioni sanitarie (ristampa aggiornata) Edizioni Piccin, Padova 2007
Saiani L, Brugnolli A Trattato Cure Infermieristiche (Edizione 3) Idelson Gnocchi 2020
Marina Vanzetta Roberto Leone Maurizio Volterrani Farmaci e infermiere. Un prontuario per la somministrazione McGraw-Hill Education 2013
Rossi F., Cuomo V., Riccardi C Farmacologia per le professioni sanitarie (Edizione 1) Edizioni Minerva Medica 2014 9788877117878
G.M. Pontieri Elementi di Patologia generale per i corsi di laurea in professioni sanitarie (Edizione 3) Piccin 2012 978-88-299-2130-0

Tipologia di Attività formativa D e F

Academic year

Course not yet included

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Graduation

Allegati

Title Info File
pdf Indicazioni metodologiche per l'elaborazione della tesi 1487 KB, 28/06/21 

List of theses and work experience proposals

theses proposals Research area
Progetto ESPRIMO -Supportare la resilienza nei giovani con diagnosi di sclerosi multipla Clinical Psychology & Psychiatry - Clinical Psychology & Psychiatry
Progetto WITHSTAND- Supportare la resilienza negli eventi avversi in sanità The Human Mind and Its Complexity: Cognitive science, psychology, linguistics, philosophy of mind - Clinical and health psychology

Gestione carriere


Tirocinio professionalizzante

Finalità del Tirocinio
Le attività di tirocinio sono finalizzate a far acquisire allo studente competenze specifiche previste dal profilo professionale. Per conseguire tali finalità formative, si possono attivare convenzioni con strutture, che rispondano ai requisiti di idoneità per attività, dotazione di servizi e strutture.  
I 60 crediti minimi riservati al tirocinio sono da intendersi come impegno complessivo necessario allo studente per raggiungere le competenze professionali “core” previste dal rispettivo profilo professionale. 
Il tirocinio professionale comprende:
  • sessioni tutoriali che preparano lo studente all’esperienza;
  • esercitazioni e simulazioni in cui si sviluppano le abilità tecniche, relazionali e metodologiche in situazione protetta prima o durante la sperimentazione nei contesti reali;
  • esperienze dirette sul campo con supervisione;
  • sessioni tutoriali e feedback costanti;
  • compiti didattici, elaborati e approfondimenti scritti specifici e mandati di studio guidato.
 La valutazione delle competenze acquisite in tirocinio.
Le esperienze di tirocinio devono essere progettate, valutate e documentate nel percorso dello studente. Durante ogni esperienza di tirocinio lo studente riceve valutazioni formative sui suoi progressi sia attraverso colloqui e schede di valutazione.
Al termine di ciascun anno di corso viene effettuata una valutazione sommativa (certificativa) per accertare i livelli raggiunti dallo studente nello sviluppo delle competenze professionali attese. La valutazione viene effettuata da una Commissione presieduta dal Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), e composta da almeno un docente e da un Tutor professionale. Tale valutazione è la sintesi delle valutazioni formative, via via, documentate durante l’anno di corso, il profitto raggiunto negli elaborati scritti e le performance delle abilità tecniche assistenziali e relazionali dimostrate all’esame di tirocinio che può essere realizzato con esami simulati, colloqui, prove scritte applicative.
L’esame annuale di tirocinio prevede un unico appello per anno accademico, salvo particolari situazioni per le quali la commissione didattica potrà concedere un appello straordinario.
La valutazione sommativa del tirocinio sarà espressa e registrata nella carriera in trentesimi in base al livello di raggiungimento degli obiettivi. Le modalità di registrazione del voto di profitto sono:
  1. “assente”  pre-iscritto che non ha frequentato alcuna esperienza di tirocinio;
  2. “ritirato” sospensione durante il tirocinio per problemi di salute, gravidanza o per motivazioni personali;
  3. “insufficiente” non raggiungimento del livello atteso negli obiettivi formativi (anche se lo studente ha sospeso la frequenza al tirocinio o non sostenuto l’esame finale).
 Prerequisiti di accesso al tirocinio.
Il Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), ammette alla frequenza dell’esperienza di tirocinio previsto per l’anno di corso, gli studenti che hanno frequentato regolarmente:
  • le attività teoriche, in particolare gli insegnamenti delle discipline professionali dell’anno in corso e dell’anno precedente
  •  laboratori professionali ritenuti propedeutici al tirocinio
Ulteriori dettagli sono disciplinati dal Regolamento del corso di studio 
Per maggiori informazioni consultare la pagina del servizio 

Attività a scelta dello studente

Attività a scelta dello studente

Allegati


Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.