Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Economia Aziendale e Management - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

----------------------------------------------------------------------

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° 3° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° 3° English for Business and Economics - Bachelor's Degrees D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° 3° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° 3° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° 3° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° French B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° French B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° English C1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° 3° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° 3° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S008958

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/08 - MANAGEMENT

Period

Secondo semestre L dal Feb 17, 2025 al May 30, 2025.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course aims to provide the student with the basic knowledge needed to create economic and social value through the management of the system of relations with stakeholders. In terms of skills, the course aims to provide the student with the skills necessary to identify, analyze and manage relations with stakeholders, to apply the fundamental rules of negotiation, as well as to communicate effectively with them so that the various stakeholders feel involved in corporate decision-making processes in a stakeholder engagement perspective. At the end of the lessons, the student will be able to map, examine and manage relationships with stakeholders, identify and understand their needs, clarify and manage their expectations effectively, as well as apply business strategies to obtain cooperation and support to achieve business objectives, increasing trust and cooperation.

Prerequisites and basic notions

No prior knowledge is required.

Program

CONTEXT AND GENERAL REFERENCES
The global context in which the company operates.
The evolution of economic models: towards an alternative model to capitalism.
THE SUSTAINABLE BUSINESS
The business as a complex and sustainable system.
The role of stakeholders in the company's orientation towards sustainability.
The development of stakeholder engagement.
The principles of sustainable strategic management of the company.
SUSTAINABLE STRATEGIC MANAGEMENT
The company's sustainable business model.
The circular business model.
Strategies to create environmental and social value. SUSTAINABLE BUSINESS IN ACTION
Themes for sustainable business.
Models and strategies for the creation of environmental and social value.
The communication of sustainable companies.
BIBLIOGRAPHY:
Castellani Paola, Stakeholders in the sustainable management of businesses, McGraw-Hill Education, Milan, 2023.
VALIDITY OF THE EXAM PROGRAM
The exam program is valid for the academic year 2024-2025 (until January session February 2026). From June 2025 session, students will have to refer to the program for the 2024-2025 academic year.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The teaching activity is divided into lectures and the discussion of business cases through meeting with entrepreneurs and managers.

Learning assessment procedures

The exam consists of a written test with six open questions to be answered in a dedicated space.
The written test covers the various topics on the programme.
The questions are structured in such a way as to verify the level of knowledge of the topics relating to the sustainable management of the company and the management of stakeholders.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

Evaluation criteria; the evaluation is based on the following elements: general vision of the discipline, level of depth of knowledge, ability to critically apply knowledge and apply concepts to reality, language skills.

Criteria for the composition of the final grade

Composition criteria for the final grade:
- each of the answers to the six questions of the written test is assigned a score from 0 to 5 points. The final grade is equal to the sum of the scores obtained on the 6 questions. To pass the exam you must achieve a grade of at least 18/30;
- the points of the project work carried out optionally by the student are added to the evaluation of the written test.

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability