Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia e commercio - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | English for Business and Economics - Bachelor's Degrees | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
Microeconomics (2023/2024)
Teaching code
4S00239
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/01 - ECONOMICS
Period
Primo semestre (lauree) dal Sep 25, 2023 al Jan 19, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
This unit should enable students to understand how firms and consumers take their decisions and how markets are organized. Recent developments in economic theory, useful to prepare students for applied economic courses, will also be presented. The teaching methods adopted consist of lectures and exercise classes. By the end of this course, students will know how to apply the toolbox of microeconomics to analyze markets and consumers’ and firms’ behavior.
Prerequisites and basic notions
There is no mandatory requirement. However, knowledge of basic mathematical concepts is required.
Program
Consumer choice
Production and costs
Perfect competition
Monopoly
Imperfect competition and strategic behaviour
General economic equilibrium
Decision-making with risk
Asymmetric information
Textbooks
either
H.R. Varian, Intermediate Microeconomics: A Modern Approach
or
D.A. Besanko & R.R. Braeutigam, Microeconomics
Exercises can be found in many textbooks. An Italian textbook is: G.P. Cipriani & T. Fioroni, Esercizi di Microeconomia, Giappichelli, 2020.
Bibliography
Didactic methods
There will be a total of 56 hours dedicated to lessons and an additional 24 hours allocated for practice sessions. Furthermore, we will be organizing tutoring sessions to provide students with guidance and support in completing their exercises. All presentation slides utilized during the classes, teaching materials employed in the exercises and tutoring, along with links to any recorded lessons, will be made available on the university's e-learning platform. Moreover, students will have the opportunity to actively engage by completing and submitting exercises directly through the e-learning platform.
Learning assessment procedures
The examination methods are identical for attendees, non-attendees, and Erasmus students.
The final exam is exclusively in written form and comprises exercises and theory questions, which are also formulated through a multiple-choice test. The purpose of the test is to assess knowledge across various program topics, while the exercises are intended to evaluate the methodological application of acquired knowledge. In the evaluation of the multiple-choice test, a negative score is assigned for each incorrect answer, which nullifies the expected score from random responses. The exam is considered not passed if the test score is below 10/30. If it exceeds 10/30, the test score accounts for 30% of the overall assessment, while exercise scores and any open-ended questions contribute to the remaining 70%.
Students attending the course will have the opportunity to take part in 6 interim assessments. Those who participate in at least 4 of these assessments will have the chance to add up to 3 bonus points to their final grade (even if below 18). Specifically, considering only the best 4 assessments for each student, those in the top decile of the score distribution will receive 3 bonus points, those in the second-highest decile will receive 2 points, and those in the third decile will receive 1 point.
Furthermore, additional exercises may be proposed during lectures and practice sessions, either to be completed in class or at home. Performance in these exercises will also be taken into account for the potential allocation of an additional bonus point, for a maximum of 4 bonus points.
Evaluation criteria
In the multiple choice test the wrong answers are penalized and a null score is given for those not given. The penalty is such that the expected score from random answers is null. In the exercises carried out, the correctness of the procedure and the accuracy of the explanations (when requested) are also assessed.
Criteria for the composition of the final grade
Final written exam: 30% multiple choice test and 70% exercises. Up to 4 possible additional bonus points for ongoing tests and exercises carried out during the term.
Exam language
Italiano