Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia e commercio - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | English for Business and Economics - Bachelor's Degrees | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
Behavioral Economics and Finance (2023/2024)
Teaching code
4S008965
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/02 - ECONOMIC POLICY
Period
Secondo semestre (lauree) dal Feb 26, 2024 al May 31, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The major goal of this course is to provide students with a rigorous understanding of a wide array of decision processes involving key actors within advanced economic systems, with regard to both financial markets and the real economy. Several key issues within the behavioral economics and finance literature – including consumers’, firms’ and investors’ “bounded rationality” – will be addressed through lectures as well as various forms of interactive teaching managed through the E-learning platform. Students are expected to develop the ability to analyze real economy and financial market demand-supply interactions in which players’ bounded rationality plays a relevant role.
Prerequisites and basic notions
Familiarity with basic microeconomic notions is required, with special regard to the logic of consumer choice and to game theory. In this regard, the chapters focusing on consumer theory and game theory in H. Varian's “Microeconomics” handbook are recommended.
Program
1. Introduction. What is "behavioural economics"? Bounded rationality and non-selfish behaviour.
2. Part One. "Bounded rationality" in (i) firm behavior; (ii) consumer choice; (iii) demand-supply interactions and (iv) financial judgments and decision-making ("Behavioural Finance"). “Asymmetric Paternalism” and nudge-based public policies. Cognitive biases and heuristics in gambling. New determinants of risk-taking. The importance of financial literacy: the contribution of behavioral economics and finance.
3. Part Two. Standard game theory and behavioural game theory. Social dilemmas and other strategic interaction scenarios: experimental evidence on "social preferences'". Social capital and civic capital.
Bibliography
Didactic methods
The course includes both frontal teaching activities and participatory teaching actions. The latter - to be implemented through various forms of interactive teaching managed through the E-learning platform - will be systematically integrated into the frontal teaching activity in order to improve its overall effectiveness.
During the course, the specific teaching materials will be made available before each lecture on the E-Learning platform.
Further teaching materials will be provided online (e.g. op-eds from the website lavoce.info), through the E-learning service, within the specific webpage prepared for this course.
Classroom attendance, though not compulsory, is highly recommended.
Learning assessment procedures
60-minute written exam, aimed at testing students' understanding of a number of economic and social phenomena that characterize contemporary advanced economic systems and that can be fruitfully addressed through the lens of the major theoretical constructs and empirical findings (including experimental evidence) obtained in the last years within the framework of behavioural economics and behavioral finance. The exam will be based on a) multiple choice questions; b) an open-ended question and c) an exercise based on behavioral game theory topics.
Evaluation criteria
The first component of the written exam (multiple choice questions) assigns a maximum of 16 points out of 30. The second component (open-ended questions + exercise) assigns a maximum of 14 points out of 30.
Criteria for the composition of the final grade
First component: 16 points (out of 30)
Second component: 14 points (out of 30)
Exam language
Italiano