Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Editoria e giornalismo - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
A course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
One or two courses to be chosen among the following
Three courses to be chosen among the following
2° Year activated in the A.Y. 2016/2017
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
A course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
A course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
One or two courses to be chosen among the following
Three courses to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
A course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Multimedia communications theory and methods (m) (2015/2016)
Teaching code
4S02376
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-ART/06 - CINEMA, PHOTOGRAPHY AND TELEVISION
Period
Semestrino IIB dal Apr 18, 2016 al Jun 4, 2016.
Learning outcomes
Objective of this course is to provide students theoretical and practical tools to create a transmedia communication project. We will refer to concepts such as multimedia, cross-media and transmedia to clarify specific features and fundamental differences in order to identify useful steps to create and implement a complete and original project.
We will use examples and best practices - especially in English - as part of the course related also to marketing communication, journalism and public relations.
Examination Methods
In base alla composizione dell'aula sarà deciso se l'esame consisterà in lavori di gruppo o singoli. Di fatto, l'esame sarà realizzato in forma orale con esposizione di un project work (ideazione di un progetto transmediale secondo le indicazioni date durante il corso) il cui tema sara' preventivamente concordato a lezione e presentato nelle prime due lezioni. Inoltre sarà verificata la preparazione con domande orali su un testo intero (G. Rodari) e su parti di testi, che comporranno una dispensa che sarà disponibile al Centro Copia in via San Francesco (ATTENZIONE NEL CORSO DELL'A.A. 2015-16 LA DISPENSA SARA' DIVERSA DAGLI ANNI PRECEDENTI E APPENA DISPONIBILE - ENTRO I PRIMI DI MAGGIO - LA DOCENTE LO COMUNICHERA' A LEZIONE).
1. Gianni Rodari (1974), "Grammatica della fantasia", casa editrice a scelta, si consiglia Einaudi (per intero).
I BRANI DELLA DISPENSA DEI FREQUENTANTI SONO TRATTI DA:
2. Andrea Fontana (2009), "Manuale di Storytelling", Rizzoli, Milano (alcuni capitoli - dispensa) e stesso autore altri testi.
3. Andrea Philips (2012), "A creator's guide to transmedia storytelling", McGraw Hill, New York (alcuni capitoli, in inglese - nella dispensa).
4. Max Giovagnoli (2013), "Transmedia Storytelling", Apogeo Next, Milano (alcuni capitoli - nella dispensa)
5. Henry Jenkins (2006), "Cultura convergente", Apogeo, Milano (introduzione- nella dispensa).
6. Articoli da Internet ed altre fonti.
Si consiglia anche la lettura, non obbligatoria di:
6. Andrea Bettini (2015), Non siamo mica la Coca-Cola, ma abbiamo una bella storia da raccontare. Usare il Corporate Storytelling senza essere una multinazionale", Franco Angeli, Milano.
ATTENZIONE: Per i NON frequentanti si richiede la preparazione di RODARI per intero come per i frequentanti e in aggiunta i testi di Fontana (Manuale di Storytelling) e quello di Giovagnoli per INTERO. Ad essi si aggiunge sempre la dispensa denominata NON FREQUENTANTI (che sarà diversa da quella dei frequentanti e che si troverà nella nuova versione A.A. 2015-16 al Centro Copia di via San Francesco, accanto alla Biblioteca Frinzi, entro il 10 maggio 2016). I non frequentanti NON devono preparare il project work.
Si consiglia ai NON frequentanti di contattare via email per dubbi la docente almeno 1 mese prima della data di esame prescelta: tiziana.cavallo@univr.it
Eventuali altri materiali (articoli, capitolo di libri e altri materiali) saranno indicati a lezione. La maggior parte del materiale usato a lezione - in versione file - sarà caricato sulla piattaforma di ELearning d'Ateneo dove saranno anche inseriti altri avvisi e/o informazioni sul corso.