Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
6
A
L-FIL-LET/02
6
A
L-FIL-LET/04
6
A
L-FIL-LET/09
Foreign language
6
E
-

2° Year   activated in the A.Y. 2019/2020

ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
2 courses to be chosen among the following
6
B
L-ANT/01

3° Year   activated in the A.Y. 2020/2021

ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
6
A
L-FIL-LET/02
6
A
L-FIL-LET/04
6
A
L-FIL-LET/09
Foreign language
6
E
-
activated in the A.Y. 2019/2020
ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
2 courses to be chosen among the following
6
B
L-ANT/01
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°
Between the years: 1°- 2°- 3°
Other activitites
6
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S02191

Credits

12

Coordinator

Patrizia Basso

Language

Italian

Also offered in courses:

The teaching is organized as follows:

I MODULO PARTE (I)

Credits

6

Period

Sem 2A

Academic staff

Patrizia Basso

II MODULO PARTE (P)

Credits

6

Period

Sem 2B

Learning outcomes

Conoscenza delle problematiche inerenti l’archeologia come studio della cultura materiale e della storia dell’arte greca e romana (architettura- pittura- scultura- arti minori).
Conoscenza degli strumenti metodologici fondamentali per la lettura approfondita dell’opera d’arte e per un suo corretto inserimento nel contesto storico.

Bibliography

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
R. Martin Architettura greca 1980
E. Lippolis, M. Livadotti, G. Rocco Architettura greca. Storia e monumenti del mondo della polis dalle origini al V secolo Mondadori Bruno 2007
R. Francovich e D. Manacorda Dizionario di archeologia Laterza 2006
C. Malacrino Ingegneria dei Greci e dei Romani Arsenale editrice 2013
P. Gros L'architettura romana. Dal inizi del III secolo a.C. alla fine dell'alto Impero.I monumenti pubblici I Longanesi 2001
J.-P. Adam L'arte di costruire presso i Romani. Materiali e tecniche Longanesi 1988
M. Bolla Verona romana Cierre Edizioni 2015
G. Bejor, M. Castoldi, C. Lambrugo Arte greca. Dal decimo al primo secolo a.C. Mondadori Università 2013 I seguenti paragrafi: Capitolo 1, paragrafi: 1.1, 1.3, 1.4 Capitolo 2, paragrafi: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5 Capitolo 3, paragrafi: 3.1, 3.3, 3.5, 3.6, 3.7, 3.9, 3.10 Capitolo 4, paragrafi: 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 4.6 Capitolo 5, paragrafi: 5.1, 5.2, 5.4, 5.5 Capitolo 6, paragrafi: 6.3, 6.4 Capitolo 7, paragrafi: 7.1, 7.2.1, 7.2.2, 7.3, 7.4 Capitolo 8, paragrafi: 8.1, 8.2.2, 8.2.6, 8.4, 8.5
M. Papini Arte romana Mondadori Università 2016 I seguenti paragrafi: Capitolo 10, pp. 291-319. Capitolo 11, pp. 320-344. Capitolo 13, pp. 361-383. Capitolo 16, pp. 424-449. Capitolo 17, pp. 450-466.
G. Bejor, M. Castoldi, C. Lambrugo, E. Panero Botteghe e artigiani Mondadori Università 2012 I seguenti paragrafi: Capitolo 3, paragrafi: 3.1, 3.2 Capitolo 5

Examination Methods

Come si è detto per ill programma, anche per le modalità d'esame vedi le specifiche voci dei due moduli i e p.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE