Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Beni culturali - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
6
A
L-FIL-LET/02
6
A
L-FIL-LET/04
6
A
L-FIL-LET/09
Foreign language
6
E
-

2° Year   activated in the A.Y. 2019/2020

ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
2 courses to be chosen among the following
6
B
L-ANT/01

3° Year   activated in the A.Y. 2020/2021

ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
6
A
L-FIL-LET/02
6
A
L-FIL-LET/04
6
A
L-FIL-LET/09
Foreign language
6
E
-
activated in the A.Y. 2019/2020
ModulesCreditsTAFSSD
1 course to be chosen among the following
2 courses to be chosen among the following
6
B
L-ANT/01
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°
Between the years: 1°- 2°- 3°
Other activitites
6
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S004606

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-ART/02 - HISTORY OF MODERN ART

Period

Sem. 1B dal Nov 19, 2018 al Jan 12, 2019.

Learning outcomes

Il corso è dedicato alla definizione e alla contestualizzazione dei principali soggetti che hanno caratterizzato la storia dell’arte dal Medioevo al XIX secolo, nonché all’illustrazione dei principali metodi di analisi. Le lezioni si concentreranno su:
- Periodizzazione e denominazione
- Analisi di alcuni temi: la figura dell’artista; i principali generi; la prospettiva; il problema del tempo nelle arti figurative.
- I principali metodi di analisi delle opere d’arte
Il corso sarà integrato da seminari dedicati all’approfondimento di alcuni temi (36 ore).
I seminari sono vivamente consigliati.
L'obiettivo del corso è di fornire agli studenti gli strumenti fondamentali per riconoscere autonomamente gli stili principali e le iconografie prevalenti della storia dell'arte; riconoscere i generi più diffusi, la loro genesi e la loro fortuna; affrontare criticamente i problemi connessi alle denominazioni, alla periodizzazione e alla divisione per generi; conoscere le fonti primarie essenziali; conoscere i principali strumenti di consultazione per la ricerca bibliografica. Durante il corso, gli studenti sono costantemente invitati a verificare direttamente sulle opere d'arte (le cui immagini sono proposte a lezione e caricate sulla piattaforma elearning) la validità di quanto appreso; inoltre, gli studenti sono invitati a prendere atto e ad esprimersi sulle problematiche insite in alcune opere d'arte, in modo che possano sviluppare autonome capacità di analisi e di autonoma revisione dei concetti appresi.

Program

Periods and designations: themes and features of the main periods in Art History
Genres (i.e. definitions and characteristics of the ‘pittura di storia’; still life; veduta and capriccio, etc.)
Methodological approaches (mainly formal reading; iconographic and iconological analysis)
Religious and profane iconographies (mainly with regard to ‘Sacra conversazione’; the most common classical sources; iconographic attributes, etc.).

References: students must accompany their work with one of the handbooks (in 5 or 6 volumes) proposed in the list of references. Students must choose only one of the handbooks (Terraroli or De Vecchi-Cerchiari). Alternatively, different handbooks are admitted, but they must possess the same degree of accuracy.
The texts by Pinelli and Galesso are compulsory.

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Valerio Terraroli Arte Skira-Bompiani 2012 I manuali consigliati sono due: Terraroli e De Vecchi Cerchiari. Lo studente dovrà sceglierne solo uno.
Pierluigi De Vecchi, Edda Cerchiari Arte nel tempo Bompiani 1995
Antonio Pinelli La storia dell'arte. Istruzioni per l'uso Laterza 2009
Guido Galesso Parole per vedere Pensa Multimedia 2006

Examination Methods

Written exam. Students are asked to recognise and describe: the main formal features characterising the periods analysed during the course; the main iconographies and, when possible, their sources (sacred or profane texts; myths; treatises, etc.); the main genres and the most relevant debates about art topics.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE