Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno 1
Seconda lingua straniera anno 1
Prima letteratura e cultura straniera anno 1
German literature and culture 1
Seconda letteratura e cultura straniera anno 1
German literature and culture 1
2° Year activated in the A.Y. 2015/2016
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-russo
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-russo
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-inglese
English literature and culture 2
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-inglese
English literature and culture 2
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-tedesco
German literature and culture 2
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-tedesco
German literature and culture 2
Prima lingua straniera anno 2
Seconda lingua straniera anno 2
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-spagnolo
Spanish literature and culture 2
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-spagnolo
Spanish literature and culture 2
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-francese
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-francese
Geography of communication and international trade
3° Year activated in the A.Y. 2016/2017
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno 3
Seconda lingua straniera anno 3
Principles of international marketing
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno 1
Seconda lingua straniera anno 1
Prima letteratura e cultura straniera anno 1
German literature and culture 1
Seconda letteratura e cultura straniera anno 1
German literature and culture 1
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-russo
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-russo
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-inglese
English literature and culture 2
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-inglese
English literature and culture 2
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-tedesco
German literature and culture 2
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-tedesco
German literature and culture 2
Prima lingua straniera anno 2
Seconda lingua straniera anno 2
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-spagnolo
Spanish literature and culture 2
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-spagnolo
Spanish literature and culture 2
Prima letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-francese
Seconda letteratura e cultura straniera o materia d'area anno 2-francese
Geography of communication and international trade
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno 3
Seconda lingua straniera anno 3
Principles of international marketing
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Spanish literature and culture 2 [Cognomi M-Z] (2015/2016)
Teaching code
4S002908
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Spanish
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-LIN/05 - SPANISH LITERATURE
Period
I semestre dal Oct 1, 2015 al Jan 9, 2016.
Learning outcomes
The course aims at providing skills and critical instruments for understanding Spanish literature and culture of the Golden Age within their historical and social context. The course will develop abilities of textual reading and analysis of fundamental texts both in prose (Don Quijote) and verse (Garcilaso de la Vega, Santa Teresa de Jesús, Luis de León, San Juan de la Cruz…)
At the end of the course students:
- will acquire knowledge about the literature of the Golden Age within its historical and social context (genres and authors…);
- will be able to recognize the main features of the Spanish literature of the Golden Age, with regard to those of Cervantes’ “Don Quijote”;
- will acquire knowledge about the epistemological foundations of the discipline and the main characteristics of Spanish literature and culture of the 16th and 17th centuries.
Espanol
El curso, dividido en dos partes, entiende proporcionar competencias y herramientas críticas para la comprensión de la literatura española de los Siglos de Oro en su contexto histórico y social, con particular atención a la prosa, a la poesía y al Don Quijote de Miguel de Cervantes.
Program
SYLLABUS
The lessons will be divided into two parts:
*Antología comentada de la literatura española. Historia y textos. Siglo XVI, a cura di Andrés Amorós, Madrid, Castalia, 2007.
*M. de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, ed. Francisco Rico, Madrid, Alfaguara, 2016.
[Miguel de Cervantes, El ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha, ed. F. Rico. Madrid: Centro Virtual Cervantes, 1997. http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote]
* M. de Cervantes, Novelas ejemplares, Madrid, Cátedra.
*M. Socrate, Il riso maggiore di Cervantes, Firenze, La Nuova Italia, 1998, pp.129-220 (sobre la vida de Cervantes, páginas 1-54; sobre el Quijote, páginas 55-128).
FIRST PART:
los reyes católicos; el imperio de Carlos V; el legado de Erasmo de Rotterdam; la reforma protestante y sus consecuencias; la Contrarreforma; la época de Felipe II; moros, judíos y moriscos: sus expulsiones; los géneros literarios: el Lazarillo de Tormes; la picaresca, los libros de caballerías, la novela pastoril, bizantina, morisca. La poesía española: el petrarquismo, Garcilaso de la Vega, Santa Teresa de Jesús, Luis de León, San Juan de la Cruz…
SECOND PART: reading, analysis and comment of Don Quijote de la Mancha.
Recommended but not required critical bibliography:
- Mario Socrate, Il riso maggiore di Cervantes, Firenze, La Nuova Italia, 1998, pp. 129-220 (sobre la vida de Cervantes, páginas 1-54; sobre el Quijote, páginas 55-128).
- M. G. Profeti (a cura di), L’età d’oro della letteratura spagnola: Il Cinquecento, Firenze, La Nuova Italia, 1997.
- A. Spagnoletti, Il mondo moderno, Bologna, Il Mulino, 2005.
- J. H. Elliott, La Spagna imperiale. 1469-1716, Bologna, Il Mulino, 2006.
- Historia de la literatura española, 2. La conquista del clasicismo 1500-1598, Jorge García López, Eugenia Fosalba y Gonzalo Pontón, Barcelona, Crítica, 2010.
- H. Rawlings, L’inquisizione spagnola, Bologna, Il Mulino, 2008.
- AA. VV., Alle radici dell’Europa. Mori, giudei e zingari nei paesi del Mediterraneo occidentale (Volume I: secoli XV-XVII), a cura di F. Gambin, Firenze, Seid, 2008.
- AA. VV,, Alle radici dell’Europa. Mori, giudei e zingari nei paesi del Mediterraneo occidentale (Volume II: secoli XVII-XIX), a cura di F. Gambin, Firenze, Seid, 2009.
- A. Vanoli, La reconquista, Bologna, Il Mulino, 2009.
- Po-chia Hsia, R. La controriforma. Il mondo del rinnovamento cattolico (1540-1770), Bologna, Il Mulino, 2009.
- G. Bessong, I sefarditi, Bologna, Il Mulino, 2010.
- F. Márquez Villanueva, Moros, moriscos y turcos en Cervantes. Ensayos críticos, Barcelona, Bellaterra, 2010.
- A. M. Paramio; J. C. Villaverde Amieva; A. I. Beneyto Lozano, Memoria de los Moriscos, escritos y relatos de una diáspora cultural, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010.
- P. de Valencia, Trattato sui moriscos di Spagna, introduzione, edizione e note di Felice Gambin. Alla traduzione ha collaborato Silvia Monti, Pisa, ETS, 2013.
On Cervantes’ life, seen, among others, Jorge García López, Cervantes: La figura en el tapiz. Itinerario personal y vivencia intelectual, Barcelona, Pasado&Presente, 2015.
Espanol
BIBLIOGRAFIA OBBLIGATORIA
- Antología comentada de la literatura española. Historia y textos. Siglo XVI, a cura di Andrés Amorós, Madrid, Castalia, 2007 [All’inizio del corso verranno indicati i capitoli e i testi antologici che formano parte del programma d’esame].
- M. de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, ed. di L. A. Murillo, Madrid, Castalia, 2 voll. (Altre edizioni andranno concordate con il docente).
- M. Socrate, Il riso maggiore di Cervantes. Le opere e i tempi, Firenze, la Nuova Italia, 1998, soprattutto pp. 1-37 e pp. 55-128.
Il corso è diviso in due parti.
la prima parte del corso verterà sui seguenti argomenti:
i re cattolici; l’avvento dell’impero di Carlo V; l’influenza in Spagna del pensiero di Erasmo da Rotterdam; la Riforma protestante e le sue conseguenze; la controriforma; l’epoca di Filippo II; i moriscos e la loro espulsione; il romanzo: picaresco, cavalleresco, pastorale, moresco, bizantino; la poesia spagnola del Cinquecento: il petrarchismo e Garcilaso de la Vega; la letteratura mistica e ascetica: Santa Teresa d’Avila, San Juan de la Cruz, Luis de León.
La seconda parte del corso riguarderà il Don Chisciotte di Miguel de Cervantes. La lettura del testo in spagnolo è obbligatoria; i capitoli più importanti saranno indicati durante il corso.
Per consultazione, solo per consultazione:
Edizione elettronica annotata: Miguel de Cervantes, El ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha, ed. F. Rico. Madrid: Centro Virtual Cervantes, 1997. http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote
Ulteriore bibliografia critica sarà fornita durante il corso in modalità e-learning
LETTURE DI APPROFONDIMENTO:
- C. Samonà; G. Mancini; F. Guazzelli; A. Martinengo, La letteratura spagnola. I secoli d’oro, Milano, Biblioteca Universale Rizzoli.
- M. G. Profeti (a cura di), L’età d’oro della letteratura spagnola: Il Cinquecento, Firenze, La Nuova Italia, 1997.
- A. Spagnoletti, Il mondo moderno, Bologna, Il Mulino, 2005.
- J. H. Elliott, La Spagna imperiale. 1469-1716, Bologna, Il Mulino, 2006.
- H. Rawlings, L’inquisizione spagnola, Bologna, Il Mulino, 2008.
- AA. VV., Alle radici dell’Europa. Mori, giudei e zingari nei paesi del Mediterraneo occidentale (Volume I: secoli XV-XVII), a cura di F. Gambin, Firenze, Seid, 2008.
- AA. VV,, Alle radici dell’Europa. Mori, giudei e zingari nei paesi del Mediterraneo occidentale (Volume II: secoli XVII-XIX), a cura di F. Gambin, Firenze, Seid, 2009.
- A. Vanoli, La reconquista, Bologna, Il Mulino, 2009.
- Po-chia Hsia, R. La controriforma. Il mondo del rinnovamento cattolico (1540-1770), Bologna, Il Mulino, 2009.
- G. Bessong, I sefarditi, Bologna, Il Mulino, 2010.
- F. Márquez Villanueva, Moros, moriscos y turcos en Cervantes. Ensayos críticos, Barcelona, Bellaterra, 2010.
- A. M. Paramio; J. C. Villaverde Amieva; A. I. Beneyto Lozano, Memoria de los Moriscos, escritos y relatos de una diáspora cultural, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010.
- P. de Valencia, Trattato sui moriscos di Spagna, introduzione, edizione e note di Felice Gambin. Alla traduzione ha collaborato Silvia Monti, Pisa, ETS, 2013.
- R. Odicino; C. Campos Ch.; M. E. Sánchez, Gramática española, Torino, Utet, 2014
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
AAVV | Antología comentada de la literatura española | castalia | 2006 | ||
M. de CERVANTES | Don Quijote de la Mancha, ed. Francisco Rico | Alfaguara | 2016 | ||
M. de CERVANTES | Novelas ejemplares | Cátedra, Castalia et alii | 2016 |
Examination Methods
Attending students will take a self-assessment test (verifica in itinere) during the course. The grade given will be part of the final grade. The self- assessment test will be done only once (in December).
Students who pass the written exam will have to prepare, for the oral examination, only the second part, which consists on the reading and commenting of Don Quijote.
In order to take the oral exam, students need to have already passed both Lingua spagnola 1 (Spanish Language 1) and Letteratura spagnola 1 (Spanish Literature 1). All students are allowed to take part on the self-assessment test (prova in itinere).
The syllabus is the same for non-attending students. Students who cannot attend the lessons are kindly invited to get in touch with the professor.