Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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Sem. IA | Sep 25, 2017 | Nov 11, 2017 |
Sem. IB | Nov 13, 2017 | Jan 20, 2018 |
Sem. IIA | Feb 26, 2018 | Apr 21, 2018 |
Sem. IIB | Apr 23, 2018 | Jun 9, 2018 |
Session | From | To |
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Sessione Invernale | Jan 22, 2018 | Feb 24, 2018 |
Sessione Estiva | Jun 11, 2018 | Jul 28, 2018 |
Sessione Autunnale | Aug 27, 2018 | Sep 22, 2018 |
Sessione Straordinaria | Jan 14, 2019 | Feb 16, 2019 |
Session | From | To |
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Sessione Estiva | Jul 16, 2018 | Jul 21, 2018 |
Sessione Autunnale | Nov 12, 2018 | Nov 17, 2018 |
Sessione Primaverile | Apr 1, 2019 | Apr 6, 2019 |
Period | From | To |
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All Saints Day | Nov 1, 2017 | Nov 1, 2017 |
Immaculate Conception | Dec 8, 2017 | Dec 8, 2017 |
Christmas break | Dec 22, 2017 | Jan 7, 2018 |
Easter break | Mar 30, 2018 | Apr 3, 2018 |
Liberation Day | Apr 25, 2018 | Apr 25, 2018 |
Labour Day | May 1, 2018 | May 1, 2018 |
Patron Saint Day | May 21, 2018 | May 21, 2018 |
Republic Day | Jun 2, 2018 | Jun 2, 2018 |
Summer break | Aug 13, 2018 | Aug 18, 2018 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Migliorati Lorenzo
lorenzo.migliorati@univr.it 045802 8135Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year activated in the A.Y. 2018/2019
Modules | Credits | TAF | SSD |
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3° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Computer Science and Multimedia (2018/2019)
Teaching code
4S02405
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
INF/01 - INFORMATICS
Period
Sem. 1A dal Sep 24, 2018 al Nov 10, 2018.
Learning outcomes
Il corso è finalizzato a fornire agli studenti conoscenze teoriche e abilità pratiche sulle applicazioni dell’informatica e della multimedialità nella società contemporanea, con un focus specifico sull’educazione e sulla didattica.
- CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Alla fine del corso gli studenti dovranno essere in grado di:
1. apprendere la terminologia specifica, fatta di termini, concetti, modi di dire e immagini simboliche, propri del mondo dell’informatica e della multimedialità; comprendere il senso di questo linguaggio all’interno del mondo dell’educazione;
2. conoscere i sistemi operativi di uso più comune presenti nell’informatica, e gli strumenti tecnologici della multimedialità, che possono essere a supporto delle diverse forme di attività didattica ed educativa;
3. approfondire la conoscenza delle implicazioni del mondo digitale sul modo di vivere, di pensare e di comunicare del mondo contemporaneo.
- CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Alla fine del corso gli studenti dovranno essere in grado di:
1. approfondire la comprensione delle conoscenze acquisite attraverso il costante riferimento ad esempi pratici, allo studio di casi e alla riflessione sulle “buone pratiche”;
2. sviluppare la capacità degli studenti di riflettere sulle potenzialità, anche educative, presenti nell’utilizzo del web e dei social network.
Program
PART ONE: INFORMATION TECHNOLOGY AND MULTIMEDIA
M1. Main concepts of computer science. Hardware and software
- Unit 1. The information technology in Matrix Era
- Unit 2. The Unbearable Lightness of integrated circuits
- Unit 3. What is not hardware is software
M2. Applications of information technology in contemporary society: Office Automation, Internet, Web social network, management software, e-government, industrial automation, Artificial Intelligence and Neural Networks
- Unit 4. The new digital office
- Unit 5. Internet = Web?
- Unit 6. Web 2.½
- Unit 7. I've seen things you people ...
M3. Introduction to multimedia technology and to digital file formats (text, images, audio and video)
- Unit 8. New York, New York
M4. Multimedia applications: creation of presentations, online entertainment and augmented reality
- Unit 9. The art of presentation
- Unit 10. Homo Ludens
PART TWO: INFORMATION AND MULTIMEDIA TECHNOLOGY FOR EDUCATION AND TRAINING
M5. Information technology and instructional design: Instructional Design, Multimedia Learning, concept maps and ontologies
- Unit 11. Multimedia Learning
- Unit 12. Frames of knowledge
M6. Hardware devices for e-learning and m-learning
- Unit 13. Tools to learn
M7. Learning objects, learning and assessment software simulations and e-learning
- Unit 14. Learning Objects and surroundings
- Unit 15. The new alliance
M8. LMS platforms and "social" environments for collaborative learning
- Unit 16. Virtual Agora
- Unit 17. Cl@ssmates
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
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Giulio Xhaet, Francesco Derchi | Digital skills: Capire, sviluppare e gestire le competenze digitali (Edizione 1) | Hoepli | 2018 | 9788820384647 | Disponibile anche in formato e-book |
Gaetano Bruno Ronsivalle, Simona Carta, Marisa Orlando | .GET Guida all’Education Technology Informatica e multimedialità per educatori, docenti e professionisti della formazione | Maggioli Editore | 2013 | 8838777905 | |
Daniele Angeloni, Paolo Cardini, Gaetano Bruno Ronsivalle | Il Coding nella Scuola primaria. Guida pratica per l’insegnamento del Coding con Code.org, Scratch e Minecraft (Edizione 2) | Docendum-Wemole | 2017 | 8892675745 | Disponibile anche in formato e-book |
Laurent Alexandre | La guerra delle intelligenze. Intelligenza artificiale «contro» intelligenza umana | EDT | 2018 | 8859247322 | Disponibile anche in formato e-book |
Examination Methods
STRUCTURE OF EXAM
The exam consists of two steps:
STEP 1 ---------------------------
Written exam (mandatory) to evaluate the knowledge acquired by students in the classroom and / or through individual learning. In particular, a questionnaire will be administered in a computer room through the LMS of the University: https://elearning.univr.it/j/index.php.
The questionnaire will be composed of items (questions) of different types. The questions will be related to the objectives of the basic educational program.
Coursebook - G.B. Ronsivalle, S. Carta, M. Orlando, .GET Guida all’Education Technology. Informatica e multimedialità per educatori e professionisti della formazione. Maggioli Editore, 2013. ISBN: 8838777905
STEP 2 ---------------------------
Oral exam (optional). Students can choose one of the following tests:
--- 2.A Oral interview for the assessment of the knowledge acquired by students through the reading and study of one of the following texts:
- D. Angeloni, P. Cardini, G. B. Ronsivalle, Il Coding nella Scuola primaria. Guida pratica per l’insegnamento del Coding con Code.org, Scratch e Minecraft, Docendum & WeMole, 2016.
- G. Xhaet, F. Derchi. Digital Skills. Capire, sviluppare e gestire le competenze digitali, Hoepli, 2018.
- L. Alexandre, La guerra delle intelligenze. Intelligenza artificiale «contro» intelligenza umana, EDT, 2018.
--- 2.B. Creation and discussion of a multimedia presentation. In particular, the student will be able to produce a multimedia presentation for teaching on a topic agreed with the teacher, by applying the principles of Multimedia Learning and Presentation Design techniques. For this purpose the teacher will do some lessons in a computer room for the acquisition of digital skills for editing texts/images/audio/video and creating multimedia presentations.
CRITERIA FOR THE FINAL EVALUATION
The threshold of the written test (Step 1) is equal to 60% (18/30). This test is mandatory. Students who fail the test must repeat the entire exam in one of the following sessions.
The oral test (Step 2) is optional. To access the oral test you must pass the written test (Step 1). Students who pass the written questionnaire can choose one of the following options:
A. request the verbalization of the vote;
B. access to the oral test (Step 2), in order to improve their final score and get the “laude”. The oral test (Step 2) can not determine any reduction of the score of the written test. The oral exam can be achieved with a maximum of 6 points out of 30. These points will be added to the points already obtained in the written test (Step 1). If the end result greater than 30/30, the excess points will be converted to "laude".
Type D and Type F activities
Modules not yet included
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
Documents
Title | Info File |
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Adempimenti amministrativi domanda di laurea Marzo/Aprile 2025 a.a.2023/2024 | pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
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Ambienti e contesti di lavoro con minori | Various topics |
Analisi dei personal network di sostegno | Various topics |
comunicazioni relative alla tesi | Various topics |
Il teatro come contesto educativo | Various topics |
I processi di globalizzazione culturale nella società contemporanea | Various topics |
La social network analysis applicata allo studio dei contesti educativi | Various topics |
L'educatore ed i progetti europei | Various topics |
L'impegno associativo in ambito educativo | Various topics |
Politiche sociali e contesti educativi | Various topics |
Progetti di collaborazione con le istituzioni scolastiche | Various topics |
PROPOSTE TESI AMBITO GEOGRAFICO | Various topics |
Scuola e capitale sociale | Various topics |
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Student mentoring
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
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1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Stage e Tirocini
Le ulteriori attività formative (crediti F) sono interamente coperte dall’attività di tirocinio “indiretto” (1 cfu) da svolgersi nel secondo anno e di tirocinio “diretto” (14 cfu) da svolgersi presso enti convenzionati per un numero complessivo di 15 cfu (375 ore). Chi è iscritta/o al curriculum servizi per l’infanzia è tenuta/o a svolgere il tirocinio presso nidi e servizi per la prima infanzia per almeno il 50% delle ore.
Il tirocinio professionalizzante (375 ore, pari a 15 cfu), è obbligatorio sia nella sua forma diretta che indiretta.
Il tirocinio indiretto, della durata di 25 ore a frequenza obbligatoria al 75%, si svolge in Università per 20 ore e in forma di lavoro individuale per 5 ore e consiste in un accompagnamento iniziale delle/degli studenti da parte dei tutor attraverso un percorso formativo dotandoli di conoscenze e strumenti adeguati a osservare, comprendere e rielaborare criticamente l’esperienza di tirocinio nei servizi educativi e ad affrontare il tirocinio negli enti con metodo e consapevolezza. Il percorso, da attuare in gruppi da 20-25 persone sotto la supervisione di un tutor, risponde alle esigenze costantemente espresse sia dalle/dagli studenti stessi sia dalle parti sociali che dai referenti degli enti convenzionati.
Il tirocinio diretto si propone di raggiungere i seguenti obiettivi:
- fare esperienza diretta di attività professionali, che richiedono un livello di preparazione al lavoro educativo;
- approfondire in particolare il rapporto tra preparazione teorica, acquisita mediante lo studio, ed esperienza pratica, tra mondo del sapere e della cultura e mondo del lavoro e delle professioni;
Al termine del tirocinio diretto lo studente deve presentare una relazione scritta, nella modalità concordata con il tutor accademico.
Nuove Linee Guida per il tirocinio di Scienze dell'educazione.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Documents
Title | Info File |
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Aggiornamenti del 18 marzo 2021 - svolgimento tirocinio per studenti in zona rossa | pdf, it, 302 KB, 16/07/21 |
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41