Studiare
In questa sezione è possibile reperire le informazioni riguardanti l'organizzazione pratica del corso, lo svolgimento delle attività didattiche, le opportunità formative e i contatti utili durante tutto il percorso di studi, fino al conseguimento del titolo finale.
Piano Didattico
Queste informazioni sono destinate esclusivamente agli studenti e alle studentesse già iscritti a questo corso.Se sei un nuovo studente interessato all'immatricolazione, trovi le informazioni sul percorso di studi alla pagina del corso:
Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Immatricolazione dal 2025/2026Il piano didattico è l'elenco degli insegnamenti e delle altre attività formative che devono essere sostenute nel corso della propria carriera universitaria.
Selezionare il piano didattico in base all'anno accademico di iscrizione.
1° Anno
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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2° Anno Attivato nell'A.A. 2014/2015
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Legenda | Tipo Attività Formativa (TAF)
TAF (Tipologia Attività Formativa) Tutti gli insegnamenti e le attività sono classificate in diversi tipi di attività formativa, indicati da una lettera.
Comunicazione di mercato e frontiere del marketing (2013/2014)
Codice insegnamento
4S02510
Docenti
Coordinatore
Crediti
9
Lingua di erogazione
Italiano
Settore Scientifico Disciplinare (SSD)
SECS-P/08 - ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE
Periodo
primo semestre dal 23 set 2013 al 10 gen 2014.
Sede
VERONA
Obiettivi formativi
Il corso si propone di approfondire le tematiche della comunicazione d’impresa analizzandola in prospettiva di Marketing verso la comprensione e la costruzione di un adeguato Communication Mix, con attenta gestione e verifica dei risultati di comunicazione. Le nuove tendenze del marketing sono inoltre analizzate. Lo studente al termine del corso avrà gli strumenti adeguati per comprendere le dinamiche utili alla decisione, pianificazione, gestione e valutazione della comunicazione aziendale.
Programma
Coordinatore del Corso: prof. Antonio Borghesi
Altro docente:Prof. Paola Signori
Dettaglio del programma:
I. INTRODUCTION TO MARKETING COMMUNICATIONS
1. Introduction to Marketing Communications
Meaning in Communications.How Marketing Communications Links to Buyer Behaviour. Brand Narrative in Marketing Communications. Trans-Media and Media-Neutral Planning in Communications.
2. How Marketing Communications Works
Branding and the Power of Marketing Communications. Brand Encounters. Brand Conversations . The Mechanics of the Marketing Communications Process. Conventional Approaches to How Marketing Communications Works. The Influence of Intermediaries in the Dissemination of Information. Word of Mouth and Peer-to-Peer Communications . Different Marketing Communications Process Perspectives. Approaches to How Consumers Process Marketing Communications in Making Purchase Decisions
II. ANALYSIS AND PLANNING FOR MARKETING COMMUNICATIONS
3. Analysis of Target Audiences
Marketing Communications and Buyer Behaviour. The Nature of Consumer Decisions . The Role of Marketing Communications in Consumer Decision Making. Products, Consumers and Situations.
4. Effects and Objectives
Target Audience Segmentation. Communication Effects. Communication Objectives.
5. Strategy and Planning
Why do Marketing Communications have to be Integrated? Is it Promotional Strategy or Marketing Communications Strategy? The 5Rs of Marketing Communications Planning. Strategic Marketing Communications. The Contexts of Marketing Communications. Planning Marketing Communications. Campaign Planning Framework. Setting Budgets for Marketing Communications.
6. Strategic Positioning
Planning for Brand Positioning. Brand Positioning Strategy and Tactics. Positioning from a Customers Perspective. Positioning and Categorization. Positioning the Product Category. Changing Category Perceptions. Positioning in New and Emerging Market. Positioning in Mature Markets. Positioning in Different Contexts.
7. Tactics and Techniques of Positioning
The Link between Positioning Strategy and Tactics. Communication Effects Required. Tactical Positioning Guidelines. Brand Name. Logotypes. Typefaces. Packaging. Other Tactical Elements.Improve the Position. The Cumulative Memetic Effects of Positioning.
III. IMPLEMENTATION AND CONTROL OF MARKETING COMMUNICATIONS
8. Building Brand Equity
Understanding what Branding is. Dimensions of Brands. Functions of Branding. Introducing Brand. Equity. Brand Identity. Brand Personality. Building Brands. Brand Architecture. Measuring the Value of Brand Equity.
9. Brand Narrative and Relational Management
Evolving Brand Communications. Brand Meaning. The Need for Brand Narratives. Relationship Marketing and Relationship Branding. Investing in Relationships with Customers. Building Retail Customer Relationships through Loyalty Cards. Brand Communities.
10. The Marketing Communications Mix
What is the Communications Mix? Description of Communications Mix Tools. Advertising Strategy.
11. Advertising Strategy
Brand Positioning and Narrative Development. Target Audience Characteristics. Target Audience Relationship with the Brand and Advertising. Communication Objectives. Informational Content. Activity and Engagement. Strength of Argument. Argument Level: Means-End Chains. Number of Arguments. Appealing to Informational and Transformational Needs. Attitude towards the Communication. Requirements for Informational and Transformational Advertising Appeals. Flexibility.
12. Advertising Creativity
What is Advertising Creativity? Advertising Tactics to Achieve Attention Processing Conviction. Tools for Grabbing Attention. Tools for Learning and Conviction.
13. Media Concepts and Media Planning
Trends in Media. Media Concepts. Analysing Market Situations and Conditions Responding to Competitors Media Expenditure. Share of Voice. Asymmetric Competition. Media Planning Objectives. Media Selection Criteria. The Media Budget. Media Planning and Scheduling. Creative Media Planning. Integrated Marketing Communications.
14. Public Relations and Hybrid Marketing Communications
Targets for Public Relations. Tools of Public Relations. Strategy and Tactics of Public Relations.
15. Sales and Sales Promotion
The Nature of Sales and Sales Promotion. Sales and Sales Promotion in the Context of the Marketing Communications Mix. Sales and Sales Promotional Objectives. Sales and Sales Promotion as Part of Strategy. Sales Force Selling. Sales Promotional Tactics. Direct Marketing Promotions.
16. Beyond Traditional Marketing Communications
Brand Building through Marketing Communications. The Social Web in Context. The Changing Nature of Marketing Communications. Factors Affecting the Transformation of Marketing Communications. Social Web. Digital Conversation Platforms. Reinventing TV Advertising.
17. Evaluating Marketing Communications
Evaluating the Application of Marketing Communications in a Brand-Driven Organization. Primary Purpose of Evaluating Marketing Communications. Evaluation and Measurement Focus. Methods of Evaluating Marketing Communications. Environmental Issues in Marketing Communications. Ethical Considerations. Regulatory Controls. Green and Eco-Friendly Considerations.
Testi di studio:
- Micael Dahlen, Fredrik Lange, Terry Smith, Marketing Communications: A Brand Narrative Approach, Wiley,2010
Il materiale didattico fornito dai docenti e messo online nell'area e-learning è inteso solo come supporto e non come sostitutivo del materiale da studiare.
Modalità d'esame
L'esame è scritto e orale.
L'esame scritto consiste nella analisi di un business case, nel quale si richiede allo studente di rispondere a domande teoriche e proporre soluzioni ragionate al caso aziendale presentato.
L'esame orale consiste nell'accertamento della conoscenza critica dei contenuti del materiale di studio.
L'ISCRIZIONE ALL'ESAME E' OBBLIGATORIA SEGUENDO LE PROCEDURE ELETTRONICHE.
NON INVIARE email al docente per le modalità di iscrizione all'esame. Alle email con tale oggetto non sarà data risposta.
Gli esami si tengono nei giorni stabiliti, non si fanno eccezioni