Studying at the University of Verona

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale a ciclo unico in Medicina e chirurgia - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

2° Year  activated in the A.Y. 2015/2016

ModulesCreditsTAFSSD
15
A/B
BIO/11 ,BIO/13 ,MED/03
9
B
MED/04
7
B/F
- ,M-PSI/08 ,SPS/07

3° Year  activated in the A.Y. 2016/2017

ModulesCreditsTAFSSD
12
A
BIO/09 ,M-PSI/01
5
B/C/F
- ,BIO/12

4° Year  activated in the A.Y. 2017/2018

ModulesCreditsTAFSSD
9
B/C
BIO/14
10
B/F
- ,MED/09 ,MED/18
22
B/F
- ,MED/08 ,MED/12 ,MED/15 ,MED/16 ,MED/17 ,MED/35
17
B/F
- ,MED/08 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/13 ,MED/14 ,MED/21 ,MED/22 ,MED/23

5° Year  activated in the A.Y. 2018/2019

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
MED/06 ,MED/18
6
B/F
- ,MED/18 ,MED/24
11
B/C/F
- ,MED/09
7
B
MED/26 ,MED/27 ,MED/34
6
B
MED/25
9
B
MED/42 ,MED/43 ,MED/44
activated in the A.Y. 2015/2016
ModulesCreditsTAFSSD
15
A/B
BIO/11 ,BIO/13 ,MED/03
9
B
MED/04
7
B/F
- ,M-PSI/08 ,SPS/07
activated in the A.Y. 2016/2017
ModulesCreditsTAFSSD
12
A
BIO/09 ,M-PSI/01
5
B/C/F
- ,BIO/12
activated in the A.Y. 2017/2018
ModulesCreditsTAFSSD
9
B/C
BIO/14
10
B/F
- ,MED/09 ,MED/18
22
B/F
- ,MED/08 ,MED/12 ,MED/15 ,MED/16 ,MED/17 ,MED/35
17
B/F
- ,MED/08 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/13 ,MED/14 ,MED/21 ,MED/22 ,MED/23
activated in the A.Y. 2018/2019
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
MED/06 ,MED/18
6
B/F
- ,MED/18 ,MED/24
11
B/C/F
- ,MED/09
7
B
MED/26 ,MED/27 ,MED/34
6
B
MED/25
9
B
MED/42 ,MED/43 ,MED/44

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S001921

Credits

5

Coordinator

Not yet assigned

Language

Italian

Location

VERONA

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

NN - -

To show the organization of the course that includes this module, follow this link:  Course organization

The teaching is organized as follows:

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. Bertoldo]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Francesco Bertoldo

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. Capra]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Franco Capra

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. Delva]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Pietro Delva

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. De Marchi]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Sergio De Marchi

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. Fantin]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Francesco Fantin

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. Martinelli]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Nicola Martinelli

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Fratta Pasini]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Pizzolo]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Francesca Pizzolo

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Tinazzi]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Elisa Tinazzi

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Zoico]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Elena Zoico

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Dalle Carbonare]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Fava]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Cristiano Fava

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Ferrari]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Marcello Ferrari

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Girelli]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Domenico Girelli

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Lunardi]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Claudio Lunardi

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Minuz]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Pietro Minuz

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Olivieri]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Oliviero Olivieri

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof.ssa De Franceschi]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Lucia De Franceschi

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. ssa Friso]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Simonetta Friso

DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Zamboni]

Credits

5

Period

2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre

Location

VERONA

Academic staff

Mauro Zamboni

Learning outcomes

By the end of the course students will be able to:
1. Perform a general and specific medical history.
2. Perform a general physical examination;
3. Measure blood pressure, perform a venous blood sample;
4. Understand the meaning and general pathophysiology of the most frequent signs and symptoms;
5. Be able to detect physical signs of disease, learn the most important laboratory parametersmodificationsand the most common diagnostic tests for studying the most relevantdiseases;
6. Have basic knowledge of the relationship between doctor, patient, family, colleagues and other health professionals.
7. Carry out an overall assessment, based on systems and organs, of the healthy and sick subject
8. Learn indications and limits of instrumental and laboratory diagnostics (first level).

Program

at the end of the course, the student must be able to:
• set the most appropriate attitude and language in relation to the environmental conditions (outpatient clinic, ward, etc.) and to the patient's conditionto obtain a precise medical history and physical examination;
• collect accurately the medical history, quoting any medical records and listing the different symptoms, correlating them with pathophysiologic criteria.
• critically evaluate the significance of symptoms, clinical signs and laboratory and instrumental data;
• fill inthe clinical record in its various sections and update, using the appropiatesemeiological terminology;
• start applying the logical tools of clinical reasoning;
• perform a clinical interview focused on the complete collection of the patient's symptoms;
• collect physiological or pathological signs concerning different anatomical systems
In particular:
- General Physical Examination
- Head and Neck
- Thorax-Respiratory System
- Cardiovascular system
- Breast
- Abdomen
- Uro-genitalapparatus
- Locomotory apparatus
- Nervous system
- Hematopoietic organs
- Assessment of nutritional status
- Assessment of physical performance
- Pain, fever

Bibliography

Reference texts
Activity Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Gruppo Dott.ssa Fratta Pasini Dioguardi N. , Sanna GP Moderni Aspetti di Semeiotica Medica (Edizione 6) Universo (sesta edizione) 2011
Gruppo Dott.ssa Fratta Pasini Amoroso A., Riggio O., Afetra A., Costantino S., Picardi A., Vettore L. Semeiotica pratica Antonio Delfino Editore 2013
Gruppo Dott.ssa Zoico Kasper Gl, et al. Harrison's Principles of Internal Medicine, 19th Edition, Mc Graw Hill, 2018
Gruppo Prof. Girelli Garibotto - Pontremoli - Biancone - AAVV Manuale di nefrologia (Edizione 2) Minerva Medica 2017 9788877118868
Gruppo Prof. Girelli C. Rugarli Medicina Interna Sistematica MASSON 2016
Gruppo Prof. Girelli Corazza Gino Roberto, Perticone Francesco, Violi Francesco SIMI Handbook Terapia Medica (Edizione 1) EDRA 2017
Gruppo Prof. Olivieri Mc Leod’s Clinical Examination Manuale di Semeiotica e Metodologia Medica (Edizione 13) 2015
Gruppo Prof. Olivieri Garibotto - Pontremoli - Biancone - AAVV Manuale di nefrologia (Edizione 2) Minerva Medica 2017 9788877118868
Gruppo Prof. Olivieri Ettore Bartoli MEDICINA INTERNA: Metodologia, Semeiotica, Fisiopatologia, Clinica, Terapia Medica Restless Architect of Human Possibilities sas 2016
Gruppo Prof. Olivieri Corazza Gino Roberto, Perticone Francesco, Violi Francesco SIMI Handbook Terapia Medica (Edizione 1) EDRA 2017
Gruppo Prof. Zamboni Dioguardi N. , Sanna GP Moderni Aspetti di Semeiotica Medica (Edizione 6) Universo (sesta edizione) 2011
Gruppo Prof. Zamboni Amoroso A. & Rossi Fanelli F. Semeiotica Medica e Metodologia Clinica Antonio Delfino Editore 2013
Gruppo Prof. Zamboni Frada G & Frada G. Semeiotica medica nell'adulto e nell'anziano (Edizione 5) Piccin 2014
Gruppo Prof. Zamboni Amoroso A., Riggio O., Afetra A., Costantino S., Picardi A., Vettore L. Semeiotica pratica Antonio Delfino Editore 2013

Examination Methods

Multiple choice written test. Bedside evaluation.Oral examination focused on critical evaluation of problem-oriented medical history.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE