Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

A.A. 2016/2017

Academic calendar

The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..

Definition of lesson periods
Period From To
INF LEG - 2° anno 1° sem Oct 3, 2016 Dec 22, 2016
INF LEG - 1° anno 1° sem Oct 4, 2016 Dec 22, 2016
INF LEG - 3° anno 1° sem Oct 17, 2016 Dec 22, 2016
INF LEG - 1° anno 2° sem Feb 1, 2017 Apr 7, 2017
INF LEG - 3° anno 2° sem Mar 13, 2017 May 12, 2017
INF LEG - 2° anno 2° sem Apr 19, 2017 Jun 30, 2017
Exam sessions
Session From To
INF LEG SESSIONE INVERNALE 1° - 2° ANNO Jan 9, 2017 Jan 31, 2017
INF LEG SESSIONE INVERNALE 3° ANNO Feb 13, 2017 Mar 10, 2017
INF LEG SESSIONE ESTIVA Jul 3, 2017 Jul 31, 2017
INF LEG SESSIONE AUTUNNALE Sep 4, 2017 Sep 29, 2017
Degree sessions
Session From To
SESSIONE AUTUNNALE Nov 1, 2017 Dec 31, 2017
SESSIONE PRIMAVERILE Mar 1, 2018 Apr 30, 2018
Holidays
Period From To
Festa di Tutti i Santi Nov 1, 2016 Nov 1, 2016
Festa dell'Immacolata Dec 8, 2016 Dec 8, 2016
Vacanze Natalizie Dec 23, 2016 Jan 7, 2017
Vacanze Pasquali Apr 14, 2017 Apr 18, 2017
Festa della Liberazione Apr 25, 2017 Apr 25, 2017
Festa dei Lavoratori May 1, 2017 May 1, 2017
Festa della Repubblica Jun 2, 2017 Jun 2, 2017
Vacanze Estive Aug 14, 2017 Aug 19, 2017
Other Periods
Description Period From To
INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (1 esp.) INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (1 esp.) Jan 9, 2017 Feb 10, 2017
INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (1 esp.) INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (1 esp.) Feb 6, 2017 Mar 10, 2017
INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (2 esp.) INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (2 esp.) Mar 20, 2017 Apr 13, 2017
INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (1 esp.) INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (1 esp.) Apr 19, 2017 May 23, 2017
INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (2 esp.) INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (2 esp.) May 15, 2017 Jun 28, 2017
INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (2 esp.) INF LEG TIROCINIO 1° ANNO (2 esp.) May 29, 2017 Jun 30, 2017
INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (3 esp.) INF LEG TIROCINIO 2° ANNO (3 esp.) Sep 4, 2017 Oct 6, 2017
INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (3 esp.) INF LEG TIROCINIO 3° ANNO (3 esp.) Sep 4, 2017 Oct 13, 2017

Exam calendar

Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.

Exam calendar

Should you have any doubts or questions, please check the Enrolment FAQs

Academic staff

A B C D F G I L M P R S T V Z

Baldo Sandro

sandro.baldo64@gmail.com

Bertoldo Francesco

francesco.bertoldo@univr.it +39 045 812 6485

Boaretti Marzia

marzia.boaretti@univr.it 045 8027661

Bonetti Andrea

oncologia.medica.leg@aulsslegnago.it

Bortolotti Federica

federica.bortolotti@univr.it 045 8124618

Cafaro Daniela

daniela.cafaro@univr.it 0458128121

Cavallaro Maddalena

Cecchini Maria Paola

mariapaola.cecchini@univr.it +39 045 802 7670

Cesaro Giulio

giulio.cesaro@aulsslegnago.it

Conti Michela

michela.conti@univr.it 0458123295

Cuzzolin Laura

laura.cuzzolin@univr.it 0458027609

Dalle Carbonare Luca Giuseppe

luca.dallecarbonare@univr.it +39 045 812 6062

Dal Prà Ilaria Pierpaola

ilaria.dalpra@univr.it +39 045 802 7161

Friso Simonetta

simonetta.friso@univr.it +39 045 812 6369

Gasparini Romildo Maurizio

Guilarte Valentina

valentina.guilarte@aovr.veneto.it 0458122796

Laudanna Carlo

carlo.laudanna@univr.it 045-8027689

Liziero Luciano

luciano.liziero@univr.it 0429788181/85

Lonardi Cristina

cristina.lonardi@univr.it 045/8028360

Mariotto Sofia Giovanna

sofia.mariotto@univr.it 0458027167

Martinelli Paolo

Pedrazzani Corrado

corrado.pedrazzani@univr.it +39 045 812 6719

Pellini Francesca

francesca.pellini@azosp.vr.it 045 8124967

Pietrobelli Angelo

angelo.pietrobelli@univr.it +39 045 812 7125

Poli Albino

albino.poli@univr.it 045 8027658

Princivalle Andrea

andrea.princivalle@univr.it 045 8124805

Romanelli Maria

mariagrazia.romanelli@univr.it +39 045 802 7182

Tollini Morena

morena.tollini@univr.it 0442/622137

Tosato Sarah

sarah.tosato@univr.it 045 8124441

Vecchini Eugenio

eugenio.vecchini@univr.it +39 045 812 3575 - 3553 - 3549

Verlato Giuseppe

giuseppe.verlato@univr.it 045 8027628

Volta Silvia

silvia.volta74@tiscali.it

Zaffanello Marco

marco.zaffanello@univr.it +39 045 812 7126

Zoppini Giacomo

giacomo.zoppini@univr.it +39 045 8123115

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)
ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

2° Year

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)

3° Year

ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000098

Credits

6

Coordinatore

Laura Cuzzolin

The teaching is organized as follows:

Scienze dietetiche

Credits

1

Period

INF LEG - 2° anno 1° sem

Academic staff

Angelo Pietrobelli

Farmacologia clinica

Credits

2

Period

INF LEG - 2° anno 1° sem

Academic staff

Laura Cuzzolin

Infermieristica applicata ai percorsi diagnostici e terapeutici

Credits

2

Period

INF LEG - 2° anno 1° sem

Academic staff

Morena Tollini

Diagnostica per immagini e radioprotezione

Credits

1

Period

INF LEG - 2° anno 1° sem

Academic staff

Giulio Cesaro

Learning outcomes

The Course consists of four modules (Dietary Sciences, Clinical Pharmacology, Nursing applied to diagnostic and therapeutic pathways , Diagnostic Imaging and Radioprotection) integrated to achieve the educational objective of a theoretical and practical knowledge of the main diagnostic and therapeutic processes that characterize the nursing care. The learning outcomes are specified inside the different modules.
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MM: DIETARY SCIENCES
------------------------
A valuable knowledge on Nutrition in all students. Nutritional knowledge useful for day by day clinic work. Basic knowledge of nutritional value of different food related to different diseases.
------------------------
MM: CLINICAL PHARMACOLOGY
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To give to the student knowledge and methodological instruments to understand the risks and benefits associated with drugs, useful in administering drugs safely and effectively, in the management and monitoring of pharmacological therapies, in education of patients to drug use
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MM: NURSING APPLIED TO DIAGNOSTIC AND THERAPEUTIC PATHWAYS
------------------------
The teaching is based on the safe and efficient assistance’s precepts, achieving health results or a patient’s rewarding condition and evaluating the caring’s progress in collaborations with a multidisciplinary team. The approach considers the various application modalities for a prescribed diagnostic and therapeutic process and the monitoring strategies for the personal effects too.
------------------------
MM: DIAGNOSTIC IMAGING AND RADIOPROTECTION
------------------------
To give to the students instruments to achieve theoretical knowledge of imaging methods, radioprotection and contrast media.

Program

The Course program consists of the programs of the individual teaching modules.
------------------------
MM: DIETARY SCIENCES
------------------------
Nutrients. Neonate nutrition. Breast feeding. bottle feeding, waining. Nutritional elements in the first year of age. Adult nutrition. Nutrition in Elderly. Correct nutritional apport, deficiences, supplementations. Food Nutritional evaluation. Different diets. Nutrition and sport. Specific nutritional support. Nutrition and cardio-vascular diseases. Micronutrients. Clinical complications related to bad nutritional habits.
------------------------
MM: CLINICAL PHARMACOLOGY
------------------------
At the end of the Course the student will be able to describe the main therapeutic uses, the mechanism of action, the pharmacokinetics, the cautions, the contraindications and the most common adverse reactions of the following therapeutic classes: Glucocorticoids; Respiratory drugs (antiasthmatics, cough suppressants, decongestants, mucolytics and expectorants); Gastrointestinal drugs (antisecretives and antiacids, prokinetics, antiemetics, laxatives); Cardiovascular drugs: antihypertensives (diuretics, ACE-inhibitors and sartans, beta-blockers, calcium-antagonists), nitrovasodilators,antiarrhythmics, cardiac glycosides, hypocolesterolemics; Anticoagulant, antiplatelet and thrombolytic agents; Central Nervous System drugs: opioid analgesics, anxyolitics/hypnotics (benzodiazepines), antidepressants.
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MM: NURSING APPLIED TO DIAGNOSTIC AND THERAPEUTIC PATHWAYS
------------------------
Safe therapies administration: oral, parenteral and meals/nutriments associated therapy; empty or full stomach; managing drugs during perioperative period and diagnostic investigation. Drug’s shattering and pulverizing (no-eating patient with gastro-nasal probe). Infusional and oral therapy’s calculation exercise. Peripheral and central vascular catheter management, main complications (occlusion, inflammation, infiltration). Venous and arteriosus blood sample, radial artery’s, emogasanalisys, capillary blood sample. Emoculture sample, faeces’s sample, complete urine examination and sheltering. Preparation and post-examination caring for colon and bronchial tubes examination, in contrast means required examination. Nutrition recovery after particular examinations (colon and stomach). Taking care of a disphagic patient and caregiver, enteral feeding, using gastro-nasal probe, total parenteral nutrition and PEG. Dealing with complications (occlusion, relocation, diarrhea...). Education of the patient in therapy with oral anti-coagulation drugs.
------------------------
MM: DIAGNOSTIC IMAGING AND RADIOPROTECTION
------------------------
Radioprotection’s precepts for various medical examination: echography, biopsy, TAC, RSM, angiography. Special radiological examination of gastrointestinal and urinary tract. Indication, anatomical and physiological structure examined by the diagnostic procedure. Patient’s specific preparation (full bladder, other examination). Right instructions and information for the patient before and during the examination. Contrast means’ placement and application. Possible complications or diseases related to radiologic examination (adverse reactions to contrast means).

Examination Methods

The exam takes place in a writing mode. The task includes 70 questions with multiple-choice answers (1-2 correct between 4-5) referred to the programs of all modules: 20 questions for the modules of Clinical Pharmacology and Nursing, 15 for each of the other two modules. The exam is passed when the sufficiency (18 votes) is reached in all modules. In some cases, an oral integration will be possible.
------------------------
MM: DIETARY SCIENCES
------------------------
Written test with quiz with pre-order answers.
------------------------
MM: CLINICAL PHARMACOLOGY
------------------------
Learning evaluation is made inside the written exam with a multiple choice test.
------------------------
MM: NURSING APPLIED TO DIAGNOSTIC AND THERAPEUTIC PATHWAYS
------------------------
Written test.
------------------------
MM: DIAGNOSTIC IMAGING AND RADIOPROTECTION
------------------------
Written test.

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Conforti A., Cuzzolin L., Leone R., Moretti U., Pignataro G., Taglialatela M., Vanzetta M. Farmacologia per le professioni sanitarie Idelson-Gnocchi Sorbona 2015 978-88-7947-592-1
Saiani e Brugnolli Trattato di cure infermieristiche 3° edizione (Edizione 3) Sorbona 2020 9788879477314

Type D and Type F activities

Modules not yet included

Career prospects


Module/Programme news

News for students

There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details.

Guida ai programmi degli insegnamenti

Guida ai programmi degli insegnamenti

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf Guida ai programmi degli insegnamenti - inglese 1310 KB, 02/09/21 

Graduation

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf date 1^ sessione 2020/2021 243 KB, 24/09/21 
Doc_Univr_pdf scadenziario 1^ sessione 2020/2021 179 KB, 24/09/21 

Gestione carriere


Tirocinio professionalizzante

Finalità del Tirocinio
Le attività di tirocinio sono finalizzate a far acquisire allo studente competenze specifiche previste dal profilo professionale. Per conseguire tali finalità formative, si possono attivare convenzioni con strutture, che rispondano ai requisiti di idoneità per attività, dotazione di servizi e strutture.  
I 60 crediti minimi riservati al tirocinio sono da intendersi come impegno complessivo necessario allo studente per raggiungere le competenze professionali “core” previste dal rispettivo profilo professionale. 
Il tirocinio professionale comprende:
  • sessioni tutoriali che preparano lo studente all’esperienza;
  • esercitazioni e simulazioni in cui si sviluppano le abilità tecniche, relazionali e metodologiche in situazione protetta prima o durante la sperimentazione nei contesti reali;
  • esperienze dirette sul campo con supervisione;
  • sessioni tutoriali e feedback costanti;
  • compiti didattici, elaborati e approfondimenti scritti specifici e mandati di studio guidato.
 La valutazione delle competenze acquisite in tirocinio.
Le esperienze di tirocinio devono essere progettate, valutate e documentate nel percorso dello studente. Durante ogni esperienza di tirocinio lo studente riceve valutazioni formative sui suoi progressi sia attraverso colloqui e schede di valutazione.
Al termine di ciascun anno di corso viene effettuata una valutazione sommativa (certificativa) per accertare i livelli raggiunti dallo studente nello sviluppo delle competenze professionali attese. La valutazione viene effettuata da una Commissione presieduta dal Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), e composta da almeno un docente e da un Tutor professionale. Tale valutazione è la sintesi delle valutazioni formative, via via, documentate durante l’anno di corso, il profitto raggiunto negli elaborati scritti e le performance delle abilità tecniche assistenziali e relazionali dimostrate all’esame di tirocinio che può essere realizzato con esami simulati, colloqui, prove scritte applicative.
L’esame annuale di tirocinio prevede un unico appello per anno accademico, salvo particolari situazioni per le quali la commissione didattica potrà concedere un appello straordinario.
La valutazione sommativa del tirocinio sarà espressa e registrata nella carriera in trentesimi in base al livello di raggiungimento degli obiettivi. Le modalità di registrazione del voto di profitto sono:
  1. “assente”  pre-iscritto che non ha frequentato alcuna esperienza di tirocinio;
  2. “ritirato” sospensione durante il tirocinio per problemi di salute, gravidanza o per motivazioni personali;
  3. “insufficiente” non raggiungimento del livello atteso negli obiettivi formativi (anche se lo studente ha sospeso la frequenza al tirocinio o non sostenuto l’esame finale).
 Prerequisiti di accesso al tirocinio.
Il Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), ammette alla frequenza dell’esperienza di tirocinio previsto per l’anno di corso, gli studenti che hanno frequentato regolarmente:
  • le attività teoriche, in particolare gli insegnamenti delle discipline professionali dell’anno in corso e dell’anno precedente
  •  laboratori professionali ritenuti propedeutici al tirocinio
Ulteriori dettagli sono disciplinati dal Regolamento del corso di studio 
Per maggiori informazioni consultare la pagina del servizio 

Orario lezioni

Carissime Studentesse,

Carissimi Studenti,

di seguito un promemoria relativo alle modalità di erogazione della didattica per il corso di studio A.A. 2021-2022 in Infermieristica (triennale) e Scienze Infermieristiche ed Ostetriche (LM).

Il 29 giugno 2021 il Senato Accademico ed il Consiglio di Amministrazione hanno approvato le Linee guida per l’erogazione della didattica dei corsi di studio A.A. 2021-2022, che prevedono il graduale ritorno all’erogazione della didattica in presenza (previa verifica GREEN PASS) affiancato da organizzazione logistica, modalità̀, metodologie e tecnologie didattiche già̀ adottate dallo scorso anno.

In considerazione della peculiarità del corso professionalizzante, che prevede la presenza obbligatoria sia per le lezioni frontali che numerosi laboratori pratici in presenza, si ricorda che non sarà possibile ottenere la frequenza richiesta solamente con la frequenza streaming o tramite lezioni registrate. La gestione delle presenze in aula/streaming verrà quindi garantita dai coordinatori, in un piano di presenze che dovrà essere seguito dallo studente.

Nei giorni in cui i coordinatori proporranno allo studente la frequenza in streaming si sottolinea l’importanza di avere il video acceso ed una postura ed un abbigliamento consono alla lezione universitaria. In mancanza di questi elementi, la frequenza non verrà conteggiata.  La registrazione della lezione non potrà considerarsi come sostitutiva ma come elemento di supporto didattico. Non varrà quindi come frequenza.

Sperando che, anche grazie all’importantissima campagna vaccinale in corso, si possa tornare quanto prima ad una situazione pre-COVID-19, vi auguro buon lavoro!

In fede

Prof. Paolo F Fabene

Attachments


Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.